Δευτέρα, 16 Ιανουαρίου 2012

Το κορίτσι με το τατουάζ


Το περίμενα με μεγάλη ανυπομονησία, δεν στο κρύβω. Μήτε είχα διαβάσει τα βιβλία, μήτε είχα δει τις ορίτζιναλ σουηδικές ταινίες. Αλλά το πτηνό είχε ψαρώσει πολύ από το τρέιλερ και του είχε ανοίξει την όρεξη ο ντόρος που είχε γίνει προ καιρού με το μακαρίτη τον συγγραφέα Stieg Larsson και τα δικαιώματα των βιβλίων (έχει μαλλιοτραβηχτεί το φάμιλι). Για να σου εξηγηθώ κι εσένα, ο Σουηδός συγγραφέας και δημοσιογράφος Larsson πέθανε το 2004 και άφησε πίσω του μία τριλογία αστυνομικών μυθιστορημάτων που εκδόθηκαν μετά το θάνατό του και έγιναν ιντερνάσιοναλ μπεστ σέλερς. Ήταν ζήτημα χρόνου να δεις το πρώτο εξ αυτών, υπό τον τίτλο "The girl with the dragon tattoo" σερβιρισμένο και από το Χόλιγουντ.


Το πρώτο ρισπέκτ το ρίχνεις στους τίτλους της αρχής που είναι βουτηγμένοι στη νοσηρή μαυρίλα και σε προειδοποιούν ότι το προσεχές διωράκι έχει να πέσει σφυροκόπημα και κακώς μας ήλθες φαγωμένος. Διότι πρέπει να σου πω ότι το όλο στόρι εξελίσσεται μεν στη Σουηδία, αλλά αν περιμένεις τους ABBA να σου τραγουδήσουν το Chiquitita πάνω στον IKEA καναπέ και τρώγοντας κιοφτεδάκια, σε περιμένει πολύ δυσάρεστη έκπληξη!  


Το δεύτερο ρισπέκτ το ρίχνεις στους δύο πρωταγωνιστές: τον Ντάνιελ Κρέγκ (που τον συμπαθούμε από τότες που έκαμε τον Τζέιμς Μποντ να φέρνει σε άνθρωπα) και την Ρούνεϊ Μάρα (που σου χαρίζει ερμηνεία οσκαρικών προδιαγραφών και χωρίς να αλλάξει έκφραση το προσωπάκι της). Εξαιρετικοί και οι δύο, καλύτερη η Μάρα (που σου θυμίζει και τη Σάρα και το Κακό Συναπάντημα) διότι είναι και πιο αβανταδόρικος ο ρόλος της.


Το τρίτο ρισπέκτ πάει στη σκηνοθεσία του πεπειραμένου David Fincher (που σου έχει χαρίσει παλαιότερα τρελή σπλατεριά με το Seven). Κρυστάλλινες εικόνες, ωραία σουρταφέρτα της κάμερας, ψυχρά και νοσηρά, χιονισμένα τοπία, σου αποδομούν τελείως την ειδυλλιακή εικόνα που τυχόν έχεις για τη Σουηδία (αν δεν το έχει κάμει δηλαδή ως τώρα η Ευγενία Πασχαλίδου).


Μετά τα καλά λόγια όμως, ήλθε η ώρα να σου φτυαρίσω λίγο χιόνι πάνω στο ταινιάκι. Ξεκινώντας με το στόρι που είναι λιγάκι μπερδεμένο. Ο Ντάνιελ Κρεγκ αναλαμβάνει να εξιχνιάσει το μυστήριο μίας εξαφανισμένης κορασίδος που έχει διακόσια πενήντα αδέλφια και τετρακόσια δεκαεπτά ξαδέλφια που πρέπει εσύ ο θεατής να θυμάσαι (το βιβλίο σού προσφέρει δώρο το φάμιλι-τρι για να μην σε χάσει). Στην αναζήτησή του αυτή, έχει ως βοηθό την εντελώς δυσλειτουργική αλλά πανέξυπνη (!) Ρούνεϊ Μάρα, την οποία θα έκλεινες άνετα στο φρενοκομείο με ζουρλομανδύα. Πέραν όμως της χαμένης κορασίδος, η ταινία ασχολείται και με δύο άλλα άσχετα θέματα: τη διαμάχη του Ντάνιελ Κρεγκ με έναν επιχειρηματία (who cares?) και τις περιπέτειες της Ρούνεϊ Μάρα με το σόσιαλ σεκιούριτι (δες το αυτό και θα επανεκτιμήσεις το ελληνικό Δημόσιο).


