Τετάρτη, 27 Νοεμβρίου 2013

Το Πέμπτο Σκαθάρι


Τελευταία φορά που τους μέτρησα, ήσαν τέσσερις. Έπεσε όμως στα χέρια μου εψές ένα ολοκαίνουργιο γκράφικ νόβελ (κόμικ, για εσένα τον αμύητο) με τον πολύ αβανταδόρικο τίτλο "Το Πέμπτο Σκαθάρι". Και στ'ομολογώ, βραχυκυκλώθηκα. Επειδής με ξεύρεις, πόσο λατρεύω τα κόμικς (κι αν δεν το ξεύρεις, έλα να σου δείξω την τεράστια συλλογή σπίτι μου, θα πάθεις πλάκα!) εννοείται ότι το αγόρασα και το ρούφηξα μεμιάς.


Το πρώτο ρισπέκτ, το δίνω δικαιωματικά στον άρτιστ Andrew C. Robinson. Διότι η εικονογράφηση είναι απλώς καταπληκτική. Ο Robinson, ουχί μόνον έχει πετύχει το φιζίκ των Beatles, αλλά έχει κάμει άψογη δουλειά στα μπαγκράουντς, τα τοπία, τα ρούχα, τις κινήσεις, την κινηματογραφική αφήγηση.


Το δεύτερο ρισπέκτ πηγαίνει στον Vivek Tiwary, που είναι ο σεναριογράφος. Και ο οποίος έστησε ένα καλογραμμένο στόρι που κρατάει τον αναγνώστα και τον ξεναγεί στον κόσμο της σόου μπιζ της δεκαετίας του εξήντα.


Αντικείμενο του κόμικ είναι η ζωή ενός τύπου που λέγεται Brian Epstein. Και ο οποίος ουσιαστικά ανακάλυψε και δημιούργησε του Beatles. Θα μου πεις, και τί με νοιάζει εμένα βρε πτηνό η ιστορία ενός ιμπρεσάριου, δεν διαβάζω καλύτερα την αυτοβιογραφία του Ψινάκη που τελοσπάντων θα'χει και μεγαλύτερο σασπένς;


Η απάντηση είναι πως αξίζει να το διαβάσεις γιατί αυτός ο Brian τάδε, υπήρξε σχεδόν μυθιστορηματική φιγούρα. Διότι (α) το είχε βάλει αμέτι μουχαμέτι να πάρει αυτά τα παιδαρέλια από το Λίβερπουλ και να τα κάμει ζούπερστάρς, (β) είχε μπουρδουκλωμένη ψυχολογία διότι ήταν γκέι σε μία εποχή που δεν τα σήκωνε κάτι τέτοια και (γ) τον χάσαμε στα τριανταδύο του.

Ο Epstein κατάφερε -μετά από πολλές κλειστές πόρτες- να βρει χρηματοδότηση για τα Σκαθάρια του, διαμόρφωσε την αισθητική τους, επιμελήθηκε των ενδυματολογικών επιλογών τους και -σύμφωνα με τον ίδιο τον Τζον Λένον- "υπήρξε ο πέμπτος Beatle".



Και για να σου λύσω την απορία, πέθανε από υπερβολική δόση χαπιών. Μετά από μία ταραχώδη προσωπική ζωή και αφού φέρεται να είχε κάμει κατάσταση -έστω πλατωνική- ως και με τον Τζον Λένον. Πράγμα που τελοσπάντων η Γιόκο Τσόκο (τι εννοείς "όνο"; Σιγά μην την πω και γαϊδάρα!) διαψεύδει κατηγορηματικά!



Δεν είμαι υπέρ της μυθοποίησης των τραγουδιστών ή εν γένει των καλλιτεχνών (πόσο μάλλον των ιμπρεσάριών τους). Μήτε τρελαίνομαι για τους Beatles. Εντούτοις παραδέχομαι ότι είναι σπουδαίοι για την εξέλιξη της σύγχρονης μουσικής διεθνώς. Και όσο μεγαλώνω -περίεργο θα το πεις- ακούω με μεγαλύτερη συμπάθεια τη μουσική τους. 


Η εξιστόρηση της ιστορίας τους λοιπόν υπό το πρίσμα ενός ανθρώπου που δεν έμελε να γίνει ποτές πρωταγωνιστής, έχει ως και μεγάλο ενδιαφέρον. Γιατί μεταξύ άλλων εξηγεί τον τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς τους, την αντίληψη τους περί μουσικής, ενώ επίσης περιγράφει το περιβάλλον στο οποίο μεγάλωσαν και ανέπτυξαν τα ακούσματά τους.


