Τρίτη, 21 Μαΐου 2013

Λουλούδια μέσα στην Πόλη


Δεν ξεύρω αν είναι ιδέα μου, αλλά αυτή η Άνοιξη μοσχοβολάει. Και παίζει μαζί σου, χαϊδεύει τις αισθήσεις σου. Εκεί που πας να αφεθείς στις πρώιμες ζέστες της, εκεί σου πετάει μία μπόρα και γιομίζουν τα ρουθούνια σου βρεμένο χώμα και αρώματα από λουλούδια και δέντρα και γρασίδια.


Αυτήν την εποχή, απολαμβάνω το πάρκο περισσότερο. Μπαίνω από την πόρτα που βρίσκεται από την πλευρά του Όρτακιόι κι ύστερα ανηφορίζω σιγά σιγά τον περιμετρικό δρόμο που αγκαλιάζει το πάρκο. Στον περίπατό μου, συναντώ τη μικρή Εσμέ. 


Και τον κύριο Καγκουρό από την Αστραλία. 



Και την κιουρία Αρκούδα με το λιμαρισμένο νύχι.


Κόκκινα, κίτρινα, μωβ, μενεξεδιά, περτικαλί. Μετράω τα χρώματα στα λουλούδια, χαζεύω τα φροντισμένα παρτέρια. Ένας παράδεισος είναι ετούτο το πάρκο. Μία στρατειά από κηπουρούς και εργάτες κοπιάζουν καθημερινώς για την ιδική μου την τέρψη. Για να ευφράνουν τη δικιά μου την ψυχούλα.



Σχεδόν ξεχνάω εδώ ότι βρίσκομαι εν τω μέσω της Κωνσταντινούπολης. Στο μέρος αυτό, ο Σουλτάνος Αχμέτ ο Πρώτος χωροθέτησε τους βασιλικούς του κήπους για να 'ρχεται να ρεμβάζει και να κηνυγάει δύστυχα πουλάκια. Αρχικώς, οι κήποι Γιλντίζ (=που πάει να πει "αστέρι") αποτελούσαν μέρος του τεράστιου συγκροτήματος του παλατιού Ντολμάμπαχτσέ που βρίσκεται στην άκρη τους, πάνω ακριβώς στο Βόσπορο. Αργότερα όμως, αποκόπηκαν από το παλάτι και απέκτησαν διάφορα, διάσπαρτα οικήματα -κάποια εκ των οποίων υπάρχουν ακόμα.


Ένα εξ αυτών είναι το Περίπτερο της Μάλτας, ένα κομψευάμενο κτήριο που χτίστηκε από τον Σουλτάνο Αμπντουλαζίζ.


Μετά την εκθρόνισή του το 1876, ο Σουλτάνος Μουράτ ο Πέμπτος φυλακίσθηκε σε αυτό εδώ το μέρος. Μαζί με τη μητέρα του.


Σήμερις είναι πολυτελέστατο καφέ και εστιατόριο με υπέροχα μαρμάρινα διακοσμητικά στοιχεία και ένα εντυπωσιακό συντριβάνι εν τω μέσω της μεγάλης κεντρικής του σάλας. Πολλοί μεγαλοαστοί της Πόλης, έρχονται εδώ για να απολαύσουν το τσάι τους ή κάποιο γκουρμέ πιάτο.


Εγώ πάλι απολαμβάνω απλώς τον καφέ μου. Σκέτο με αρωματικό καϊμάκι. Πες τον εσύ ελληνικό, τον ελέω εγώ τούρκικο -όπως τον αποκαλούν στις περισσότερες βαλκανικές χώρες. Αλλού θ'ακούσεις βέβαια να τον ονομάζουν "αρμένικο" ή και "αραβικό", ενώ στην Κύπρο τον λένε "κυπριακό". Ούτε ο Όμηρος δεν διεκδικείται από τόσες πατρίδες.


