Δευτέρα, 17 Σεπτεμβρίου 2012

Η αγωγή και η Συναγωγή


Η αλήθεια είναι ότι δεν είχα μπει ποτέ σε συναγωγή. Και αφού έχω επισκεφθεί εκκλησία, τζαμί, παγόδα και το Καραϊσκάκη, η ως άνω έλλειψις συνιστούσε σοβαρό κενό στο τόπικ "χώροι λατρείας". Αυτό σκέφθηκα κατηφορίζοντας την αγαπημένη Oranienburger στράσε και περνώντας μπροστά από τη Νέα Συναγωγή του Βερολίνου. Εξού και απεφάσισα να μπω.


Το κτήριο είναι πραγματικά ιμπρέσιβ, με χρωματιστό τουβλάκι, επιφάνειες καλυμμένες με τερακότα, χρυσαφιά διακοσμητικά και έναν εντυπωσιακό τρούλο που σου γυαλίζει από μακριά. Αλλά μη γελιέσαι, δεν είναι πραγματικά παλαιό καθότι μετά τον πόλεμο, δεν είχε μείνει ούτε κολυμπηθρόξυλο στο βομβαρδισμένο Βερολίνο.


(Ακολουθεί μπόρινγκ παράγραφος ιστορικής αναδρομής, μπορείς να κάμεις σκιπ!) Το αρχικό κτήριο εγκαινιάστηκε στο σημείο αυτό το 1866 από τον ίδιο τον Μπίσμαρκ και απετέλεσε για πολλά χρόνια το κέντρο της εβραϊκής κοινότητας. Προ της έναρξης του Β' Παγκοσμίου, εγκαταλείφθηκε για προφανείς λόγους και τα επόμενα χρόνια, υπέστη σημαντικές ζημιές από βομβαρδισμούς. Μετά το τέλος του πολέμου, βρέθηκε στο Ανατολικό Βερολίνο και επειδής οι σοβιετικοί δεν είχαν καμία κάψα να το σιάξουνε, παρέμεινε ρημαδιό μέχρι την επανένωση των Γερμανιών.


Σε συναγωγή μπορεί να μην είχα ξαναμπεί, αλλά έχω επισκεφθεί πολλά εβραϊκά μουσεία και μνημεία. Και το κρίμα μου θα το πω: τα περισσότερα τα έχω βρει πολύ αντιπαθητικά. Πρώτον, διότι το εισιτήριο είναι πάντοτες τσιμπημένο και συνήθως δεν δικαιολογείται από αυτό που εντέλει βλέπεις. Δεύτερον, διότι δεν ξεύρω αν τυχαίνει μόνο σ' εμένα και αδίκως γενικεύω, αλλά μου έχουν φερθεί με σχετική αγένεια και αγαρμποσύνη. Και τρίτον, διότι τα συστήματα ασφαλείας και οι έλεγχοι είναι σχεδόν υστερικοί και παίζουν κάθε φορά με την υπομονή μου. Εντάξει, το καταλαβαίνω ότι φοβάσαι και τον ίσκιο σου ως λαός, αλλά μη μου σπας κι εμένα τα νεύρα! Και τελοσπάντων, ας πρόσεχες! Δε σου φταίω εγώ που έχεις δημιουργήσει ένα σκασμό εχθρούς, μήπως να το κοίταζες λιγάκι;


Και εδώ μία από τα ίδια. Μουντρουχιά και σωματικοί έλεγχοι. Και πάρτε το εισιτήριο από εδώ και πληρώστε έξτρα για να ανεβείτε στον κεντρικό θόλο και αφήστε την τσάντα σας υποχρεωτικά στην ιματιοθήκη (έναντι νέας χρέωσης, έλεος γερό-Λαδά!). Μπαίνεις με όλη την καλή διάθεση και βγαίνεις έξαλλος. Και ταπί! Τελοσπάντων απεφάσισα να αφήσω κατά μέρος τη γκρίνια και να περιεργαστώ τα εκθέματα του μουσείου που βρίσκεται στο κάτω επίπεδο.


Ταλμούδ, ποτηράκια, κυλινδρικές θήκες για την Τορά, κηροπήγια και διάφορα λατρευτικά σκεύη. Τα εβραϊκά μουσεία μού φαίνονται εμένα παντού πανομοιότυπα και σε διαβεβαιώ ότι έχω δει αρκετά (θα σε εκπλήξω αλλά της Αθήνας είναι ίσως ένα από τα καλύτερα που έχω επισκεφθεί!).


