Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου 2013

Gamla Stan


Μην κοιτάς και ξανακοιτάς το ρολόι. Η ώρα είναι εννιά το πρωί. Όχι, δεν έχει ξημερώσει και δεν προβλέπεται ήλιος για καμιά ωρίτσα ακόμα. Κι όταν βγει -άμα βγει- ζήτημα είναι αν θα κάτσει στον ουρανό για κάνα τετράωρο κι αμέσως θα ξανακρυφτει, βυθίζοντας το τριγύρω σου στο σκοτάδι.


Είναι αυτό το χειμωνιάτικο σκοτάδι του ευρωπαϊκού Βορρά που γέννησε τους θρύλους και τα παραμύθια. Με τις νεράιδες, τα ξωτικά και τα τρολς. Τις Βαλκυρίες και το δαχτυλίδι των Νιμπελούνγκεν. Το λυκόφως των θεών που κατοικούν στη μυθική Άσγκαρντ.


Μέσα σε αυτό το λυκόφως, απολαμβάνω να περπατώ απάνου στις γέφυρες και να μεθάω με τα ερεβώδη χρώματα των ουρανών της Βαλτικής.


Η πόλη δεν έχει ξυπνήσει ακόμα. Μονάχα οι σκιές της. Οι ψαράδες που ρίχνουν τις πετονιές τους στα παγωμένα νερά, οι καθαριστές που μαζεύουν τα σκουπίδια από τους κάδους και οι εργάτες που φτυαρίζουν το χιόνι και πετούν αλάτι και χαλίκια στα πεζοδρόμια και τα μονοπάτια. Το κτήριο στ'αριστερά σου είναι το κοινοβούλιο κι αυτό που ξεχωρίζεις στο βάθος πίσω από τη γέφυρα είναι το παλάτι.


Σώπα και φθάνουμε. Περπατάμε ήδη πάνω στο κεντρικό νησί της πόλης. Στο ιστορικό της κέντρο. Στην περίφημη Gamla Stan -την "παλιά πόλη" ντε, καλά γρι σουηδικά δεν ομιλείς; Σταμάτα να παραληρείς: ναι, βρισκόμαστε στη Στοκχόλμη και ναι, οι εικόνες μοιάζουν με καρτ ποστάλ. Σε έφερα εδώ σε έναν από τους πιο αγαπημένους μου περιπάτους. Μέσα στην απόλυτη ησυχία του χειμώνα.


Αυτό είναι το Bondeska Palatset, έδρα του Ανώτατου Δικαστηρίου. Χτίστηκε το 1673 και έχει διατελέσει οικία πλούσιων Σουηδών, αλλά και δημαρχείο της πόλης ως το 1915. Κατόπιν οι αρχές θέλησαν να το γκρεμίσουν, αλλά επενέβησαν οι πολίτες και το κτήριο διασώθηκε. Ευτυχώς γιατί εγώ πολύ το συμπαθώ. 



Σταμάτα να ρωτάς "τί είναι ετούτο και τί είναι εκείνο". Σπίτια είναι και κτήρια γραφείων. Αυτό που βλέπεις εδώ μπροστά σου είναι μία εσωτερική αλέα με συντριβάνι. Στο από πίσω κτήριο στεγάζονται και γραφεία του Υπουργείου Εξωτερικών. Από το δρόμο, μήτε που φαίνεται όλη αυτή η υπερπαραγωγή.



Έλα να κόψουμε δρόμο μέσα από τα στενά δρομάκια που καταλήγουν στο κέντρο της Gamla Stan. Πιάσου από το χέρι μου, μη γλιστρήσεις. Και κάλυψε το στόμα και τη μύτη σου με το κασκόλ -το κρύο είναι τσουχτερό, διαπεραστικό, διαπερνά τη ραχοκοκκαλιά σου. Μην μου αρπάξεις καμία πούντα, μέρες που είναι!



