Δευτέρα, 12 Μαρτίου 2007

300

Τον Frank Miller τον πρωτοανακάλυψα, διαβάζοντας ως πιτσιρίκος τον Daredevil μέσα από τις σελίδες του ασπρόμαυρου Σπάιντερμαν (που κυκλοφορούσε τότε από τις εκδόσεις Καμπάνα). Πολύ με είχε εντυπωσιάσει το αποφασιστικό σκιτσάρισμα, οι έντονες φωτοσκιάσεις, το καδράρισμα των σκηνών και η εκφραστικότητα των προσώπων. Αλλά το μεγαλείο του δημιουργού ξεδιπλωνόταν πρωτίστως στο σενάριο: ο Miller πήρε έναν αδιάφορο χαρακτήρα και τον μετασχημάτισε σε ένα εξαιρετικά σύνθετο ήρωα. Του προσέθεσε βάθος, τον νοηματοδότησε, έπλεξε γύρω του τις προϋποθέσεις ενός δράματος. Και βεβαίως εισήγαγε την Ηλέκτρα.

Μερικά χρόνια αργότερα, στα τέλη της δεκαετίας του ’90, έπεσε στα χέρια μου το «300». Η Μαμούθ –και πριν το εκδώσει σε πολυτελή τόμο- το έβγαζε υπό μορφή μηνιαίου περιοδικού σε πέντε συνέχειες. Έπαθα πλάκα! Είπα από μέσα μου, αυτός ο τύπος ροκάρει! Ρουφώντας τις σελίδες, αναρωτιόμουν τι θα γινόταν αν και όταν ανακάλυπταν οι ελληναράδες το φοβερό ετούτο ανασκάλεμα την αρχαιοελληνικής ιστορίας μέσα στις σελίδες ενός κόμικ. Τι θα έλεγαν αν έβλεπαν τον Ξέρξη με piercing, τον Εφιάλτη ως νέο κουασιμόδο, το ιερατείο της Σπάρτης με αποκρουστικές φάτσες που λες και ξεπήδησαν από θρίλερ φαντασίας. Όμως όπως ξεύρεις, στην Ελλάδα ελάχιστοι ασχολούνται με τα κόμικς…

Κι έρχεται ετούτη η αποφράδα Πέμπτη που βγαίνει στις αθηναϊκές αίθουσες η κινηματογραφική μεταφορά των «300» του Miller. Ψάχνω με αγωνία τις κριτικές. Δανίκας, Ζουμπουλάκης, Μικελίδης. Καταβροχθίζω τα κείμενά τους. Αναμενόμενα. Πλήρως και βασανιστικά αναμενόμενα. Βουτηγμένα στον καθωσπρεπισμό μίας κινηματογραφικής ορθότητας. Μίας ορθότητας που τους επιβάλει να εκστασιάζονται με καθετί διανοουμενίστικα ευυπόληπτο, αρκεί να έχει τη σφραγίδα ενός Ταρκόφσκι, ενός Κισλόφκσι, ενός Τζάρμους ή έστω των αδελφών Κοέν. Και βεβαίως να κατακεραυνώνουν οτιδήποτε προέρχεται από το βδελυρό κόσμο των κόμικ, της ποπ κουλτούρας, της αμερικανικής βιομηχανίας θεάματος. Όλοι τους (με εξαίρεση μια-δυο φωνές όπως τον τύπο που αρθρογραφεί στη Lifo) απαξιώνουν πλήρως την ταινία. Σε βαθμό που έρχεσαι κι διερωτάσαι ο αναγνώστης/σινεφιλ μήπως είναι και απρεπές που θέλεις να το δεις.

«Ρε λες να έχει κάποιο δίκιο ο Δανίκας που του έβαλε μηδέν;» άρχισα να αναρωτιέμαι. «Μήπως όντως χάθηκε το πνεύμα του Frank Miller στη μεταφορά του στο σελιλόιντ;» Και με τούτες τις σκέψεις, κίνησα να το δω.

