Δευτέρα, 18 Αυγούστου 2014

Πύργος από μάρμαρο



Με τα μέρη π'αγαπάς, δεν μπορεί να είσαι αντικειμενικός. Εξού και θα προσπαθήσω να μετριάσω τη χρήση των υπερθετικών χαρακτηρισμών και επιθέτων για να μην με χαρακτηρίσεις υπερβολικό.



Που θα το πεις και τσάλεντζινγκ, να σε περιπατήσω σε ετούτο δω το χωριό και να μην σου αρχίσω στα ζούπερ, στα ντούπερ και στα γουάου.



Βρισκόμαστε στον Πύργο. Όχι στον Λευκό Πύργο (αν και το λευκό, μπορώ να στο υποσχεθώ), μήτε στον Πύργο Ηλείας: αλλά σε ένα από τα ομορφότερα χωριά ετούτης της χώρας. Στην Τήνο ντε. Καταμεσίς τ' Αιγαίου.



Εδώ θα συναντήσεις το αρχετυπικό. Τη γλάστρα με το λουλούδι. Τη βουκαμβίλια και την γαλάζια πόρτα.



Που σου την έχω και στο πιο πετρόλ, αν θες να τη συνδυάσεις με ένα ξεβαμμένο τζην, μία θαλασσιά μαντίλα, ένα κοραλί φουλάρι.



Ή στο πιο σκούρο μπλε, αν σε εκφράζει η πιο κλάσικ αυστηρότητα και επιζητάς το πιο γεωμετρίκ στην εξώπορτα.



Εννοείται πως τόχουμε και σε άλλα χρώματα. Στο φυστικί, το βερικοκί, το κροκέ. Μην μου ανησυχείς και η παλέτα μας είναι ανεξάντλητη.



Για εσέ μάλιστα που βαριέσαι τη μονοτονία της ευθείας γραμμής και της ορθής γωνίας, υπάρχει η αψιδωτή πόρτα. Που μην την προσπερνάς, με τέτοια ευκολία -κόπιασε να περιεργαστείς το ρόπτρο.



Διαθέτει αριστοκρατίκ μανικάκι, δαχτυλίδι με ρουμπίνι και φροντισμένα βαμμένα νύχια. Διότι μπορεί να είσαι ρόπτρο, αλλά αυτό δεν αποτελεί δικαιολογία για να αμελήσεις το πεντικιούρ / μανικιούρ σου.



Ναι, πέραν της καρτ ποστάλ ομορφάδας του Πύργου, αυτό που με γοητεύει και με συγκινεί στους περιπάτους μου εδώ, είναι οι λεπτομέρειες.



Οι μαρμάρινες κολώνες στις εισόδους των σπιτιών.



Με τα λελουδάκια και τις γιρλάντες και την μίνιμαλ κομψότητα.



Τα μεταλλικά ρόπτρα. Που κανένα τους δεν είναι ίδιο με τ'αλλουνού.



Και που κάποιος ασχολήθηκε κάποτες για να τα φιλοτεχνήσει.



Παρατηρώ τις καμπάνες και τις εισόδους των εκκλησιών. Τους μαρμάρινους σταυρούς τους.



Και βεβαίως, τα υπέρθυρα. Τ'απαύγασμα της τηνιακής καλλιτεχνίας. Το ζωντανό τεκμήριο της τεράστιας παράδοσης πούχει ετούτο το νησί στην τέχνη του μαρμάρου.



Υπέρθυρα πούχουν τη χρησιμότητά τους. Π'αφήνουν τον αιγαιοπελαγίτικο αγέρα να εισχωρήσει μέσα στις οικίες. Σαν φυσικό ερκοντίσιον. Σαν έξυπνο εξαερισμό.



Και από σχήματα και ιδέες, άλλο τίποτις! Κύκλοι, πολύγωνα, αστεράκια, ό,τι βάλει ο νους σου τόχουμε σε υπέρθυρο.



Και πιο εντυπωσιακά και σύνθετα. Με δικέφαλους αετούς και σταυρούς και στέμματα κι αψίδες. Σαν τέμπλο εκκλησιάς. Σαν εργόχειρο απάνω στο μάρμαρο.



Που δε'ν'τυχαίο καθόλου. Γιατί ετούτο το χωριό είναι η πατρίδα της μαρμαροτεχνίας. Και γέννησε όχι έναν και δυο, αλλά γενιές ολάκερες από τεχνίτες. Μάλλον σωστότερα, καλλιτέχνες. Που σμίλεψαν κι έδωκαν σχήμα και μορφή στο λευκό που ξεύρεις και σε ορίζει.