Στολισμένη για τις γιορτές και έρημη λόγω της πρωινής ώρας, η Gamla Stan είναι μία μαγεία! Περπατώντας εδώ, νιώθω πως μεταφέρθηκα στον 14ο και 15ο αιώνα. Ή πως βρίσκομαι κι εγώ σε κάποιο παραμύθι και θα εμφανιστεί μπροστά μου η άμαξα της Σταχτοπούτας με την τσαχπίνικη νεραϊδονονά να μου τάξει κι εμένα τρεις ευχές!


Χαζεύω τους αγιοβασίληδες στις βιτρίνες.


Τα διάφορα τουριστικά μπιχλιμπίδια, τις κούπες, τα κουτιά, τα κουκλάκια. 


Τον κύριο και την κυρία Τρολ. Και όλη τη νεραϊδοπαρέα τους.


Μπροστά-μπροστά αυτό που βλέπεις με τα επτά φωτάκια που μοιάζουν με κεριά, είναι από τους πιο παραδοσιακούς στολισμούς στη Σουηδία. Το βάζεις στο περβάζι του παραθύρου και το φωτίζεις. Κι έτσι όλα τα παράθυρα έχουν όμορφα φωτάκια και φεγγοβολάν τα σπίτια.



Ναι, όλα είναι καλαίσθητα και προσεγμένα εδώ. Στη λεπτομέρειά τους. Ακόμα και η τελευταία κάβα, έχει θεμάτικ διάκοσμο. Ακόμα και το τελευταίο σπίτι, νοιάζεται για να φτυαρίσει το χιόνι στο πεζοδρόμιο από κάτου ή να στολίσει την πρόσοψη και να βάλει μερικές φωτεινές γιρλάντες στην εξώπορτα.


Πολλοί από τους δρόμους της Gamla Stan είναι στενοί και στριφογυριστοί. Για πρακτικούς λόγους ντε: να κόβει κάπως ο αέρας για να μην ξεπαγιάσουμε και μας βρείτε μπλε μαρέ.


Αλλά ετούτο ειδικά το δρομάκι, το Marten Trotzigs Grand, είναι το πιο διάσημο όλων: γιατί είναι το στενότερο πέρασμα σε ολάκερη τη Σουηδία: μόλις 90 εκατοστά φάρδος, έφιππος δεν περνάς. Ούτε φαγωμένος, μη σου πω.


Έλα σώπα και αρχίζει να φωτίζει κάπως ο ουρανός. Αυτήν την εποχή, η μέρα μοιάζει με σύντομο διάλειμμα ανάμεσα στις νύχτες. Δεν προλαβαίνεις να τη χαρείς, φεύγει και χάνεται μέσα από τα μάτια σου.


Τα μαγαζιά ανοίγουν μετά τις δέκα ή τις ένδεκα. Και μη φανταστείς ότι και οι δουλειές ξεκινούν πολύ ενωρίτερα. Μεταξύ μας, δεν είναι εύκολο να βγεις ας πούμε στις επτά και μισή και να πας στο γραφείο. Απλώς δεν γίνεται.



Στη Σουηδία, δεν δουλεύουμε πολλές ώρες άλλωστε. Και πριν αρχίσεις να βάζεις τα κλάματα, να σου πω επίσης ότι οι μισθοί μας είναι πολύ υψηλότεροι από τους αντίστοιχους στην Ελλάδα και ότι οι μέρες άδειας είναι πάνω από τριάντα. Που σημαίνει ότι χαιρόμαστε τα γκρικ άιλαντς περισσότερο από όσο εσύ, κάθε καλοκαίρι!


Με συγχωρείς μια στιγμή! Θέλω να πω μία καλημέρα στον αγαπητό κύριο Evert Taube.