(…)

Όταν τελείωσε, το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα ήταν «διάολε, τι θα μπορούσα να πω (ή να γράψω στο μπλόγκ μου) για τούτη την ταινία;». Θα μπορούσα να επαινέσω την τεχνική της αρτιότητα. Την πιστή μεταφορά των εικόνων του κόμικ. Τις μελανές παλέτες χρώματος και το εξαίρετο εικαστικό αποτέλεσμα. Την υποβλητική μουσική. Τη στυλιζαρισμένη απόδοση των σκηνών της μάχης. Την ένταση και το πάθος που ξεχύνεται και σε συνεπαίρνει από το πρώτο μέχρι το τελευταίο λεπτό. Την απόδοση του μιλιταριστικού πνεύματος της Σπάρτης και της ζοφερής πραγματικότητας στο πεδίο της μάχης. Ταυτόχρονα, την εξύμνηση των ύψιστων ιδανικών της ελευθερίας, της αξιοπρέπειας και της τιμής. Την ανδρεία και τον ηρωισμό. Την ανάγκη για ελευθερία. Για την οποία κραυγάζει και πάλλεται ολόκληρη ετούτη η εποποιία που ξεδιπλώνεται μπροστά σου.

Και πάνω απ’όλα το μεγαλείο των χαρακτήρων. Των ιστορικών προσώπων που απέδωσε ο Frank Miller σε μία αξιοζήλευτη άσκηση συγγραφικής βιρτουοζιτέ.

Υποκλίνομαι. Μπροστά σε ένα αληθινό αριστούργημα.

Βαθμός: 10/10

9 σχόλια :

  1. αυτη η ταινια παντως αξιζει να τη δει κανεις γιατι διχαζει..τουλαχιστον αυτο κανει το θεατη περιεργο για να δει μετα αν θα ειναι απο τη μια η την αλλη μερια..
    να κατι καλο για τους διαφημιστες και τους ειδικους μαρκετινγκ:Η ΤΑΙΝΙΑ ΠΟΥ ΔΙΧΑΖΕΙ!
    οταν οι μισοι λενε αριστουργημα και οι αλλοι μισοι εκτρωμα εχεις μια περιεργεια να πας..
    ε τελικα μαλλον θα παω κ γω..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. For me pseudo-intellectual aristeroapolithomata like Danikas act as a kind of reverse barometer: If they say something is good you can bet its not worth seeing and vice-versa. Getting a score of zero is your highest guarantee that the movie is fantastic!!!

    Here in the USA it did over $70 million this past weekend. For a balanced review read here:

    http://www.suntimes.com/news/roeper/289178,WKP-News-hundred09.article

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κατερίνα Τοπ.13 Μαρ 2007, 2:43:00 μ.μ.

    Νίκο μου, έχεις απόλυτο δίκιο, η ταινία είναι αριστούργημα, νομίζω πως είναι η καλύτερη διαφήμιση που έχει γίνει ποτέ από το hollywood για τη χώρα μας, ένιωσα πολύ περήφανη! Τα γραφικά ήταν καταπληκτικά, έκαναν πολύ καλή δουλειά και οι σκηνές μάχης τόσο ρεαλιστικές... (ήθελα ένα ρινγκ επειγόντως!) Το μόνο κακό είναι ότι όσοι τουρίστες κατακλύσουν φέτος τη χώρα μας θα ψάχνουν να βρουν αυτή την ανδρεία, την ψυχή και το σεβασμό που δυστυχώς οι περισσότεροι έχουν ξεχάσει προ πολλού κάτω από τα κουστούμια τους... για να μην αναφερθώ στα καλογυμνασμένα κορμιά που σπάνια υπάρχουν πια στους νέους κι έχουν αντικατασταθεί από ένα σωρό κακές συνήθειες. Λυπήθηκα μόνο που δεν είδα την ταινία πριν τον αγώνα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Χαίρομαι που σου άρεσε, επιτείνεις ακόμα περισσότερο την προσμονή μου!

    Σίγουρα μια ταινία που διχάζει σου προκαλεί το ενδιαφέρον, αλλά εγώ δήλωσα (και στο blog) την επιθυμία μου να τη δω όταν είδα το trailer στις αίθουσες, χωρίς να έχω πάρει χαμπάρι τι γίνεται στην Ελλάδα καιρό τώρα.