Ύστερα κατευθύνομαι στο έτερο κομψό μπίλντινγκ που βρίσκεται στο πάρκο. Το λέμε "Μέγαρο Τσαντίρ" και από μέσα μου γελάω πάντα με την εκ διαμέτρου αντίθετη φόρτιση που έχουν για εμάς αυτές οι δύο λέξεις. Ύστερα σκέφτομαι ότι εδώ μέσα βασανίστηκε σχεδόν μέχρι θανάτου ο Μεγάλος Βεζίρης Μεθίντ Πασάς (μέγας μεταρρυθμιστής και αρκετά νεωτερικός άνθρωπος) για τάχα-μου προδοσία και σχέδιο δολοφονίας του Σουλτάνου Αμπντουλαζίζ. Ε και μου κόβεται το γέλιο.


Η βόλτα μου καταλήγει στη μεγάλη λίμνη με τις πάπιες. Ταϊζω τις (πολύ καταδεκτικές) εξαδέλφες και δροσίζομαι και ο ίδιος από τη βροχή δροσιάς που προσφέρουν τα συντριβάνια.


Αν τη δεις από ψηλά, ετούτη η λίμνη έχει το σχήμα του μονογράμματος του Αμπντουλαζίζ. Εδώ τον ελές και ψυχάκια.


Το πάρκο τα σαββατοκύριακα είναι γιομάτο κόσμο. Οικογένειες έρχονται εδώ για πικνίκ, περιπατητές σουλατσάρουν στα μονοπάτια, νεαρές (με μαντήλες ή άνευ) κάνουν ποδηλατάδα, άνθρωποι κάθε ηλικίας τρέχουν και γυμνάζονται.


Ετούτες τις εικόνες βλέπω. Κι ύστερα σκέφτομαι τα δικά μας πάρκα. Τα σπασμένα φώτα, τα γραμμένα παγκάκια, τα ανενεργά συντριβάνια, τα ξεραμένα παρτέρια και τα έρημα και κακόφημα περιαστικά αλσίλια. Σκύβω θλιμμένος το κεφάλι και για μια στιγμή μελαγχολώ. Ύστερα ακούω το τιτίβισμα των πουλιών που παρασύρονται από τον ανοιξιάτικο οίστρο τους. Και τα γέλια μιας παρέας γυναικών λίγο πιο κάτω. Και χαμογελώ ξανά.

29 σχόλια :

  1. Υπέροχο.....και λυπηρό για τη δική μας χώρα...καλημέρα ταξί δεμένο μου πουλί

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πραγματικά, αυτό το κοντράστ ανάμεσα στο δικό μας χάλι και το οπουδήποτε αλλού, με θλίβει συνέχεια.
      Την καλημέρα μου, Penny!

      Διαγραφή
  2. Σαν να είσαι ερωτευμένο λιγουλάκι πτηνούλι μου. Αυτή η άνοιξη σαν να σε φούντωσε. Όπως πάντα με ταξίδεψες και πάλι....Ευχαριστώ και καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ερωτευμένο, ε; Πολύ!
      Λες να τα βλέπω γι'αυτό όλα ρόδινα και λουλουδιαστά; Χα χα χα!
      Την καλημέρα μου και τα φιλιά μου!

      Διαγραφή
  3. ακόμα και τα πάρκα τους, είναι πιο περιποιημένα!
    μετά μας ενοχλούν τα σήριαλ.
    πολύ όμορφες οι φωτογραφίες που έβαλες πτηνό μου. και η ξενάγηση είναι καταπληκτική!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όλη η Πόλη είναι γιομάτη λουλούδια. Στους δρόμους, στις πλατείες και στα κράσπεδα! Οπουδήποτε υπάρχει χώρος, οι εκατοντάδες κηπουροί (ναι, αυτό σημαίνει πολλές θέσεις εργασίας) τοποθετούν όμορφα λουλούδια, τα οποία ποτίζουν, φροντίζουν και ανανεώνουν διαρκώς. Ένα μωσαϊκό από χρώματα!
      Τα φιλιά μου, ria!

      Διαγραφή
  4. Θα'θελα να μουνα πουλι,να μ'αγαπαγανε πολλοι.
    Θα'θελα να μουνα πιγκουνίζ για να βρεθώ στο κήπο Γιλντίζ...

    (ταλέντο. χαραμίζομαι)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. αχ ,αχ ,καλέ πώς το έγραψες έτσι χαχαχαχαχα έχω γελάσει πολύ!
      θα το κάνω μάθημα πάραυτα το ''να μουνα΄΄ χαχαχαχα (αν και ξέρω πως το έκανες ηθελημένα ,μη με βρίζεις!)