Έλα να σου τον γνωρίσω κι εσένα: από εδώ ο Evert, από εδώ ο αναγνώστης, χαίρω πολύ! Ο αξιοσέβαστος κύριος Taube χαίρει μεγάλης εκτίμησης στη Σουηδία, καθώς ήταν από τους πιο ονομαστούς τροβαδούρους όλων των εποχών. Η συμβολή του στην πρόοδο του σουηδικού τραγουδιού (αλλά και της ποίησης) ήταν καθοριστική. Μεταξύ άλλων, έγραψε ένα εξαίσιο αντιφασιστικό ποίημα (Anglamark), που ομιλεί για ένα δύσκολο θέμα σε μία χώρα με σκελετούς στο ντουλάπι της ιστορίας (αν παρ'ελπίδα, θέλεις να ακούσεις τον υπέροχο κύριο Taube, σε παραπέμπω εδώ).


Συνεχίζουμε τη βόλτα μας ανάμεσα στα σοκάκια. Ξεύρεις η Gamla Stan είναι ένα από τα δεκάδες νησιά, πάνω στα οποία είναι χτισμένη η Στοκχόλμη. Για να κινηθείς από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, πρέπει να διασχίσεις κάμποσες γέφυρες και να υπολογίσεις καλά τη διαδρομή σου για να βρεις μέσω ποιων νησιών, συμφέρει να κινηθείς. Πολύπλοκο στην αρχή, αλλά εύκολο μετά την τρίτη-τέταρτη μέρα.



Τα Χριστούγεννα εδώ είναι σπουδαία γιορτή. Είναι ευκαιρία για οικογενειακά τραπέζια, για πάρτις και για εξόδους ως αργά το βράδυ. Ειδικά την Πρωτοχρονιά, η πόλη ολάκερη είναι όξω και παρά το τσουχτερό κρύο, θα ιδείς πλήθη να περιπατούν στα δρομάκια της Gamla Stan και να διασκεδάζουν στα μπαράκια και τις παμπς.


Μπορεί να μην έχουν το μεσογειακό ταμπεραμέντο, αλλά οι Σουηδοί είναι ανοιχτοί, χαμογελαστοί και ευχάριστοι. Ζουν οργανωμένες ζωές, με ένα κράτος που τους νοιάζεται και τους συμπαρίσταται σε όλες τις φάσεις της ζωής τους. Που λειτουργεί συμβουλευτικά και καθοδηγητικά. Που φροντίζει για τις ανάγκες τους. Και σε αντάλλαγμα, εκείνοι το αμείβουν με υψηλούς φόρους. Που χαίρονται να πληρώνουν.



Το σύστημα κοινωνικής πρόνοιας είναι καλοκουρδισμένο και οργανωμένο με τρόπο που να εξυπηρετεί τον πολίτη, αλλά να μην του επιτρέπει να κάμει κατάχρηση των δικαιωμάτων του. Τουτέστιν, θα πας μεν στο νοσοκομείο και θα τύχεις θεαματικής φροντίδας πρώτων βοηθειών, αλλά δύσκολα θα σε κρατήσουν μέσα (παραμόνο αν είναι απόλυτη ανάγκη) και δύσκολα θα σου κάμνουν πολλές-πολλές εξετάσεις. Τα δημόσια χρήματα είναι πολύτιμα και δεν τα σπαταλούμε εδώ ελαφρά τη καρδία.



Το ίδιο συμβαίνει και με τα επιδόματα, τις πρόνοιες, τις λοιπές ενισχύσεις. Όλα είναι οργανωμένα, αλλά με μέτρο και με διαφάνεια. Σε μία κοινωνία που λειτουργεί στη βάση της εμπιστοσύνης. Μεταξύ των πολιτών και μεταξύ του πολίτη και του κράτους.



Δεν σε έφερα όμως ως εδώ χριστουγεννιάτικα για να σου κάμνω κοινωνικοπολιτική ανάλυση του σκανδιναβικού μοντέλου μη-χειρότερα! Απλώς έπιασα την πάρλα και ξεχάστηκα.