Κάθε σου βόλτα στον Πύργο, ξεκινά και καταλήγει στον πλάτανο. Στην πλατεία ντε! Πούναι το συναπάντημα του μέρους. Που σούχει σκιά να ξαποστάσεις. Και μαγαζά να πιείς τη γκαζόζα σου. Ν'απολαύσεις τον καφέ σου.


Και να δοκιμάσεις το περίφημο γαλακτομπούρεκο στο Μεγάλο Καφενέ. Από τα χεράκια της Πόπης. Που δεν ξεύρω αν είναι η γλυκάδα του μέρους και η σοροπάδα των γραφικών στενών του, αλλά δεν έχεις ξαναφάει καλύτερο.


Κι αφού ξαποστάσεις και ανακτήσεις δυνάμεις, έλα να περπατήσουμε παρέα στους δρόμους του χωριού. Κάτου από τα μπαλκόνια με τα ξύλινα πορτοπαράθυρα.



Αφήσου στην αίσθηση που δίνουν οι μαρμαροστρωμένοι δρόμοι, στα βήματά σου.



Δοκίμασε να διακρίνεις τις αποχρώσεις του λευκού.



Που ξεπροβάλει πίσω από τις καμάρες.



Κι ενώνεται με το γαλάζιο τ'ουρανού.



Και διαμορφώνει μία από τις πιο συναισθηματικές, πιο θεσπέσιες και καθαρές εικόνες αυτής της πατρίδας που καταφέρνει ακόμα να με συγκινεί.



Εδώ στον Πύργο θα βρεις τη λαμπρότητα και την αρχοντιά μίας λαϊκής παράδοσης. Που κι αν δεν υπήρξε ποτέ πλουσία και μεγαλοαστική, σου αποδεικνύει ότι ξεύρει καλά από υψηλή αισθητική. Σε κάθε βήμα και σε κάθε ανάσα σου.


Μία πατρίδα φωτεινή. Με αδρές γραμμές. 


Καμωμένη με τα βασικά συστατικά του ήλιου και της πέτρας της.


 Αχ, πόσο με ημερώνουν αυτοί οι περίπατοι στον Πύργο. Πόσο γαληνεύουνε τα μέσα μου και τρυφεραίνουνε τις σκέψεις μου. Πολύτιμο στολίδι στη μνήμη και στο νου μου.

18 σχόλια :

  1. Τελικά ο συνδιασμός των υπέροχων φωτογραφιών σου με τα εκπληκτικά λόγια σου που τις περιγράφουν είναι το μυστικό της επιτυχίας και της γοητείας του blog σου! Την καλημέρα μου Πίγκου και ένα μεγάλο ευχαριστώ που μας ταξιδεύεις σε τόσο όμορφα μέρη! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό το μπλογκ είναι τα συναισθήματά μου, DaNaH. Ο ενθουσιασμός μου, η έκπληξή μου, οι χαρές μου, οι στεναχώριες και οι απογοητεύσεις μου. Με έναν τρόπο είναι η καταγραφή της ζωής μου. Αν και εφόσον βρίσκει κάποιος που με διαβάζει, ενδιαφέρον σε όλα αυτά, είναι μεγάλη μου χαρά!

      Τα φιλιά μου και τις καλημέρες μου! Σε φχαριστώ που μου λες τόσο όμορφα πράματα και κάθε φορά με κολακεύεις! :)

      Διαγραφή
    2. Πιστεύω ότι το σχόλιό μου ήταν επηρεασμένο από την ταινία Words and Pictures (http://m.imdb.com/title/tt2380331) που είδα προχθές, που ενώ σαν ταινία δεν με ενθουσίασε, με έβαλε όμως σε σκέψεις! ;)

      Διαγραφή
    3. Δεν την έχω υπόψη μου, αλλά επειδής είμαι περίεργος, θα την ψάξω να την δω!

      Διαγραφή
  2. Εξαρετικές φωτογραφίες! Μια ιδέα: Θα μπορούσες, στην αρχική σελίδα, σε κάθε ανάρτηση να έχεις μια και μόνο μία εικόνα και ένα λινκ "περισσότερα" που θα οδηγούσε στην πλήρη ανάρτηση με όλες τις φωτογραφίες. Νομίζω ότι με τον τρόπο αυτό το μπλόγκ θα ήταν πολύ πιο εύχρηστο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μάι ντίαρ Τάκη, χαίρομαι πολύ που σου άρεσαν οι φωτογραφίες! Έχω τόσες πολλές από τον Πύργο που δεν ήξευρα ποια να πρωτοδιαλέξω και ποια ν'αφήσω.