      Διαγραφή
    2. επειδή θυμίζει κάτι άλλο ,γι αυτό επενέβην χαχαχα


      αν ήμουν εγώ Σουλτάνα ,οι δρόμοι ,τα δέντρα ,τα σπίτια ,τα αγάλματα ,ακόμα και τα σύννεφα θα έπρεπε να θυμίζουν εμένα και να έχουν το μονόγραμμά μου!
      τζάμπα καθόμαστε σε χρυσοποίκιλτους θρόνους ;;;

      Διαγραφή
    3. Dear e-diary, χαραμίζεσαι, εγώ το λέω!
      Και επειδής σε εμπνέω και σου καλλιεργώ τον ποιητικό οίστρο, παρακαλώ η πρώτη σου ποιητική συλλογή να λέγεται "Ένα πτηνό που αγαπώ, ένα πτηνό λίγο λωλό"!
      Την καλημέρα μου!

      Διαγραφή
    4. Nasia, να μουνα, τι να μουνα; Ένα πτηνό εξωτικό, αχ να μουνα, αχ να μουνα!
      (το μπλογκ σύντομα θα κρεμάσει κόκκινο φωτάκι)

      Διαγραφή
    5. μες στο κλίμα είσαι με το ροζουλί χιχιχιχι

      Διαγραφή
  5. Ειπα κ εγω!!! Τετοιο παρκο κ να βρισκεται Ελλαδα, νογουει. ΤΟΣΟ ΠΕΡΙΠΟΙΗΜΕΝΟ Κ ΟΜΟΡΦΟ Κ ΚΑΘΑΡΟ! Πες το ρε πουλακι μου κ εγω που νομιζα αρχικα οτι ειναι καπου στην Αθηνα κ το εχασα!!! Ως κ οι γειτονες που τους ειχα για πιο πισω, μερα με τη μερα μου αποδεικνυονται πιο μπροστα οτι ειναι απο μας σε καποια (αρκετα) θεματα. Λυπαμαι που το γραφω αυτο, αλλα δυστυχως (για εμας), ισχυει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δυστυχώς (για εμάς) οι γείτονες είναι πολύ πιο οργανωμένοι σε πολλούς τομείς της καθημερινότητας. Και σε (αρκετές) δημόσιες υπηρεσίες, εξυπηρετήσει γρήγορα, και τα πάρκα της Πόλης είναι καθαρά και ασφαλή, και τα κτήρια δεν είναι καταγραμμένα με γκράφιτι και εξυπνάδες του κάθε ζαβού. Βεβαίως, υπάρχουν και (μεγάλα) μειονεκτήματα, αλλά αυτό είναι αντικείμενο άλλης ανάρτησης. Προς το παρών, ας απολαύσουμε τα πουλάκια, τα λουλουδάκια και τη θέα προς τον Βόσπορο (φαίνεται από πολλά σημεία του πάρκου Γιλντίζ).

      Την καλησπέρα μου!

      Διαγραφή
  6. Καλαμιά στην κάμπο21 Μαΐ 2013, 1:23:00 μ.μ.

    Είδες, όταν επισκέπτεσαι όμορφα και φροντισμένα μέρη ιδίως αν είναι χώροι που δεν χρειάζονται πολλά χρήματα αλλά περισσότερο μεράκι και έμπνευση για να γίνουν, αναπόφευκτα κάνεις κι εσύ και όλοι μας, τη σύγκριση με τη δική μας ανικανότητα και μιζέρια. Το πάρκο που μας δείχνεις σήμερα δεν έχει τίποτε πανάκριβα λουλούδια ούτε πολυτέλειες. Οι τριανταφυλλιές και οι φλόγες γύρω γύρω από τους ξύλινους κορμούς είναι απλά, γοητευτικά και καλόγουστα άνθη. Και πόση καθαριότητα, παντού.
    (Για κάποιον ανεξήγητο λόγο, αφού δεν πίνω καφέ, το φλυτζζζάνι με τον τούρκικο με άρεσε πολύ.Μεγάλο και χορταστικό).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μήτε πανάκριβα λουλούδια, μήτε πολυτέλειες. Απλώς ανθρώπους που δουλεύουν συστηματικά και κάμουν τη δουλειά τους με ευσυνειδησία. Ολόκληρη η Πόλη είναι γιομάτη με λουλούδια και μοσχοβολάει αυτήν την εποχή. Και όπως είπα και στη ria σε παραπάνω σχόλιο, αυτό συνεπάγεται πολλές (μα πάρα πολλές) θέσεις εργασίας που αφενός δίνουν ψωμί σε εκατοντάδες ανθρώπους και αφετέρου έχουν μία πολύ συγκεκριμένη χρησιμότητα: να προσθέτουν στην αισθητική της καθημερινότητας. Κάτι το οποίο εμείς στην Ελλάδα δεν υπολογίζουμε καθόλου, με αποτέλεσμα να ζούμε σε μία χώρα-χαβούζα με άσχημους δρόμους, άθλιες πόλεις και ανύπαρκτο (ή κακομοιριασμένο) πράσινο. Πώς τα καταφέρνω και καταλήγω στην γκρίνια, παρότι τόσο αισιόδοξος άνθρωπος;