Αυτή είναι η κεντρική πλατεία της Gamla Stan, η Stortorget. Το Νοέμβριο του 1520, εδώ εκτυλίχθηκε μία από τις πιο βίαιες στιγμές της σουηδικής ιστορίας. Ο Δανός βασιλιάς Κρίστιαν ο Δεύτερος, κατέλαβε την εξουσία, υποσχόμενος αμνηστία σε όσους Σουηδούς συγκρούστηκαν μαζί του. Για να εορτάσει το θρίαμβό του, κάλεσε όλους τους κατοίκους σε εορτασμούς και ενώ το γλέντι είχε ανάψει, ο Κρίστιαν διέταξε τη φρουρά του να αποκλείσει τους δρόμους διαφυγής και να σφαγιάσει τους Σουηδούς εντός της πλατείας. Είναι ν'απορεί κανείς πώς δίνει σήμερα η Σουδία το δωδεκάρι της στη Δανία.



Λοιπόν, η βόλτα μας ολοκληρώνεται γιατί σε βλέπω να τουρτουρίζεις και σε λυπάμαι. Άντε να σου δείξω κάτι τελευταίο και θα σε πάω σε ωραιότατο καφέ να πιείς ζεστό ρόφημα και να φας μηλόπιτα.


Αυτό είναι το δέντρο μας. Το στολίζουμε απλά με μερικά φωτάκια και γιρλάντες και κάθε βράδυ δεσπόζει σε αυτή την πλευρά του λιμανιού. Μου αρέσει να φθάνω μέχρις εδώ και να το χαζεύω από κοντά. Δεν ξεύρω αν το συνειδητοποιείς πόσο αψηλό είναι.


Ο ουρανός εντέλει παραμένει συννεφιασμένος. Δεν θα ιδούμε ήλιο σήμερα, πάρτο απόφαση. Θα ακούσουμε όμως τις κραυγές από τα θαλασσοπούλια, τα χριστουγεννιάτικα τραγούδια από τις χορωδίες που σε λίγο θα κατακλύσουν τις πλατείες και τις ευχές που θα ανταλλάξουν οι κάτοικοι τσουγκρίζοντας τα ποτήρια τους. Αποδεικνύοντας πως δεν είναι μόνο ο ήλιος που ζεσταίνει και φωτίζει τις καρδιές των ανθρώπων.

30 σχόλια :

  1. Αχ πτηνό, με πήγες 22 χρόνια πίσω, όταν παιδί ακόμα, περιδιάβαινα κάθε μέρα τη Gamla Stan σε ατέλειωτους περιπάτους και άναβα κάθε μέρα ένα κεράκι στην υδρόγειο της Stor Kirkan... αχ πτηνό, με έκανες να νιώσω πάλι 19 χρονών, μου λείπει αυτή η ομορφιά την οποία επέλεξα να αφήσω πίσω (και καλά έκανα) αλλά μου λείπει τόσο κάποιες στιγμές αυτή η υπέροχα όμορφη πόλη. Να σαι καλά, με συγκίνησες! Καλή σου μέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπημένε Tremens, αυτοί οι δρόμοι της Gamla Stan -και γενικότερα δηλαδή η Στοκχόλμη- αποτελούν το πιο υπέροχο σκηνικό για περιπάτους στα παραμύθια και τους θρύλους των παιδικών μας χρόνων. Άνετα στη δεκάδα με τις τοπ πόλεις μου από όλον τον κόσμο! Δεν τη χορταίνω με τίποτα, δεν τη βαριέμαι ποτέ!

      Την καλημέρα μου και τα φιλιά μου!

      Διαγραφή
  2. Νομίζω ότι αν ζούσα εκεί θα έπεφτα σε χειμερία νάρκη! Όταν πάντως κάνει κρύο εδώ και σκοτεινιάζει ο ουρανός, θέλω να κοιμάμαι και να τρώω...όλα τα συνηθίζει κανείς βέβαια και εμένα μου αρέσει ο χειμώνας...
    Καλημέρα και χρόνια πολλά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όλα τα συνηθίζει κανείς και σε όλα μπορεί να προσαρμοστεί. Απλώς σε τέτοια κλίματα, ταιριάζουν περισσότερο οι άνθρωποι που έχουν indoors ενδιαφέροντα (διαβάσματα, εικαστικά, συλλογές, cocooning) και που δεν είναι βασική ασχολία τους το "άραγμα για καφέ" κάτω από τον ήλιο. Εμένα πάντως μού ταιριάζει πάρα πολύ αυτή η καθημερινότητα της Σουηδίας.