Και όλα αυτά σε ένα κόμικ; Ναι, σε ένα κόμικ. Το οποίο ακόμα δεν κυκλοφόρησε καλά καλά και ήδη ακούγεται πως θα γίνει ταινία με πολύ γκράντε ηθοποιούς -φαντάζομαι και με πολύ αβανταδόρικο σάουντρακ. Στο μεταξύ, ακόμα κι αν δεν προτίθεσαι να διαβάσεις το κόμικ ή να ιδείς την ταινία, σου προτείνω να ρίξεις μία ματιά στο προμόσιοναλ τρέιλερ του γκράφικ νόβελ. Για να διαπιστώσεις και μόνος σου ότι πλέον τα κόμικς είναι πολύ παραπάνω από μίκυμάους. Καθώς χρησιμοποιούν τα εικαστικά και αφηγηματικά τους εργαλεία με πρωτοποριακούς τρόπους. Και πηγαίνουν το πράμα, παρακάτω.

22 σχόλια :

  1. κάτι μου θυμίζει αυτή η ιστορία...99% την εχω δει σε ντοκιμαντέρ ,γιατί δεν ξερω αν στο έχω πει ,έχω δει τα άπαντα των ντοκιμαντερ που κυκλοφορούν επι γης!
    ω γιε γιε γιε ω γιε γιε γιεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεε
    καλημέραααααααααααα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Παρότι είμαι κι εγώ πολύ του ντοκιμαντέρ (έχω δει πολλά, πρωταγωνιστώ σε ακόμα περισσότερα -εμείς τα πολικά πτηνά είμαστε περιζήτητα από τα Νάσιοναλ Τζεογκράφικ!), για τον συγκεκριμένο τύπο δεν είχα ακούσει ποτές. Μήτε είχα διαβάσει. Είναι από τις περιπτώσεις που "περίμενα να βγει σε κόμικς" για να τις μάθω.

      Σι λάβς μι, γιε γιε γιε!

      Καλημέρες!

      Διαγραφή
    2. Α, ο πέμπτος άνθρωπος λοιπόν πτηνό μου, ίντρεστινγκ, μούτσο ίντρεστινγκ! Εν τω μεταξύ ως ερασιτέχνης εικονογράφος λάτρεψα τη δουλειά του κυρίου, άριστα είκοσει του βάζω! Μα τι λιακάδα αυτή σήμερα, καλημέρα μας, σε σας, σε μας και στη Δασκάλα Με Τα Χρυσά Μαλλιά!

      Διαγραφή
    3. Ερασιτέχνης εικονογράφος εσύ, ερασιτέχνης εικονογράφος κι εγώ! Μακάρι να είχα το χρόνο, να ασχολιόμουν περισσότερο με την τέχνη που αγαπώ τόσο πολύ! Αλλά ο βιοπορισμός και το άτιμο το μεροκάματο, βλέπεις...

      Την καλημέρα μου, Tremens!

      Διαγραφή
    4. Αχ πτηνό μου, μας φάγαν τα κυκλώματα!

      Διαγραφή
  2. Ούτε εγώ τον είχα ξανακούσει... Φανταστική εικονογράφηση, πολύ ωραία δουλειά! Καλημέρα από το ηλιόλουστο Ηράκλειο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εμένα -εκτός από τον τίτλο- η εικονογράφηση είναι που μου κέντρισε τόσο το ενδιαφέρον!
      Και έψαξα και βρήκα κι άλλες δουλειές αυτού του υπέροχου άρτιστ!
      Τι ωραία πράματα μπορεί ν'ανακαλύψει κανείς εκεί εξώ! Και πόσους ταλαντούχους και δημιουργικούς ανθρώπους!

      Την καλημέρα μου, Μίκα!

      Διαγραφή
  3. Πολύ ωραίο το αφιέρωμά σου Πιγκού! Δεν ήξερα για τον μάνατζερ και χαίρομαι που ενημερώθηκα... A propos τη Γιόκο Τσόκο δεν τη συμπαθώ :((
    Άκουγα Beatles κατά την εφηβεία μου γιατί ο θείος μου που είχε δισκάδικο μας έγραφε κασέτες με τα 'κλάσικς' της εποχής: Beatles, Presley, ABBA, Boney M! Λατρεύω τη μουσική γενικώς (my drug of choice)!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εννοείται ότι τη Γιόκο Τσόκο τη μισούμε! Δηλαδής χελόου, είναι ένας από τους λιγότερο συμπαθητικούς ανθρώπους έβερ! Έχω δει και κάτι απερίγραπτα "έργα τέχνης" της (απερίγραπτη η βλακεία και η δηθενιά της!), διότι δεν ξεύρω αν το γνωρίζεις: το παίζει καλλιτέχνης! Τρελά γέλια!

