Παρασκευή, 28 Δεκεμβρίου 2012

O Klimt γιομίζει τη Βιέννη


Ακόμη κι αν τον εξεύρεις ως καλλιτέχνη ή τελοσπάντων τον έχεις έστω ακουστά, για να τον γνωρίσεις πραγματικά, πρέπει να πας στη Βιέννη. Πρώτον, διότι εκεί θα βρεις συγκεντρωμένα τα περισσότερα έργα του. Δεύτερον, διότι είναι από εκείνες τις περιπτώσεις που για να σου λειτουργήσει το εικαστικό αποτέλεσμα, θα πρέπει να το ιδείς από κοντά. Και τρίτον, διότι Κλιμτ ίσον Βιέννη και Βιέννη ίσον Κλιμτ -στην υπερβολή που μπορεί να κρύβει μία τέτοια εξίσωση: διότι τα έργα του εκτός που γιομίζουν τα μουσεία της αυστριακής πρωτεύουσας, φιγουράρουν επίσης σε μαγνητάκια, αφίσες, ποτήρια, κούπες, σοκολατάκια, ομπρέλες, λεμονοστύφτες και ντιβανοκασέλες.

Το 2012 ήταν αφιερωμένο στον Κλιμτ και η Βιέννη πλημμύρισε από εκθέσεις και αφιερώματα στον καλλιτέχνη, τον οποίον δικαίως θεωρεί πολύτιμο πολιτιστικό της κεφάλαιο και κορυφαία τουριστική της ατραξιόν. Έχοντας επισκεφθεί τις περισσότερες εξ αυτών, έχω να σου πω εντυπώσεις και να σου βγάλω συμπεράσματα. Επίσης να σου δείξω ωραιότατες φωτό, να φχαριστηθείς!

Τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του Κλιμτ θα τη βρεις στο Μπελβεντέρε. Όπου αν πας ανυποψίαστος, σε περιμένουν εκπλήξεις.


Κατ'αρχήν είναι το θέμα των χρωμάτων. Όσο καλές και να είναι οι ανατυπώσεις φωτογραφιών και οι αναπαραγωγές των έργων του, σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αποδώσουν τη μαγεία των χρυσοκίτρινων και των πορτοκαλοκόκκινων πινελιών, μήτε το στυλιστικό βιρτουοζιτέ των έργων.


Κατά δεύτερον, οι διαστάσεις. Οι πίνακες είναι αρκετά μεγαλύτεροι από αυτό που τυχόν φανταζόσουν -το διάσημο "Φιλί" για παράδειγμα είναι περίπου 1,80x1,80. Που σημαίνει ότι στον τοίχο του σπιτιού σου οριακά θα το κρεμάγαμε.


Και κατά τρίτον, το εύρος των θεμάτων και των διακοσμητικών επιλογών. Ένα μωσαϊκό σχημάτων που δημιουργούν μοναδικό αισθητικό αποτέλεσμα και δίνουν στα έργα μία πολύ προσωπική υπογραφή. Ο άνθρωπος ήταν μία μηχανή έμπνευσης.


Απαραίτητη στάση για κάποιον που θέλει να γνωρίσει τον Κλιμτ είναι το Kunsthistoriches Museum. Ουχί γιατί εκθέτει έργα του, αλλά γιατί η κεντρική αίθουσα με τις μνημειώδεις σκάλες, έχει εικονογραφηθεί από εκείνον. Επειδής μάλιστα η εν λόγω εικονογράφηση βρίσκεται αψηλά εκεί που οι αψίδες συναντούν την οροφή και τελευταία φορά που σε τσέκαρα δεν ήσουν καμηλοπάρδαλη να φθάνεις μέχρις εκεί πάνου, το μουσείο απεφάσισε ένεκα των εορτασμών, να σου σιάξει ωραιότατη πλατφόρμα με σκαλωσιά για να ανέβεις να απολαύσεις από κοντά. Που θα το βρεις πολύ προνοητικό εκ μέρους τους -εκτός κι αν είσαι τίποτις υψοφοβικός και σε κατεβάζουμε ημιλυπόθυμο.