      Τα φιλιά μου, τις καλησπέρες μου και ζούπερ ευχές!

      Διαγραφή
  3. εγώ θα ήθελα να μείνω! Μου αρέσουν πολύ τα βόρεια,παγωμένα μέρη!Γενικά προσαρμόζομαι ευκολα παντού!Όλα τέλεια μου φάνηκαν! κάθε μερα βλεπω φωτο της Στοκχόλμης γιατί η περσινη νηπιαγωγος των παιδιών απο την Κασο βρεθηκε φετος εκει για μεταπτυχιακά και για δουλειά!
    θέλω κι εγω μεταπτυχιακά εκεί!
    god morgon!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι σημαντική δεξιότητα η προσαρμοστικότητα -και δεδομένου ότι η ζωή επιφυλάσσει για όλους μας αλλαγές και ανατροπές, βοηθάει πολύ να επιδεικνύει κανείς δυνατότητα προσαρμογής σε πολλά και διαφορετικά περιβάλλοντα. Πολύ θα ήθελα να μάθω τις εντυπώσεις της κοπέλας που ήρθε για μεταπτυχιακά στη Στοκχόλμη -πώς της φαίνεται η μέχρι τώρα εμπειρία; Οι πρόνοιες για τα μικρά παιδιά εδώ στη Σουηδία είναι απίθανες!

      Πολλά φιλιά και ζούπερ ευχές, Νάσια μου!

      Διαγραφή
  4. Πόσο όμορφα! Όλα τόσο τακτοποιημένα. Και στον σωστό φωτισμό!
    Θα μπορούσα να μείνω μόνιμα σε αυτή την πόλη. Απλά δεν μπορώ να αποφασίσω αυτή τη στιγμή γιατί μέσα στις πόλεις που ενδεχομένως να μετανάστευα είναι και η Κουάλα Λουμπούρ, παρέα με τον Μισέλ. Ξέρετε...
    Εάν περάσετε από τα μέρη μας, θα μπορούσατε να μου φέρετε εκείνο το μικρό κουτάκι που βρίσκεται ακριβώς κάτω από το κουτί με το βαζάκι και τις λοσιόν και τα βόδυμίλκ; Ευχαριστώ.

    Καλημέρα και καλά Χριστούγεννα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η αλήθεια είναι ότι η Κουάλα Λουμπούρ είναι πιο τρέντι, αυτήν την περίοδο. Ειδικά λόγω της έλευσης του Μισέλ, που τελοσπάντων προσδίδει ένα έξτρα ελεγκάνς στην πόλη.
      Τα χριστουγεννιάτικα κουτιά και τα λογής λογής μπιχλιμπίδια, μου αρέσουν πάρα πολύ κι εμένα! Και παρότι γνωρίζω πάρα πολύ καλά ότι είναι εντελώς άχρηστα, ενδίδω εύκολα στον πειρασμό και αγοράζω διάφορα τέτοια!

      Τις καλησπέρες μου και τις πιο ζούπερ ευχές μου, καλή μου Αθηνά!

      Διαγραφή
  5. Σήμερα στην Αθήνα είχε 10οC και εγώ ξεπάγιασα... Δε θέλω ούτε να φανταστώ τον ψόφο που θα κάνει δίπλα στο λιμανάκι της Gamla Stan...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ειδικά σήμερα η θερμοκρασία στη Στοκχόλμη είναι 4 με 5 βαθμούς κελσίου. Επομένως παλεύεται. Αλλά ειδικά στις αποβάθρες που είναι εκτεθειμένες προς το αρχιπέλαγος και τη Βαλτική, το ψύχος θερίζει το βράδυ. Και όταν λέμε βράδυ, εννοούμε από τις δύο το μεσημέρι και μετά... :)

      Πολλά, πολλά φιλιά και ευχές, Χριστίνα!