      Όσο για τον τρόπο οργάνωσης του μπλογκ, το σκέφτομαι πολύ σοβαρά να ακολουθήσω τη λογική που περιγράφεις γιατί η πρώτη σελίδα μου βαραίνει αρκετά (λόγω των πολλών φωτογραφιών) και ξεύρω ότι σε πολλούς υπολογιστές αργεί να φορτώσει. Θα το κοιτάξω πιο σοβαρά από το φθινόπωρο για να δω τι μπορώ να κάμω.

      Τις καλημέρες μου και τα φιλιά μου!

      Διαγραφή
  3. Υπέροχες φωτογραφίες και όμορφη η περιήγηση.Ήρθα κι εγώ μαζί σου βόλτα στον Πύργο, τον ξαναθυμήθηκα, και γαλήνεψα, στο άσπρο και στο μπλε, δροσίστηκα στο καφενεδάκι.Να΄σαι καλά και σ΄ευχαριστώ που με ταξίδεψες τόσο όμορφα.Να περνάς όμορφα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μα δεν είναι καταπληκτικός ο Πύργος; Είναι από τις περιπτώσεις εκείνες που ο φωτογραφικός φακός δεν μπορεί ακριβώς να αποδώσει την ομορφάδα του μέρους. Διότι η εμπειρία του να περιπατάς σε αυτούς τους μαρμαροστρωμένους δρόμους υπερβαίνει κάθε αποτύπωση της εικόνας σε ένα απλό ενσταντανέ!

      Να είσαι καλά, Georgette και νάχεις μία ζούπερ καταπληκτική εβδομάδα!

      Διαγραφή
  4. Αυτό το χωριό έχει φινέτσα και σου δίνει ακριβώς αυτήν την αίσθηση της λαμπρότητας και της αρχοντιάς μιας λαϊκής παράδοσης, που τόσο όμορφα και περιεκτικά το χαρακτήρισες, Πιγκουίνε μου! Ξέρεις κάτι? Τα ορεινά χωριά των νησιών μας κρύβουν θησαυρούς, που μερικές φορές παίρνουν την πρώτη θέση στην καρδιά μας, αφήνοντας στη δεύτερη θέση ονειρεμένες παραλίες και γαλαζοπράσινα νερά. Καλημέρα, καλημέρα, σ' ευχαριστώ που με ταξίδεψες σήμερα στο αγαπημένο μου μπλε....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αφροδίτη μου, είναι θεσπέσιο το μέρος και το προτείνω σε όλους τους λάτρεις του αιγαιοπελαγίτικου τοπίου και της κυκλαδίτικης αρχιτεκτονικής. Υψηλή αισθητική, από εκείνες τις ελάχιστες περιπτώσεις στην Ελλάδα, που δεν βλέπεις ούτε μία παραφωνία, ούτε μία λεπτομέρεια να σε ξενίσει και να σου χαλάσει την εμπειρία.

      Την καλημέρα μου και πολλά, πολλά φιλιά!

      Διαγραφή
  5. Υπέροχη βόλτα!!
    Είχα πάει στην Τήνο πριν από αρκετά χρόνια, σε μια δύσκολη περίοδο της ζωής μου, και σ'ευχαριστώ που μου έδειξες αυτά που δεν μπόρεσα να δω και να απολαύσω τότε..
    Φιλιά πολλά και καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι υπέροχη η Τήνος, Σοφία! Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και καλαίσθητη. Οι οικισμοί της είναι ο ένας καλύτερος από τον άλλον. Και η φύση της, τα τοπία της, οι λόφοι και οι ακτές της, μία αποθέωση της αιγαιοπελαγίτικες ομορφάδας!

      Σου εύχομαι να ξαναπάς για καλό αυτή τη φορά και να τη δεις με άλλο μάτι και να την απολαύσεις. Είναι από τα μέρη στην Ελλάδα που προτείνω ανεπιφύλακτα για κάθε ευαίσθητο και καλαίσθητο άνθρωπο.

      Πολλά, πολλά φιλιά και καλημέρες!