Ανάμεσα στα εκθέματα, μία προτομή του Αϊνστάιν, ο οποίος ως πιτσιρικάς στο προπολεμικό Βερολίνο, είχε παίξει κάποτες βιολί σε ετούτες εδώ τις αίθουσες (του ορίτζιναλ κτηρίου). Άκου τώρα τι μαθαίνει κανείς!


Επίσης για να μη νομίζεις ότι με έπιασε η ξινίλα, να σου δείξω κι αυτή την  αυτοπροσωπογραφία του σπουδαίου ιμπρεσιονιστή ζωγράφου Max Liebermann που πολύ μου άρεσε!


Αφού ολοκλήρωσα τις κάτω αίθουσες, απεφάσισα να ανέλθω προς το θόλο (τον είχα πληρώσει λέμε) για να χαζέψω το Βερολίνο αφ'υψηλού και να πάρω καμία αναμνηστική ενσταντανέ. Η σκάλα έχει τον κόπο της, αλλά οι όμορφα διακοσμημένοι τοίχοι και κυρίως η οροφή με τα ανοίγματα που επιτρέπει στο φως να διεισδύσει στο χώρο, σε αποζημιώνει για το αρκετό σκαλοπάτι που υποφέρεις.


Την ανάβαση, την έκαμε ακόμη πιο ενδιαφέρουσα μία λεπτή κοριτσίστικη φωνή που ακουγόταν από κάποια αίθουσα να προβάρει θρησκευτικούς ύμνους. Ο χώρος μού έγινε ως και συμπαθητικός για κάποιες στιγμές.


Και τώρα εσύ εύλογα περιμένεις να σου ολοκληρώσω την περιγραφή με ξενάγηση στην κεντρική λατρευτική αίθουσα και φωτογραφίες πανοραμίκ από το θόλο. Σωστά; Ντοντ χολντ γιορ μπρεθ. Διότι την μεν αίθουσα δεν την είδα ποτές, καθώς απαγορευόταν η είσοδος σε μη-εβραίους, ενώ στο δε θόλο όταν εντέλει ανέβηκα και έβγαλα τη φωτογραφική μου, ένας αγενέστατος και βαριεστημένος φύλακας, μου είπε με αυστηρότητα ότι δεν επιτρέπονται οι φωτό! Σε ένα χώρο που δεν είχε απολύτως τίποτα και το μόνο που μπορούσες να βγάλεις είναι την έξωθεν θέα της πόλης. Το τελείως παράλογο, όμως.


Κατεβαίνοντας προς την έξοδο, κατέβαλα μεγάλη προσπάθεια για να μην αφεθώ στα αρνητικά στερεότυπα που μου έρχονταν στο μυαλό. Στάθηκα για μία στιγμή στο σοπ (από περιέργεια και ουχί από πρόθεση να αγοράσω το οτιδήποτε) και το μάτι μου έπεσε σε ένα μικρό ασπρόμαυρο βιβλιαράκι για την ιστορία της συναγωγής που κόστιζε 20 ευρώ (δεν τα άξιζε με την καμία όμως!) και σε διάφορες άσχημες καρτ ποσταλ με τιμές από 5 ευρώ και πάνω! Πήγα να πάρω το σακίδιό μου από την ιματιοθήκη (ευτυχώς που είχα προπληρώσει, γιατί ειλικρινά θα έβαζα τις φωνές αν μου ζητούσε κανείς εκείνη τη στιγμή έστω και 10 σεντς) και έφυγα βέρι βέρι χολοσκασμένος.

18 σχόλια :

  1. απορώ πως δεν έχουν κοστολογίσει και το πεζοδρόμιο που είναι έξω απο το μουσείο!!!!
    δεν μας είπες τι έμαθες μέσα απο αυτό το μουσείο; αν βρεθούμε εκεί να πάμε;
    καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τι το θελες και συ πτηνό μου, αχ οι έρμοι, δεν έχει βγει αδίκως το όνομα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλά το ό,τι έλειπες το κατάλαβα!
    Αλλά ο,τι έβαλες πρώτη τη Συναγωγή από την επίσκεψή σου στο Βερολίνο με συγκλονίζει! Είναι τόσο βαρετά αλήθεια που σου δημιουργείται η ανάγκη να πας σε Συναγωγή ή ακολουθεί ανάρτηση αποζημίωση! Μα καλά πόσες φορές μπορεί να κάνει κανείς το ίδιο λάθος? Πήγες και σε άλλα μουσεία εβραϊκά????Τι να δεις παιδί μου???? Εγώ μια φορα δοκίμασα σε μια έκθεση γαστρονομίας εβραϊκή κουζίνα και έβγαλα συμπέρασμα για όλο το φάσμα του πολιτισμού τους! Όλα τα τρόφιμα εκρού χρώματος δηλαδή μόνο ψωμιά και ρύζια και στις γιορτές βραστό ψητό αβγό!!! Πως να μην είναι δυσκοίλιοι σε όλα τους μετά? Σιγά μην πάω να φάω ή να δω. Αφού ευπρόσδεκτοι είναι μόνο οι όμοιοί τους...
    Α δε μπορώ εγώ με τις ξινίλες, ξενερώνω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλαμιά στον Κάμπο17 Σεπ 2012, 9:37:00 π.μ.