      Κι εγώ δεν πίνω συχνά τούρκικο καφέ, αλλά επειδής δεν είχε τίποτις άλλο σε καφέ και κάθε φορά που είμαι στην Πόλη μπουχτίζω στο τσάι, είπα να τον δοκιμάσω. Και μου άρεσε εξαιρετικά πολύ! Πρόσεξες το νεράκι που είναι σε ατομική συσκευασία εμφυαλωμένου ποτηριού; Συνηθίζεται πολύ στην Τουρκία και το βρίσκω ζούπερ!

      Διαγραφή
  7. Πάρα πολύ όμορφο!!!
    Για τα δικά μας πάρκα άσε..όχι να τα περιποιηθούν δεν μπορούν, αλλά προσπαθούν να τα εξοντώσουν...ας όψονται οι μίζες..μην τα θυμάμαι και φουντώνω..
    Ας απολαύσω τη βόλτα εδώ να ξεχαστώ..
    Φιλιά πολλά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που σου άρεσε! Κι εγώ φουντώνω με τις συγκρίσεις. Αλλά μετά αφήνομαι στην ομορφιά ετούτου του πάρκου και ηρεμώ. Ας φουντώνει μόνον η φύση και όχι εμείς!
      Τα φιλιά μου και τις καλησπέρες μου!

      Διαγραφή
  8. Πανέμορφα όλα.
    Τέτοιος ωραίος κήπος είναι ο Βοτανικός κήπος εδώ σε εμας.
    Αν τα προσέχαμε θα είχαμε πολύ περισσότερα..
    Φιλιά πολλά πτηνούλι..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μακάρι κάποια στιγμή να ασχολιόμασταν λίγο με τους κήπους και τα πάρκα, σε αυτή τη χώρα. Αλλά καθ'όπως φαίνεται οι Δήμοι απαξιούν να βάλουν κάνα λουλούδι πουθενά ή να σιάξουν κάνα παρτέρι. Αν οι πόλεις μας ήταν πιο όμορφες και καθαρές, νομίζω ότι όλοι θα τις σέβονταν λίγο περισσότερο. Ελπίζω τουλάχιστον.

      Τα φιλιά μου Έλενα και Χρόνια σου Πολλααααααααά!!!

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστώ πολύ πτηνούλι ένα φιλί στο ράμφος σου σου στέλνω!