      Εκείνα τα κλάσικς άκουγα κι εγώ ως νήπιο και όσο μεγαλώνω, τόσο περισσότερο τα εκτιμώ!

      Τα φιλιά μου και τις καλημέρες μου!

      Διαγραφή
  4. Πολύ μου άρεσε πτηνούλι!
    Δεν τα ήξερα όλα αυτά θενκς για την ενημέρωση, καλά αυτός που έχει κάνει την εικονογράφηση πραγματικά αξίζει χίλια συγχαρητήρια, είναι καταληκτική!
    Γκουντμορνινγκ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν είναι ζούπερ γουάου η εικονογράφηση; Τρομερό ταλέντο ο τύπος! Και ο χρωματισμός, είναι απλώς καταπληκτικός!

      Την καλημέρα μου και τα φιλιά μου, καλή μου Έλενα!

      Διαγραφή
  5. Αααα, να έρτεις να σε πάγω στο Χλίβερπουλ (έτσι λέγεται το Λίβερπουλ στα Scouse - την τοπική διάλεκτο της περιοχής), στο Μουσείο των Σκαθαριών να ιδείς και τον Τζων και τον Τζωρτζ και τον Πωλ και τον Ρινκγο, αλλά και τον Μπράιαν (ίσως δούμε και κάπου και τη Γιόκο Τσόκο, αλλά θα την προσπεράσουμε) !!! Είναι Τ Ε Λ Ε Ι Α !!!

    Είμαι μεγάλη φαν των Μπητλς (και των ΑΒΒΑ - άσχετο, αλλά είπα να το πω) και των κόμικς βεβαίως βεβαίως, οπότε το εν λόγω γκράφικ νόβελ θα το αγοράσω όπως και δήποτε !!! Πάω να τραγουδήσω το Γιέλλοου Σάμπμαρίν τώρα ...

    Ιν δε τάαααουν γουέρ άι γουόζ μποοοορν
    Λιβντ α μααααααν, χου σέιλντ του σηηηηηη
    Εντ χη τοοοοοοολντ ασ οφ χιζ λάααααιφ
    Ιν δε λααααααντ οφ σάμπμαρίιιιιιιιινζ
    .
    .
    .
    .
    Γουί ολ λιβντ ιν α γιέλλοου σάμπμαρίν, γιέλλοου σάμπμαρίν, γιέλλοου σάμπμαρίν.
    Γουί ολ λιβντ ιν α γιέλλοου σάμπμαρίν, γιέλλοου σάμπμαρίν, γιέλλοου σάμπμαρίν.

    Καλημέρες Πτηνούλι μου :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα σου έρθω να πάμε παρέα στο Μουσείο των Beatles! Να'χει θε-μου και καραόκε θέλω, να πιάσουμε το μικρόφωνο και να τραγουδήσουμε δυνατά το γιέλλοου σάμπμαρίν!

      Όσο για τους ABBA, τεράστιο ρισπέκτ: δεν χορταίνω ν'ακούω αυτές τις εθιστικές μελωδίες από τη Σουηδία (χιουτζ φαν και εγώ!). Το ξεύρεις ότι έχει ανοίξει ζούπερ μουσείο ABBA στη Στοκχόλμη; Α θα σε πάω οπωσδήποτε να το ιδείς! Θα το λατρέψεις, σου λέω!

      Πολλές μουσικές καλημέρες, καλή μου Αγγελική!

      Διαγραφή
  6. Πού το ξετρύπωσες πάλι αυτό? Η εικονογράφηση είναι καταπληκτική!
    Είσαι και ερασιτέχνης εικονογράφος? Μα πώς τα προλαβαίνεις όλα? Ταξίδια, φωτογραφίες, αναρτήσεις και φυσικά να μην ξεχάσω τους στίχους που γράφεις για την αρτίστα της ΠΓΔΜ!!! χαχαχαχα
    Πολλά φιλιά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ό,τι μπορώ, κάμω! Δυστυχώς έχω πολύ λίγο χρόνο και άπειρα πράματα που με ενδιαφέρουν και μ'αρέσουν και με γιομίζουν. Το καλό είναι ότι ποτέ δεν πλήττω. Το κακό είναι ότι κάποια εξ αυτών αναγκαστικά τα στερούμαι και δεν τα απολαμβάνω όσο θα ήθελα.