Πέραν του ότι βρήκα εξαιρετικά φλύαρο το συνολάκι, έχω και άλλες ενστάσεις. Η κεντρική υπόθεση δεν είναι αρκετά έξυπνη. Εντάξει έχεις έναν σίριαλ κίλερ προφανώς, αλλά πες μου γιατί αξίζει να ασχοληθώ παραπάνω με το συγκεκριμένο στόρι απ΄ό,τι ασχολούμαι με ένα επεισόδιο του CSI ή του Dexter. Το ότι έχεις παραγεμίσει την υπόθεση με απεχθείς φόνους (που δεν μου δείχνεις, αλλά μου περιγράφεις), έναν άσχετο αποτρόπαιο βιασμό και ένα διαμελισμένο γατί (έλεος), δεν σε κάμει πολύ πιο σπουδαίο από τηλεοπτικό σήριαλ. Η ανατροπή αργεί πολύ και στην πραγματικότητα δεν είναι ικανή να σου δημιουργήσει έκπληξη.


Εντέλει έχω μιξντ φίλινγκς για την ταινία. Βλέπεται μεν, δεν μου έκαμε κούκου δε. Και κατέληξα στις εξής δύο διαπιστώσεις: πρώτον, οι ταινίες πλέον συναγωνίζονται σε υπερβολή νοσηρότητας και όχι σε ουσία καλοδουλεμένου σεναρίου και δεύτερον, η τηλεόραση (εννοώ τις αμερικανικές σειρές, όχι τη "Βέρα στο Δεξί") έχει ανεβάσει τόσο πολύ τον πήχη που εξαιρετικά σπάνια δεν σιχτιρίζω για τα οκτώ-εννιά ευρώ που δίνω για να δω μία ταινία στη μεγάλη οθόνη.

8 σχόλια :

  1. Kαλέ τι κακό έχει η βέρα στο δεξί???
    Αν ήταν στο αριστερό θα'ταν καλύτερη? :-p
    Καλημέρα και καλή βδομάδα!

    Y.Γ. Ευχαριστούμε για την άποψη... Αν είναι να το δω θα το δω από περιέργεια ή επειδή μου περισσεύουνε 8 ευρώ ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΕΥΤΥΧΩΣ που ανέβασε τον πήχυ η Τουβού και βλέπουμε κάτι τις προκοπής, γιατί και ανεργία και μωρά, που να τρέχω στα σινεμά πτηνό μου;
    Εγώ πάλι λέω να διαβάσω την τριλογία του Stieg.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο Stieg πέθανε αφού ανέβηκε τις σκάλες (στον 4ο; στον 7ο; ) γιατί το ασανσέρ είχε χαλάσει. Άρα οι σκάλες είναι του διαόλου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μμμμ αν και με σχέσεις στην όμορφη Σουηδία, παλιές αγάπες αγαπητό πτηνό, μετά την κριτική σας θα προτιμήσω να την εκάμω download... Χένκελ μάνκελ έχετε διαβάσει; Ένας Σουηδός νουάρ συγγραφεύς που εμένα πολύ με αρέσει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @ΛΙΑΚΑΔΑ, η Βέρα στο Δεξί ήταν η καλύτερη Βέρα μετά τη Βέρα Κρούσκα! Αν σου περισσεύουνε οκτώ ευρώ, σε λέμε και καπιτάλα!