      Διαγραφή
  9. Ααααχχ... σε ζηλεύω για τα ταξίδια σου. Ειδικά για τα ταξίδια σου στην Πόλη. Εγώ δεν έχω αξιωθεί να την επισκεφτώ, αν και πολύ θα το ήθελα (εχω και καταγωγή από εκεί!). Οι εικόνες σου, πανέμορφες. Άγγιξαν τις αισθήσεις μου. Πόσο θα ήθελα και εγώ να μυρίζω ευωδιές από λουλούδια, ανάμεικτες με τη μυρωδιά από το βρεγμένο χώμα... Άνοιξη!...
    Εντάξει, μπορεί εμείς στην Ελλάδα να είμαστε πολύ πίσω και γύφτοι σε θέματα εξωραϊσμού των δημόσιων χώρων, να μη δίνουμε δεκάρα τσακιστή για την αισθητική στην καθημερινότητά μας, να είμαστε μείον στον πολιστισμό γενικά (γιατί περί αυτού πρόκειται), αλλά προσωπικά δε θα άφηνα τέτοιες σκέψεις να με μιζεριάζουν ενώ έχω τέτοιες εικόνες μπροστά στα μάτια μου. Έχω ακούσει και από άλλους τα ίδια σχόλια. Έτσι είναι. Αλλά τ-ώ-ρ-α, η στιγμή είναι αλλού, είναι αλλιώς, είναι όμορφη...
    (Με έπιασε το ρομαντικό μου - έβαλα να ακούω και το "Λευκό μου γιασεμί", όσο σου έκανα τσίου, χαχα!)
    Χρώματα, Πιγκουίνε, αρώματα, ανάταση, χαμόγελα, πεταλουδίσματα στην καρδιά! Άγνωστη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητή Άγνωστη, στην πρώτη ευκαιρία να επισκεφθείς οπωσδήποτε την Πόλη. Θεωρώ ότι ειδικά για εμάς τους Έλληνες, έχει μία ιδιαίτερη φόρτιση και σημασία -γιατί καταλαβαίνουμε πράγματα για την ταυτότητά μας. Είναι σα να γυρίζεις σε μία πατρίδα που σε έχει προσδιορίσει κι ας μην έχεις προσωπικές μνήμες από αυτήν.

      Και πολύ δίκιο έχεις για τις στιγμές. Να τις ζούμε πρέπει και να τις απολαμβάνουμε, χωρίς πολλά γιατί.

      Τα φιλιά μου και τις καλημέρες μου!

      Διαγραφή
  10. Δεν θέλω να σκέφτομαι τα δικά μας,γιατί θλίβομαι που,ενώ ζούμε σε μία τόσο όμορφη κι αξιοζήλευτη χώρα,καθημερινά την καταστρέφουμε με κάθε τρόπο,λες και το κάνουμε επίτηδες! Θέλω πάρα πολύ να πάω στην Κων/πολη -όπως και σε πολλά άλλα μέρη βέβαια- κι όσο διαβάζω τις αναρτήσεις σου και βλέπω τις φωτογραφίες,ο διακαής πόθος μου φουντώνει ακόμα περισσότερο. Ελπίζω να πάω σύντομα... Καλό βράδυ και σ' ευχαριστώ που με ταξιδεύεις,έστω και ηλεκτρονικά. :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ στο εύχομαι! Τα ταξίδια (τα εντός και τα εκτός), μας κάμουν όλους πιο πλούσιους και πιο σοφούς. Αρκεί βεβαίως να έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά και να προσπαθούμε να καταλάβουμε και να αγαπήσουμε τον κάθε μας προορισμό. (πτηνό μιλάει και μεταφορικά -μεγάλες πχιότητες).

      Πολλές και χαμογελαστές καλημέρες!!

      Διαγραφή
  11. Οντως μου εχει κανει μεγαλη εντυπωση,απο το αεροδρομιο Ατατουρκ μεχρι το κεντρο εργατες συνεχως τοποθετουν σα ψηφιδες εκατονταδες κεσεδακια με λουλουδια οπου υπαρχει κενο!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είδες; Πάρα πολύ λουλούδι! Και το αξιοποιούν και τουριστικώς, διαφημίζοντας την Κωνσταντινούπολη ως την πόλη των λουλουδιών. Αμ έτσι φτιάχνονται τα τουριστικά αξιοθέατα. Έτσι κερδίζονται οι τουρίστες. Έτσι βελτιώνεται και η διάθεση των πολιτών. Έτσι κερδίζεται και ο σεβασμός για το δημόσιο χώρο.

      Τα φιλιά μου!

      Διαγραφή
  12. Η φωτογραφία με τον καφέ, είναι όλα τα λεφτά! Μοσχομυρίζει ως εδώ...
    Ωραία μέρη και άψογες οι λήψεις σου.
    Ολοζώντανες!

    Φιλιά πολλά ταξιδιάρικο πτηνό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ατέλειωτη ομορφιά η Κωνσταντινούπολη....

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Κάνε μου λιγάκι τσίου.

Πιγκουίνος

Ιστολόγια υπάρχουν πολλά. Πτηνολόγιο όμως, ένα!

Life-Style

Popular Posts