      Διαγραφή
  6. Περπάτησα ξανά μαζί σου τα σοκάκια της Gamla Stan και μου άρεσε πολύ αυτή η πρωϊνή, κρύα βόλτα! Υπέροχες εικόνες, Υπέροχες Φωτογραφίες, Πιγκουίνε! Ένα παραμυθένιο σκηνικό.... 3 Ευχές και από εμένα, Υγεία, Αγάπη και Πολλά Ονειρεμένα Ταξίδια! Καλές Γιορτές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ θερμά για τις ευχές σου, καλή μου Αφροδίτη! Εύχομαι κι εγώ υγεία, δημιουργικότητα και χαρούμενες στιγμές κοντά στους ανθρώπους που αγαπάς! Ε ναι, και ταξίδια εύχομαι. Στα εντός και στα εκτός μας!

      Πολλά, πολλά φιλιά!

      Διαγραφή
  7. Υπέροχη η βόλτα που μας έκανες και σήμερα!!
    Δε νομίζω ότι θα μπορούσα να ζήσω μόνιμα εκεί, μες στο μισοσκόταδο και το κρύο, παρά τις παροχές στους πολίτες και τα γραφικά δρομάκια...
    Εδώ, με τη σκέψη και μόνο ότι το χειμώνα νυχτώνει νωρίς και με δυο συνεχόμενες μέρες συννεφιά και αρχίζει να με πιάνει κατάθλιψη, φαντάσου εκεί!
    Πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σοφία, κάθε μέρος έχει τα μειονεκτήματά του. Εντούτοις, το εντυπωσιακό εδώ στη Σουηδία είναι ότι παρά το κρύο και παρά το σκοτάδι, η πόλη είναι εξαιρετικά ζωντανή και θα ιδείς πλήθος ανθρώπων να περιπατεί στους δρόμους, να διασκεδάζει και να κάμει διάφορες υπαίθριες δραστηριότητες! Όλα είναι θέμα προσαρμογής και καλής διάθεσης.

      Πολλά, πολλά φιλιά και ζούπερ θερμές ευχές!

      Διαγραφή
    2. Το ξέρω ότι είναι μια ζωντανή πόλη και ότι οι άνθρωποι της διασκεδάζουν μέχρι τις πρώτες πρωινές πολλές φορές και αν τα έφερνε έτσι η ζωή θα προτιμούσα χίλιες φορές να βρεθώ Σουηδία παρά π.χ. Γερμανία όπου νομίζω ότι εκεί τα πράγματα είναι πιο σφιχτά!
      Και μιας και άλλαξε η μέρα σου λέω τα κάλαντα - Καλήν εσπέρα άρχοντες...- σου εύχομαι
      Καλά Χριστούγεννα και σου στέλνω πολλά, πολλά αχνισμένα και μελωμένα φιλιά!! :D
      Καλή σου νύχτα και να περνάς καλά!

      Διαγραφή
  8. Πανέμορφο είναι πτηνό!
    Εκεί θα μείνω στην ομορφιά, δεν θα σχολιάσω τίποτα για το σύστημα υγείας και την σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους και πολίτη γιατί είναι πολύ όμορφη η ανάρτησή σου για να την χαλάσω με μπινελίκια!
    Τα φιλιά μου καλά να περάσεις στις γιορτές και θέλω ανταπόκριση απο Ροβανιέμι!
    Είμαι σίγουρη ότι θα πετάξεις και εκεί αν δεν το έχεις κάνει ήδη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαχαχα, όχι μπινελίκια, καλή μου Έλενα! Είναι το κλίμα εορταστικό, ας μείνουμε όπως πολύ καλά λες, στην ομορφιά των εικόνων και στη ζεστασιά των ευχών μας.

