Πέμπτη, 21 Αυγούστου 2014

Βούντενη


"Θα στρίψεις αριστερά στη δεύτερη διασταύρωση, μετά ο δρόμος γίνεται λίγο ανηφορικός κι όταν φθάσεις στη χωματερή, θα κάμεις πάλι αριστερά." Ήταν ο έκτος άνθρωπος που είχα ρωτήξει και ο μόνος που φαίνεται πως είχε ακούσει τον αρχαιολογικό χώρο της Βούντενης. Τώρα εσύ θα αναρωτηθείς (α) που είναι αυτή η Βούντενη, (β) γιατί να πρέπει να την ξεύρει ο κάθε τυχαίος άνθρωπος και κυρίως, (γ) γιατί δεν μπορεί το πτηνό να βάλει τον τέτοιον του κάτω μια μέρα και να σταματήσει να πηγαίνει στο τρεχαγύρευε.

Ας τα πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Μισή ώρα ενωρίτερα, βρισκόμουν στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Πάτρας. Κι εκεί που εθαύμαζα τα ρωμαϊκά ψηφιδωτά και τα διάφορα ευρήματα από την ευρύτερη περιοχή της Αχαΐας, το μάτι μου έπεσε σε εντυπωσιακά κτερίσματα από μυκηναϊκούς τάφους. Αλλά χελόου, οι Μυκήνες απέχουν κάμποσα χιλιόμετρα -τραγικά κακού δρόμου- από εδώ. Πώς είναι λοιπόν δυνατό;

Στις σχετικές λεζάντες δίπλα στα εκθέματα, επανερχόταν συνέχεια η τοποθεσία "Βούντενη". Και επειδής με ξεύρεις τι περίεργος που είμαι, ρώτησα σχετικώς μία ευγενέστατη φύλακα, η οποία μου είπε ότι η Βούντενη απέχει μερικά μόνο χιλιόμετρα από το Μουσείο και ότι αξίζει κανείς να την επισκεφθεί, διότι έχει μόλις προσφάτως διαμορφωθεί και παραδοθεί στο κοινό.



Όπως καταλαβαίνεις, όταν του λένε τέτοια του πτηνού, είναι σα να του τάζουν ζαχαρωτό. Και προφιτερόλ μπισκότο. Και τσίζκέικ. Και καυτή πορτοκαλόπιτα με καϊμάκι παγωτό. Δεν κρατιέται, λέμε! Εξού και με βρίσκεις να περνάω τη χωματερή (κράτα τη μύτη σου) και να βρίσκομαι μετά από μερικές εκατοντάδες μέτρα, σε πολύ πρόμισινγκ είσοδο με πινακίδα "Καλωσήρθατε στον Αρχαιολογικό Χώρο Βούντενης". Καλώς σας βρήκαμε!

Με το που με είδε να πλησιάζω, ο πολύ πρόθυμος φύλακας του χώρου, έσπευσε να έρθει να με ανταμώσει (ναι, ήμουν ο μοναδικός επισκέπτης). Αφού πλήρωσα το εισιτηριάκι μου και πήρα και θεμάτικ φυλλαδιάκι, ο φύλακας μού υπέδειξε τη διαδρομή προς το μυκηναϊκό νεκροταφείο. Που απλωνόταν σε μία μεγάλη, καταπράσινη πλαγιά. Και καθώς άρχισα να περιπατώ αμέριμνος, κοιτάζοντας διερευνητικά δεξιά κι αριστερά, άρχισα να διαπιστώνω ότι βρίσκομαι σε ένα ανέλπιστα εντυπωσιακό μέρος.



Με έναν τεράστιο αριθμό θαλαμωτών τάφων. Όχι ένας και δύο, αλλά εβδομήντα πέντε, παρακαλώ!



Που χρονολογούνται στην περίοδο 1500-1050 π.Χ. και κυκλοφορούν σε διάφορα σχήματα: κυκλικοί, τετράγωνοι, σε σχήμα πέταλου, στο συμμετρικό και προσεγμένο, στο ακανόνιστο και ό,τι-να-ναι.



Κι άρχισα να μπαίνω. Στον ένα μετά τον άλλον. Με ενθουσιασμό παιδιού. Σαν παιχνίδι.



Γιατί για να μπει κανείς στον κάθε τάφο, πρέπει να κατηφορίσει μία μικρή, επικλινή χωμάτινη είσοδο. Παίρνεις φόρα και τσουλάς.



Και βουρ, τρυπώνεις μέσα σε ένα χώρο σκοτεινό. Μυστηριακό.



Σκέφτεσαι πως εδώ, σε αυτό το δωμάτιο, κάποιοι τοποθέτησαν τον νεκρό τους. Όχι τώρα πρόσφατα. Αλλά στις αρχές της ιστορίας.



Και τα οστά του έμειναν για τρεις χιλιάδες χρόνια, σκεπασμένα από τόνους χώματος και λήθης. Στη σιωπή αυτού του υπόσκαπτου δωματίου. Ώσπου βρέθηκες εσύ τώρα εδώ.



Σε ένα μέρος ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο, ανάμεσα στο φως και τη σκιά. Σε ένα μέρος άχρονο. Μέσα στα σπλάχνα της γης.



Σε μία διαδρομή που -αν το ιδείς λιγάκι πιο αβανταδόρικα- έκαμε η Περσεφόνη. Και ο Ορφέας. Πάνω και κάτω.