    Ας μην είμαστε στενόμυαλοι! Μεταφορά κομικ είναι, όχι ντοκιμαντέρ του History Channel για τη μάχη των Θερμοποπυλών...

    Αναμένω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @anisixe, η ταινία όντως διχάζει. Αλλά απ'ό,τι αντιλαμβάνομαι κι ακούω, εκείνη που διχάζεται είναι η σχέση κοινού και κριτικών. Διότι ως τα τώρα δεν βρήκα έναν -μη κριτικό- που να μου πει ότι δεν του άρεσε.

    @stolenlamp, i couldn't agree with you more! In Greece it did over 300,000 tickets in the first weekend (and yes, it is a record number).

    @katerina top, αρχίζω και πάλι γυμναστήριο. (άσχετο, αλλά πώς διάολο κάνουνε τέτοιους κοιλιακούς γαμώτο!)

    @γκρινιάρη, αυτό προσπαθώ να φωνάξω κι εγώ: δεν πας να δεις ντοκιμαντέρ, αλλά τέχνη! Δεν πειράζει καθόλου που έχει πινελιές υπερβολής. Γιατί ο πίνακας -αν τον δεις από απόσταση- έχει αποδώσει το θέμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Παίδες, αδιαφορήστε απλά για τα σχόλια των Δανίκα και Ζουμπουλάκη. Η ταινία είναι εκπληκτική από κάθε άποψη γι'αυτό και το κοινό την τιμά με ρεκόρ θέασης. Βέβαια οι υστερίες των κριτικών τύπου Δανίκα χρήζουν μελέτης ψυχιάτρου αν μη τι άλλο. Και καλά στην Τροία μας ενόχλησε που μας έδειχνε λίγο πλιατσικολόγους και τον Αχιλέα ψυχοποαθή δολοφόνο. Ο Αλέξανδρος πάλι μας ξύνισε η gay προσωπικότητά του. Αλλά ως εδώ και μη παρέκει, οι 300 πέρα από εικαστικό αριστούργημα τα λέει όπως ακριβώς ένας νορμάλ Έλληνας περιμένει να τα ακούσει και κυρίως να τα δει. Όσο για τις ιστορικές ανακρίβειες να τονίσω ότι οι σκηνές μάχης ανταποκρίνονται με μεγάλη ακρίβεια στην ιστορική πραγματικότητα, (χρήση των όπλων, ο ωθισμός της φάλαγγας κλπ). Τέλος πάντων ο καθένας ας απολαύσει την ταινία για τους λόγους που νομίζει. Εγώ απλά κατι τέτοιο το περίμενα από παιδί και η προσμονή μου μεγάλωνε μετά τα Braveheart, Gladiator, Lord of the Rings. Διάολε (έλεγα) δεν μπορούν να αντλήσουν θεματολογία από τους Μηδικούς πολέμους; ΝΑ που έγινε και ήταν απολαυστικό. Τη συνιστώ ανεπιφύλακτα σε όλους....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεν ξέρω αν έχει καόλου αξία αλλά οι κριτικές των "ειδικών" σύντομα θα περάσουν σαν ιστορικο πεπραγμένο. Προσωπικά προτίμησα να δώ blogs και reviews απο κανονικούς ανθρώπους που απλά κι ελεύθερα χωρίς κανένα οικονομικό όφελος ή επαγγελαματικό κόστος δηλώνουν την άποψη τους.

    Η ταση δε αυτή, όταν με το καλό γίνει αντίληψη, δεν νομίζω οτι κανένα προϊόν θα πωλείται χωρίς πρώτα να αξιολογείται απο ordinary people.

    Φιλικα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Η ταινια ειναι φοβερη', σιμφονω' με την δικια σου αναλιση.

    Τρομερη' εικονα, τελια η μουσικη, φοβερες οι σκινες μαχις.

    Καρλο

    (σιγνομη για τα ορθογραφικα λαθῐ :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Εδώ μπορείται να δείτε την ταινία:

    300 by Frank Miller

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Κάνε μου λιγάκι τσίου.

Πιγκουίνος

Ιστολόγια υπάρχουν πολλά. Πτηνολόγιο όμως, ένα!

Life-Style

Popular Posts