      Διαγραφή
  6. Πω πω τι μου έκανες! Θαμπώθηκα από την ομορφιά! Στην Τήνο είχα κάνει μονάχα μια επίσκεψη εντελώς πεταχτή στη Μεγαλόχαρη, δεν είδα τίποτ' άλλο. Τώρα το αποζητώ να ξαναπάω και σίγουρα θα είναι ο Πύργος μέσα στο δρομολόγιο! Λατρεμένες πόρτες, να σε βγάζουν σε παραδεισσένια όνειρα...
    Φιλί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εύα μου, οι περισσότεροι (μεταξύ αυτών και εγώ) εξαντλούν την επίσκεψή τους στη Χώρα και την Παναγία. Και δεν πηγαίνουν παραμέσα, στην (τουριστικώς) ανεξερεύνητη ενδοχώρα με τα μυριάδες χωριά. Πούναι εντυπωσιακά πολλά για ένα νησί αυτού του μεγέθους και απίθανα όμορφα. Σαν ψεύτικα, σαν καρτ ποστάλ, σαν ζωγραφιά.

      Και επειδής, αξίζει τον κόπο, υπόσχομαι να επανέλθω και με άλλες πλευρές του νησιού σε επόμενες αναρτήσεις. Έτσι για να δίνω ιδέες για μελλοντικές εξορμήσεις σου!

      Πολλά, πολλά φιλιά και καλημέρες!

      Διαγραφή
  7. Σε διάβασα νωρίτερα και μετά έφυγα για λίγο...η βόλτα (για δουλειές) που έκανα στη δική μου πόλη ήταν κάτω από έναν ανελέητο ήλιο που έβραζε τα πάντα...
    Φασαρία, αυτοκίνητα, και κόσμος που Δευτεριάτικα στήνεται σε ουρές αν είναι αρκετά τυχερός κι έχει να πληρώσει...και ξανάρχομαι εδώ...στον παράδεισο!!
    Και παίρνω βαθιές ανάσες μέσα από τις φωτογραφίες σου....κι αλήθεια σου λέω, δροσίζομαι....και ταξιδεύω!!
    Υπέροχο μέρος!!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν ξεύρεις πόσο χαίρομαι που τ'ακούω. Μακάρι οι φωτογραφίες μου να έχουν την ικανότητα να προσφέρουν έστω και ένα μικρό παράθυρο δροσιάς και ανάσας. Μέσα στη δύσκολη καθημερινότητα που ζούμε όλοι. Στις δουλειές, τις υποχρεώσεις, τους λογαριασμούς.

      Παρόλα όσα μας συμβαίνουν, το ταξίδι συνεχίζεται Μαρία μου. Όσο αναπνέουμε και μπορούμε να απολαμβάνουμε τις ομορφιές και τις αγάπες μας.

      Τα φιλιά μου και τις καλημέρες μου!

      Διαγραφή
  8. Καλαμιά στον Κάμπο18 Αυγ 2014, 3:03:00 μ.μ.

    Ο ορισμός της ομορφιάς, της αισθητικής και της καλαισθησίας.
    ΄Ασε που υπάρχουν πράγματα, που κάπου αλλού θα έμοιαζαν κακόγουστα ή υπερβολικά αλλά εδώ είναι απίστευτα χαριτωμένα, όπως πχ τα κολονάκια της πόρτας στη οικία Γαϊτη.
    Και έχεις απόλυτα δίκιο, δεν χρειάζονται υπερθετικοί χαρακτηρισμοί για να δείξεις την αγάπη που νοιώθεις γιαυτό το μέρος. Αποτυπώνεται τέλεια στις φωτογραφίες σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είμαι ερωτευμένος με αυτό το μέρος, Καλαμιά! Και νομίζω πως φαίνεται! Καλαισθησία, ηρεμία, μία ζωντανή κοινότητα ανθρώπων και σεβασμός στην παράδοση. Και στην αρχιτεκτονική της. Πριν μερικά χρόνια, η τοπική κοινότητα έκαμε ένα τεράστιο έργο, έσκαψε όλα τα δρομάκια, τοποθέτησε υπογείως τα καλώδια ηλεκτροδότησης και στη συνέχεια αποκατέστησε τη μαρμαρόστρωση. Που σημαίνει ότι δεν βλέπεις στύλο της ΔΕΗ και καλώδια να κρέμονται και να σου χαλάνε την αισθητική. Παράδειγμα προς μίμηση. Κέις στάντι.

      Τα φιλιά μου και τις καλημέρες μου!

      Διαγραφή

Κάνε μου λιγάκι τσίου.

Πιγκουίνος

Ιστολόγια υπάρχουν πολλά. Πτηνολόγιο όμως, ένα!

Life-Style

Popular Posts