    Είδες τι παθαίνει κανείς όταν είναι περίεργος; Η περιέργεια πληρώνεται ακριβά (ρώτα και καμμιά γάτα).
    Αφού είχες δει της Αθήνας, τι την ήθελες τη συναγωγή στο Βερολίνο;
    Κι από την άλλη, πώς νομίζεις, πτηνό μου, ότι γίνονται οι περιουσίες; Με το τσάμπα και το δωρεάν που έχουμε μεις στο Ελλάδα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. το Καραϊσκάκη δεν είναι ναός, είναι τηγάνι.

    όσο για τα μουσεία τους θα συμφωνήσω απόλυτα. Στο δικό μας είχα πάει να κάνω εργασία πρίν 10 χρόνια για την σχολή μου και αν και φοιτητής και αν και θα έκανα εργασία πάνω στο μουσείο τους με έβαλαν να πληρώσω εισιτήριο!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εμ, είναι να μην σκεφτείς (και εκφράσεις μη σου πω!) όλα τα στερεότυπα για τους τύπους; Πάντως, μιας και το έχεις κάνει και ξανακάνει, πάρε το απόφαση πως δε θες άλλο Εβραϊκό λατρευτικό τόπο. Μόνο Καραϊσκακη από εδώ και στο εξής! ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πολύ γλαφυρή η περιγραφή σου, όπως πάντα. Όσο για τα άλλα (αυστηρά μέτρα ασφάλειας κλπ) ισχύει η φράση "όποιος καεί στο χυλό, φυσά και το γιαούρτι"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Χα χα δεν ήξερες, δεν ρώταγες??
    αλλη φορά να προσέχεις πτηνό μου και μην ντρέπεσαι να ρωτάς δεν μπορεί να τα ξέρεις όλα.
    καλό απόγευμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Πιγκουΐνε σε διαβάζω και μου αρέσεις. Δεν μου άρεσες καθόλου σήμερα, ούτε εσύ που υπονοείς πως οι Εβραίοι φταίνε για το ότι έχουν εχθρούς -διότι φαντάζομαι εσύ μιλάς για σήμερα αλλά δεν πάει δυστυχώς έτσι- ούτε οι σχολιαστές σου με τα γνωστά στερεότυπα. Και στην Ιταλία σου παίρνουν πεντε και δέκα ευρώ για να μπεις σε μια εκκλησία, κανείς δεν το απέδωσε σε εθνοφυλετικά χαρακτηριστικά.
    Για τα μέτρα ασφαλείας τα γράφει η Μερόπη.
    Πάντως μου αρέσει να σε διαβάζω, για υτό πήρα τον κόπο να τα γράψω, αλλιώς τέτοιες προκαταλήψεις τις έχω πια συνηθίσει. Να ξέρεις πως στα Βαλκάνια οι Έλληνες είχαν για χρόνια το όνομα πως είναι τσιφούτηδες και κερδοσκόποι, γιατί ήταν κι αυτοί έμποροι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Χμ, το ίδιο θα αισθανθείς όταν θα πας στο νέο μουσείο, το κυριότερο έκθεμα του οποίου είναι η προτομή της Νεφερτήτη. Την οποία μετακίνησαν από το μουσείο της Περγάμου (το οποίο είναι εξαιρετικό), για να πληρώσεις ένα ακόμα εισιτήριο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @Nasia, η αλήθεια είναι ότι και το πεζοδρόμιο μπροστά, το έχει καταλάβει το μουσείο για την πάρτη του, με αστυνομικούς που το φυλάνε νυχθημερόν! Πάντως εννοείται πως προτείνω να το επισκεφθεί κανείς, διότι μαθαίνει κανείς πράγματα από παντού! Και τελοσπάντων, μιλάμε για συναγωγή στη Γερμανία: είναι μαστ!