Το μουσείο είχε παραγγείλει στον Κλιμτ και τους συνεργάτες του τη διακόσμηση των αψίδων και εκείνοι δημιουργήσανε μία σειρά από μορφές (γυναικείες κυρίως) που συμβολίζουν διαφορετικές περιόδους της τέχνης από την Αρχαία Αίγυπτο μέχρις τον 18ο αιώνα. Ακριβώς επειδή το θέμα είναι τόσο αβανταδόρικο, έδωσε την ευκαιρία στον Κλιμτ να σου επενδύσει τις μορφές με διάφορα διακοσμητικά στοιχεία, χαρακτηριστικά της κάθε εποχής και να σου παραδώσει μία αναδρομή στην τέχνη ανά τους αιώνες σε κλίμακα υπερπαραγωγής. Η σπάνια ευκαιρία να δεις τις λεπτομέρειες από κοντά σε τέτοιο ύψος (περί τα δώδεκα μέτρα) είναι μεγάλη τύχη και γουάου εμπειρία.

Η επόμενη στάση είναι το εμβληματικό κτήριο της Secession, της ένωσης δηλαδής των αυστριακών καλλιτεχνών που με την ενεργό συμμετοχή του Κλιμτ απεφάσιαν το 1897 να δηλώσουν ελεύθερα το καλλιτεχνικό τους στίγμα, καταγγέλλοντας το συντηρητισμό και την εμμονή στις κλασικές φόρμες.


Σε αυτό το υπέροχο κτήριο με τη χρυσαφί μπάλα στη στέγη του, φιλοξενήθηκαν σημαντικές εκθέσεις που γνώρισαν στο βιεννέζικο κοινό τις νέες τάσεις στη ζωγραφική, φέρνοντας για παράδειγμα έργα των γάλλων ιμπρεσιονιστών! Στη 14η έκθεση που οργανώθηκε εκεί και που είχε ως κεντρικό θέμα του, τον Μπετόβεν, ο Κλιμτ απεφάσισε να συμμετάσχει, με μία εντυπωσιακή τοιχογραφία εμπνευσμένη από την ενάτη συμφωνία του μεγάλου συνθέτη.



Στην οποία τοιχογραφία θα βρεις γυμνές κορασίδες, σκελετούς, φτερά και τον κινγκ κονγκ τον ίδιο. Παρατηρούσα για ώρες τις λεπτομέρειες και σκεφτόμουν εντυπωσιασμένος ότι αυτό το τόσο μοντέρνο έργο που δημιουργήθηκε πριν από έναν αιώνα, θα μπορούσε να είναι εντελώς σημερινό. Θα μπορούσε να βρίσκεται στις σελίδες ενός κόμικ ή στην αφίσα ταινίας επιστημονικής φαντασίας. Γουάου!



Τελευταία στάση, η αγαπημένη Albertina, το μουσείο στο κέντρο της Βιέννης, που φιλοξενεί μερικές από τις καλύτερες εκθέσεις παγκοσμίως. Εκεί οργανώθηκε έκθεση με τα σχέδια του Κλιμτ. Οι τοίχοι είχαν βαφτεί σκόπιμα με σκοτεινά χρώματα, μαύρο, καφετί και γαιώδες κόκκινο και τα σκίτσα αναδεικνύονταν με τρόπο εντυπωσιακό.



Μία αισθητική απόλαυση. Οι μολυβιές πάνω στο χαρτί, η χορογραφία των σωμάτων, η τόλμη του καλλιτέχνη που δεν δίσταζε να αναδείξει τον ερωτισμό.



Έτσι γιορτάζουν οι πόλεις την ιστορία και την παράδοσή τους. Έτσι αναδεικνύουν την τέχνη τους. Χορτασμένος από υπέροχες εικόνες και σαγηνευμένος από το ταλέντο του Κλιμτ, ένιωσα εξαιρετικά τυχερός που είχα μία τόσο σπάνια ευκαιρία να περιδιαβώ το σύνολο (σχεδόν) του έργου του.