      Τα φιλιά μου, την αγάπη μου και τις καλησπέρες μου!

      Διαγραφή
  9. αχ πτηνό μου, τι όμορφη ξενάγηση!
    εγώ πήγα καλοκαίρι και τόσο καλό ξεναγό δεν είχα. τα είδα όλα αυτά αλλα΄χωρίς να έχω τέτοια πληροφόρηση.
    αγόρι μου, μήπως θες παρέα στα ταξίδια σου;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ρία μου, το καλοκαίρι η Στοκχόλμη είναι εντελώς διαφορετική πόλη: ακόμα πιο εξωστρεφής και με το νου της στο αρχιπέλαγος και στα υπέροχα εξοχικά που έχουν χτίσει οι κάτοικοι στα μικροσκοπικά νησάκια.

      Και εννοείται πως θέλω παρέα στα ταξίδια μου, είμαι ανοιχτός σε προτάσεις! :)

      Τα φιλιά μου και τις πιο ζούπερ ευχές μου!

      Διαγραφή
  10. Καλαμιά στον κάμπο23 Δεκ 2013, 11:21:00 π.μ.

    Επειδή, όπως έχεις καταλάβει, εγώ είμαι και λίγο φρικιό όσον αφορά τα γούστα μου για τον γαλάζιο ουρανό, τον αστραφτερό ήλιο και γενικώς την σχεδόν μόνιμη ηλοφάνεια στην χώρα μας, πολύ το ευχαριστήθηκα το σημερινό σου και δεν θα είχα καμμιά αντίρρηση να μένω σε μια χώρα που έχει εποχές με λίγο φως, πολύ συννεφιά και αρκετό σκοτάδι. Γιατί έτσι πρέπει να είναι ο χειμώνας κι όχι αυτό που βλέπω σήμερα από το παράθυρό μου, μ΄αυτές τις θερμοκρασίες, Δεκέμβριο μήνα, παραμονές Χριστουγέννων.
    Σ΄εκείνο που έχω κάποια ένσταση είναι για το αν η καθημερινή ζωή στην Σουηδία είναι όντως τόσο τέλεια όπως αυτό που περιγράφεις, γιατί διαβάζω Σκανδιναυούς συγγραφείς και αναφέρονται σε προβλήματα που ραγίζουν την ωραία εικόνα που έχουμε γιαυτούς όλα αυτά τα χρόνια. Ειδικά το πρόβλημα με τα ναρκωτικά πρέπει να είναι μεγάλη ρωγμή στην μακαριότητά τους. Αλλά, έστω κι έτσι, απέχουν έτη φωτός από την δική μας μιζέρια.

    (Ο κ.,Taube εξαιρετικός, μου θύμισε λίγο τον δικό μας Νίκο Γούναρη).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πάει και τελείωσε: εμείς οι δύο είμαστε για άλλα κλίματα και άλλους ουρανούς! Με εναλλαγές εποχών, με κρύα και με πολύχρωμους συννεφοσκεπείς ορίζοντες!
      Όσο για την καθημερινή ζωή στη Σουηδία, έχω πολλά ακόμα να πω (και καλά και κακά!) επομένως θα επανέλθω στο θέμα. Υπόσχομαι να σε πάω πιο βόρεια, σε κάποια επαρχιακή πόλη ή ίσως σε κανένα χωριό: εκεί θα ιδούμε μία άλλη εκδοχή της σουηδικής πραγματικότητας. Με τις δυσκολίες της, τις μοναξιές της και μία σκληρή εσωτερικότητα. Που σε κάποιους μπορεί να λειτουργήσει θετικά και δημιουργικά. Και κάποιους άλλους μπορεί πράγματι να τους βυθίσει στη μελαγχολία ή τα πιο νοσηρά ένστικτά τους. Αλλά είπαμε: αυτό είναι θέμα μίας άλλης ανάρτησης.