    @tremens, δεν ξεύρω αν τους αδικώ, αλλά οι μέχρις τα σήμερα εμπειρίες μου από εβραϊκά μουσεία, ήταν αντιπαθητικές! Πτηνό αγαπάει όμως Γούντι Άλεν, Μπάρμπρα Στρέιζαντ, Μακάμπι και αμπανιμπιομποεμπέ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @Georgina Kassavetes, το Βερολίνο έχει ένα σκασμό μουσεία και αξιοθέατα. Και το πτηνό έχει να σου πει αμέτρητες ιστορίες, ένα καιρώ... Η εβραϊκή κουζίνα πάντως δεν είναι τόσο κακή: μοιάζει πολύ με τις λοιπές ανατολίτικες και ως γνωστόν, έχω μία αδυναμία στο οριεντάλ!

    @Καλαμιά στον Κάμπο, το πτηνό είναι εξ ορισμού περίεργο και τρέχει ν´ανακαλύψει και το πιο απρόσμενο! Ακόμα και τα λιγότερο συμπαθητικά μέρη, με μαθαίνουν πράγματα και μη με βλέπεις που γκρινιάζω, πιο πλούσιος φεύγω μετά από κάθε βόλτα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @mahler76, στο Καραϊσκάκη πήγα μία και μόνο φορά: ένα καλοκαίρι που το είχανε κάνει σινεμά και προβάλανε ταινίες! Πτηνό δεν ψηφίζει λιμάνι, στο ποδόσφαιρο!

    @Fri, τα στερεότυπα δεν είναι συνήθως καλός οδηγός! Αλλά γαμώτο, σε πολλές περιπτώσεις επιβεβαιώνονται!

    @Meropi, χαίρομαι που σου άρεσε η περιγραφή! Όντως φυσάνε και το γιαούρτι, αλλά θεωρώ ότι είναι και δική τους υπαιτιότητα ότι έχουν κάνει τόσους εχθρούς! Θα μπορούσαν να το έχουν διαχειριστεί καλύτερα και οι ίδιοι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. @Maria, πτηνό πολύ ξεροκέφαλο: και να του πεις ότι ο ουρανός είναι μπλε, θα στρέψει άνωθεν το βλέμμα του για να το επιβεβαιώσει!

    @εσπη, στην Ιταλία δεν έχω πληρώσει ποτέ για να μπω σε εκκλησία, αλλά αν μου είχε συμβεί σε διαβεβαιώ ότι θα το σχολίαζα αρνητικά (με έχουν χρεώσει σε άλλη χώρα για είσοδο σε εκκλησία και είχα κάμει το χαμό! Θα σου τα πω οπωσδήποτε κάποια στιγμή, να γελάσουμε!). Εντούτοις καταγράφω την εμπειρία μου από μία σειρά επισκέψεων σε εβραϊκά μουσεία, απλώς γιατί μου έκανε εντύπωση ο τρόπος που αντιμετωπίζουν τον επισκέπτη και εντέλει διαχειρίζονται την εικόνα τους! Με δεδομένη μάλιστα και την ευαισθησία με την οποία προσεγγίζει κανείς τα μουσεία αυτά λόγω του ολοκαυτώματος, θα περίμενα μία άλλη στάση· πιο απλόχερη και με μεγαλύτερη ευαισθησία για τον άλλο.

    @Ανώνυμε, έχω πάει στο Νέο Μουσείο και έχω δει τη νεφερτίτη! Το ενιαίο εισιτήριο για τα πέντε μουσεία-υπερπαραγωγές του νησιού των μουσείων (περιλαμβανομένου του περί ού ο λόγος) είναι 14 ευρώ! Όχι και τόσο ακριβά, αν σκεφτεί κανείς ότι πρόκειται για μία από τις τοπ συλλογές στον κόσμο που θέλει μέρες για να την περπατήσεις! Τώρα θα μου πεις εσύ, τοπ συλλογή στο κέντρο του Βερολίνου και με απολύτως κανένα γερμανικό έκθεμα. Και πολύ δίκιο θα έχεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Μ' αρέσει που διάλεξες την ημέρα της "Ρος Ασανά" (εβραϊκή πρωτοχρονιά) για να το ανεβάσεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ενδιαφέρον...αν βρεθώ ποτέ στο Βερολίνο ξέρω που δε θα πάω..χαχα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. @An-Lu, τυχαίο, στ´ ορκίζομαι!

    @me(maria), όταν πας με το καλό, το πτηνό θα σου κάμει πρόγραμμα με το τι θα δεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Κάνε μου λιγάκι τσίου.

Πιγκουίνος

Ιστολόγια υπάρχουν πολλά. Πτηνολόγιο όμως, ένα!

Life-Style

Popular Posts