10 σχόλια :

  1. πραγματικά καινοτόμος για την εποχή του,προκλητικός και τολμηρός!!εγω θαυμάζω όλους τους μικρούς και μεγάλους καλλιτέχνες που τολμούσαν σε προηγούμενους αιώνες στο διαφορετικό!
    γιατί τώρα επιζητούν την πρόκληση μόνο για να πουλήσουν ,μερικοί....
    πάντως έχω αδυναμία στα σκίτσα!!!!
    τσίου τσίου!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όντως προκλητικός και τολμηρός! Και η αλήθεια είναι ότι δεν τον είχα σε μεγάλη υπόληψη. Είναι πραγματικά από τις περιπτώσεις που έχει σημασία να δει κανείς τους πίνακες από κοντά. Μετά από τόσες αφιερωματικές εκθέσεις που επισκέφθηκα στη Βιέννη, μου έχει γίνει πλέον οικείος και πολύ αγαπημένος.
      Κι εμένα μου αρέσουν πολύ τα σκίτσα του.
      Καλημέρες!!!

      Διαγραφή
  2. Πολύ κατατοπιστική περιγραφή, ωραία ανάρτηση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που σου άρεσε! Η τέχνη είναι το τελευταίο καταφύγιο.
      :)

      Διαγραφή
  3. klimt! αγαπημένος θυμαμαι στο Άμστερνταμ νομιζω ειχε μια εκυεση του οταν ειχα πάει
    Βιεννη δεν εχω επισκεφθει
    νομιζω μου βάζεις φιτιλια τώρα χεχε
    να σαι καλα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σου βάζω εγώ φιτιλιές με τη Βιέννη, μου βάζεις εσύ φιτιλιές με το Άμστερνταμ! Αχ και να'μουν τώρα να σεργιανίζω τα κανάλια και τις γέφυρες...
      Αλλά μη σου ξεφύγει λέξη, κάπου κατά κει μεριά θα βρίσκομαι από αύριο!
      Λεπτομέρειες συντόμως.

      Διαγραφή
  4. Καλαμιά στον Κάμπο28 Δεκ 2012, 3:05:00 μ.μ.

    Πολύ ωραία έργα και μάλλον τολμηρά για την εποχή που φτιάχτηκαν.
    ΄Εψαξα και είδα κάποια που τα είχε δημιουργήσει στα είκοσί του, δηλ. τον προ-προηγούμενο αιώνα. Εντυπωσιακά και μοντέρνα. Και να, τώρα πρόσφατα, που η τιμή έργου του ξεπέρασε και τον Πικάσσο!
    Αλλά και οι Αυστριακοί, όμως; ΄Οπως και με τον Μότσαρτ εκμεταλλεύονται στο έπακρο το καλλιτεχνικό τους κεφάλαιο (δεν τους μέμφομαι, τους ζηλεύω).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλαμιά μου, πολύ μοντέρνος ο Κλίμτ και πολύ αμφιλεγόμενος στην εποχή του! Και δικαίως τον αναδεικνύουν οι αυστριακοί με εκθέσεις και αφιερώματα! Μακάρι να διδασκόμασταν κι εμείς τίποτα...

      Διαγραφή
  5. Πολύ όμορφη η καλλιτεχνική σου ξενάγηση στη Βιέννη.
    Έχω υπάρξει κι εγώ Χριστούγεννα στη Βιέννη και πολύ θα ήθελα να ξαναπάω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Λατρεύω τον Klimt και μόλις τα Χριστούγεννα ανήμερα επέστρεψα από Βιέννη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Κάνε μου λιγάκι τσίου.

Πιγκουίνος

Ιστολόγια υπάρχουν πολλά. Πτηνολόγιο όμως, ένα!

Life-Style

Popular Posts