      Χαίρομαι πολύ που σου άρεσε ο κ.Taube. Εδώ στη Σουηδία, τον αγαπάμε πάρα πολύ και τον θεωρούμε μία από τις κορυφαίες προσωπικότητες του εικοστού αιώνα, διότι διαμόρφωσε εν πολλοίς τα ακούσματά μας και την πολιτιστική μας ταυτότητα. Και ναι, όντως θυμίζει τον Νίκος Γούναρη (είναι και το "ρετρό" στοιχείο που παραπέμπει εκεί).

      Πολλά, πολλά φιλιά και ζούπερ ευχές! Είσαι εντέλει στην Αθήνα;

      Διαγραφή
  11. Όπως πάντα ωραία βόλτα, αλλά δεν θα ήθελα να μένω εκεί, ούτε να πάω - να σου πω την αλήθεια- τώρα που τα 'δα. πολύ πλάκα το σχόλιο για το 12άρι ! Καλά Χριστούγεννα, γιορτές κλπ. Ε.
    υγ. καλά, έρχεσαι, περνοδιαβαίνεις, φωτογραφίζεις στη γειτονιά μας και δεν προειδοποιείς...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. πολλή πλάκα, μπρρρ

      Διαγραφή
    2. Και ποια είναι η γειτονιά σας περικαλώ; Όχι να ξεύρω, για να χτυπήσω κάνα κουδούνι την επόμενη φορά που θα περάσω, για να τραταριστώ και να φχαριστηθώ! :)

      Πολλά, πολλά φιλιά κι ακόμα περισσότερες ευχές!

      Διαγραφή
  12. Περίμενα τον καφέ με την μηλόπητα, αλλά που...Μου έκοψες την όρεξη απότομα.
    Ρε συ Πιγκουινάκι, μετακόμισες στην Στοκχόλμη; Σαν να μου έδωσες αυτή την εντύπωση απο τα γραφόμενά σου.
    Να σου ευχηθώ καλές γιορτές να έχεις όπου και να είσαι και να επιστρέψεις το νέο έτος δριμύτερος. Φιλιά πολλά :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πτηνό δεν μετακόμισε (τουλάχιστον όχι ακόμα) στη Στοκχόλμη, αν και πολύ θα το ήθελε! Παραμένει ιντερνάσιοναλ και εντελώς ιράσιοναλ! :)

      Πολλά, πολλά φιλιά, να'μαστε καλά και ν'ανταμώνουμε ξανά και ξανά (έστω και διαδικτυακά). Να χαίρεσαι την υπέροχη οικογένειά σου!

      Διαγραφή
  13. ένας φίλος μετανάστευσε για κει και περνάει μια χαρα
    και θέλω πολύ να τον επισκεφτώ
    καλες γιορτές πιγκουινακιιιιι
    φιλια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να τον επισκεφθείς οπωσδήποτε! Βεβαίως η καλύτερη εποχή είναι η Άνοιξη, για να μπορέσεις να απολαύσεις τα outdoors και κυρίως, να κάμεις καμία βόλτα στα νησιά του αρχιπελάγους! :)

      Τις θερμότερες ευχές μου, άσωτε! Να περάσεις ζούπερ!

      Διαγραφή
  14. Αυτό με το κράτος δικαίου που έχει μια αμοιβαία σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες, που τα όρια, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις είναι σεβαστά και λειτουργεί το σύστημα με λογική, εντιμότητα και αληθινή ευφυΐα πολύ το ζούλεψα... Πολύ...
    φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Πανέμορφες εικόνες αλλά μια χαρά κι εδώ που είμαι :)))
    Και φυσικά έλιωσα με το σχόλιό σου για το Δωδεκάρι των Σουηδών στη γιουροβίζιον ! αχαχαχα!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Κάνε μου λιγάκι τσίου.

Πιγκουίνος

Ιστολόγια υπάρχουν πολλά. Πτηνολόγιο όμως, ένα!

Life-Style

Popular Posts