      Όσο για την εικονογράφηση, ουχί μόνο ασχολούμαι (κατά καιρούς), αλλά είμαι και καλός! Αλήθεια!!! Ίσως κάποια φορά κάμω ανάρτηση με τις δημιουργίες μου. :)

      Τα φιλιά μου και τις καλημέρες μου, Σοφία!

      Διαγραφή
    2. Αυτό το παίρνω σαν υπόσχεση και θα περιμένω σχετική ανάρτηση!!
      Πολλά φιλιά, καλησπέρα και καλό Σ/Κ!!!

      Διαγραφή
  7. Καλαμιά στον κάμπο27 Νοε 2013, 4:38:00 μ.μ.

    ΄Ασχετο:
    1)Δηλαδής, πρέπει να γιορτάζω για να΄ρθεις με ταπεράκι ή χωρίς, για να σε κεράσω;
    2)Στο Φέισμπουκ δεν είμαι λόγω πεποιθήσεως και κάποιας αποστροφής προς τα σόσιαλ μύδια.

    Σχετικό:
    1)Την ιστορία με τον πέμπτο Μπίτλ την είχα διαβάσει στο παρελθόν αλλά βρίσκω πολύ έξυπνο και δημιουργικό τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζεται τώρα.
    2)Μου την δίνει όταν συγκροτήματα ή συνεργασίες ευδοκιμούν και ανθίζουν όταν τα μέλη τους είναι νέα και άγνωστα αλλά όταν πιάνουν την καλή και αποκτούν φήμη και δημοσιότητα σφάζονται μεταξύ τους και γίνονται οι χειρότεροι εχθροί. Αυτό με ενοχλούσε πάντα και στους Μπητλς.
    3)Ο Τζορτζ Χάρισον μου άρεσε πάντα περισσότερο απ΄όλους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Απαντήσεις στο άσχετο:
      1) Εμ τι, θα κουβαληθώ έτσι στο άσχετο με το ταπεράκι μου και θα ζητιανέψω φαγί; Όχι αγαπητή μου, θέλουμε ειδική πρόσκληση και επισημότητες και μεγαλεία! :)
      2) Άχου ξανασκέψου το και μπες να ομιλούμε! Πτηνό στήνει τρελό κουβεντολόι στο φέιζμπουκ και έχει γνωρίσει πολλούς και εκλεκτούς φίλους εκεί! Αν τυχόν αλλάξεις γνώμη, έλα να βρεθούμε -πολύ θα το χαρώ!

      Διαγραφή
    2. Και απαντήσεις στο σχετικό:
      1) Νομίζω εντέλει πως λίγο ενδιαφέρουσα να είναι μία ιστορία, άμα βρει κανείς το σωστό τρόπο να την αναδείξει, μπορεί να σιάξει ως και αριστούργημα!
      2) Εγώ θέλω να ξαναενωθούν οι ABBA! Και να διαλυθούν οι Rolling Stones επιτέλους (δεν μου αρέσουν!). Χεχεχε!
      3) Κι εμένα μου άρεσε! Και ο Μακάρτνεϊ πάντως που δεν μου γιόμιζε το μάτι, παραδέχομαι ότι είναι ταλαντούχος.

      Διαγραφή
  8. Stefanos and the media: ΜΕΓΑΛΗ ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΠΛΟΓΚΟΣΦΑΙΡΑ! http://stefanosmedia.blogspot.com/2013/11/blog-post_28.html?spref=tw

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλά ρε Στέφανε, ντροπής πράματα: αμ κάμεις μόνιτορινγκ ΟΛΗΣ της ελληνικής μπλογκόσφαιρας, αμ δεν έχεις ουδεμία αναφορά προς το πτηνό (κλαψ κλαψ)! Δηλαδής πε-μου αν θα'χω άδικο να σε μαλώσω!

      Διαγραφή
  9. Respect στο Brian,μαύρο στη Γιόκο Τσόκο!!!!
    Και εγω δηλωνω fun των σκαθαριών με yellow submarine αγαπημένο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Κάνε μου λιγάκι τσίου.