    @maestria77, εγώ δεν θα διαβάσω την τριλογία για να μην μου χαλάσει το σασπένς στις ταινίες. (εντάξει, βαριέμαι. Και επίσης διαβάζω ένα σκασμό άλλα πράματα αυτήν την περίοδο)

    @polsemannen, γι'αυτό αν δεν λειτουργεί το ασανσέρ, εγώ δεν ανεβαίνω ούτε στον πρώτο όροφο.

    @tremens, δεν έχω διαβάσει Μάνκελ αλλά έχω δει το Wallander (αγγλική σειρά, BBC, Κένεθ Μπράνα) που βασίζεται στα βιβλία του και πολύ μου άρεσε (αλλά ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καλαμιά στον Κάμπο16 Ιαν 2012, 4:34:00 μ.μ.

    ΄Εχω διαβάσει το βιβλίο και έχω δει την πρώτη ταινία που γύρισε Σουηδός σκηνοθέτης στα Σουηδικά. Η ταινία ήταν πολύ καλή χωρίς να ενοχλεί η δύσκολη γλώσσα στην οποία ήταν γυρισμένη. Συχνά μία ταινία είναι καλύτερη από το βιβλίο αλλά εδώ συμβαίνει το αντίθετο. Στο βιβλίο μαθαίνεις λεπτομερώς τα προβλήματα του δημοσιογράφου και το πώς και γιατί ασχολήθηκε με την εξαφάνιση του κοριτσιού και η παγωμένη και αρρωστημένη ατμόσφαιρα σε μαγεύει και σε ανατριχιάζει επαρκώς.
    Δεν έχω δει την αμερικάνικη εκδοχή αλλά διάβασα σε κριτική ότι μάλλον αντιγράφει την σουηδική ταινία.


    Τη σουηδική ταινία ανοίγει η Αλεξάνδρα Πασχαλίδου (ναι!) που ως δημοσιογράφος περιγράφει τις δικαστικές περιπέτειες του ήρωα.

    Συνιστώ κι εγώ ανεπιφύλακτα τα βιβλία του Χέννινγκ Μάνκελ που θα τα λατρέψει όποιος αγαπά τη σουηδική αστυνομική λογοτεχνία.

    Πιγκουίνε, σου συνιστώ παρ΄όλ΄αυτά να διαβάσεις τα βιβλία της τριλογίας. Η γνώμη μου είναι όμως ότι το δεύτερο είναι λιγότερο δυνατό από τα άλλα δύο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Τώωωρα μιλάς!
    8 ευρω δε μου περισσεύουνε αλλα άλλοι μου καταλογιζουν καπιταλισμό a priori επειδή μένω Κηφισιά...
    Αποφασίστε τελικά!
    Είμαι ή δεν είμαι?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πτηνό, πολύ κακώς έκανες και πήγες και είδες την ταινία χωρίς να διαβάσεις πρώτα το βιβλίο! Εγώ το διάβασα πριν λίγο καιρό και ανυπομονώ να δω και την ταινία! Απ'ό,τι διάβασα στο ίντερνετ η αμερικάνικη εκδοχή της ταινίας είναι πιο πιστή στο βιβλίο από τη σουηδική (την οποία δεν έχω δει). Πάντως και στο βιβλίο αργεί η πλοκή να εξελιχθεί, αλλά αυτό δεν ενοχλεί γιατί γίνονται πολλά πράγματα που σε κρατούν σε αγωνία!

    Τώρα διαβάζω το Νήμα της Χίσλοπ και μόλις το τελειώσω θα αρχίσω και το δεύτερο βιβλίο! Απ'ό,τι μου είπαν και αυτό δεν θα μπορέσω να το αφήσω από τα χέρια μου και θα το "ρουφήξω"!!

    Γενικώς καλό θα είναι όταν μια ταινία που βασίζεται σε βιβλίο να διαβάζεις το βιβλίο πρώτα γιατί αν δεις την ταινία μετά περιορίζεται η φαντασία σου και κάνεις σύγκριση άθελά σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Κάνε μου λιγάκι τσίου.

Πιγκουίνος

Ιστολόγια υπάρχουν πολλά. Πτηνολόγιο όμως, ένα!

Life-Style

Popular Posts