Συνέχισα για ώρα να ανεβοκατεβαίνω στους τάφους. Και να παίζω με τις πραγματικότητες. Με την εμπειρία αυτής της κατάδυσης στα νεκρικά δωμάτια.



Ζέστη και λαμπερός ήλιος, πάνω. Ψύχρα και έρεβος, κάτω.



Η ανασκαφή εδώ έγινε τα τελευταία εικοσιπέντε χρόνια. Και απέδωσε -όπως αντιλαμβάνεσαι- πολύ σημαντικά ευρήματα. Διότι οι τάφοι, εκτός από τους νεκρούς, περιείχαν πλήθος αντικειμένων. Αγγεία, κοσμήματα, εργαλεία, όπλα και σκεύη. Έφευγε ο άλλος, μαζί με όλη την οικοσυσκευή του μη-χειρότερα.



Διότι ως φαίνεται, θεωρούσαν πως θα του ήταν απαραίτητα στο μεταθανάτιο ταξίδι. Είναι αυτό που λένε "θα τα πάρει μαζί του".



Αφού ολοκλήρωσα την επίσκεψη στους τάφους, ακολούθησα τη σήμανση για το μεγάλο περίπατο του αρχαιολογικού πάρκου. Διότι όχι, αγαπητέ μου, δεν έχουμε τελειώσει.



Μετά από ένα ευχάριστο δεκάλεπτο περπάτημα ανάμεσα σε κατάφυτους λόφους, έφθασα στον αρχαίο οικισμό. Σε ένα μέρος απλώς εκπληκτικό.



Διότι πολλά μπορείς να του σούρεις του αρχαίου μυκηναίου, αλλά στη χωροθέτηση οικισμών είχε μεγάλο εξπερτίζ. Τα σπίτια αναπτύσσονταν στην κορφή ενός πλατώματος που περιβάλλεται από απότομες και σκέαρι πλαγιές. Και διαθέτει την πιο ανεμπόδιστη και εντυπωσιακή θέα σε όλο τον Πατραϊκό Κόλπο. Διότι ως γνωστόν ο αρχαίος ήταν και τρομερά κουτσομπόλης και ήθελε -από τους προϊστορικούς κιόλας χρόνους που εγκαταστάθηκε εδώ- να έχει πλήρη εικόνα του ποιος περνάει, τι θέλει και κατά που τραβάει.



Ο οικισμός διέθετε κάμποσα σπίτια. Και δρόμους στρωμένους με χαλικάκι.



Αφού περιεργάστηκα τα ερείπια, απήλαυσα τη θέα και τ'αγνάντι μέχρις απέναντι το Αντίρριο και τις ακτές της Αιτωλοακαρνανίας, πήρα το δρόμο της επιστροφής. Επιλέγοντας το μονοπάτι που χανόταν μέσα σε πλαγιές με οργιαστική βλάστηση, ξερολιθιές, ρυάκια και μία θορυβώδη φύση που χόρευε τριγύρω σου το θαύμα της ζωής. Τη μεγάλη κατάκτηση του υπάρχειν.



Κι έτσι, κάμοντας ένα μεγάλο κύκλο, από τη ζωή στο θάνατο και πίσω στη ζωή, έφθασα στην έξοδο. Ευγνώμων.



Γι'αυτόν τον υπέροχο περίπατο, γι'αυτή τη διδακτική αλληγορία. 

21 σχόλια :

  1. Μου σηκώθηκε η τρίχα στην κυριολεξία!!!
    Φευγουμε για διήμερη εκδρομούλα σε λιγο,αλλά όταν ξυπνήσαμε είχαμε δει με τον Κωστα ο καθένας τους δικούς του νεκρούς στον ύπνο μας και σκεφτόμασταν να το αναβάλλουμε......ανοίγω υπολογιστή και πέφτω στην νεκρολογία σου! Ο Χριστός κι η Παναγιά!
    Ευτυχώς στο τέλος μου άλλαξες τη διάθεση ,αλλά αν πάθω κάτι να με θάψετε με το ψυγείο του Τρεμένς!
    Τέλειο το μέρος που μας έδειξες πτηνό ,ένας τάφος δρόμος είναι από εδώ ,οπότε θα το έχω στα υπόψιν !
    Καλημέραααααααααααααα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. χαχαχαχαχαχαχαχα... καλά να περάσετε!!! Η Βούντενη μου άρεσε πολύ, δεν έχω πάει αλλά εντυπωσιάστηκα από τις φωτογραφίες σου!!! Να περνάτε καλά!

      Διαγραφή
    2. Νάσια μου, στ'ορκίζομαι πρόκειται περί συμπτώσεως, δεν το έκαμα σκόπιμα ο κακομοίρης! Είμαι βέβαιος ότι θα πάτε την υπέροχη εκδρομή σας και θα περάσετε ζούπερ τέλεια!
      Και αν βρεθείτε προς Πάτρα μεριά (που δηλαδής, δίπλα σας είναι!), συνδυάστε το Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης με μία βόλτα πάνω στη Βούντενη. Νομίζω θα το βρεις πολύ ενδιαφέρον το μέρος!

      Πολλά, πολλά φιλιά!

      Διαγραφή
    3. Irene, καλές δεν είναι εντέλει οι φωτογραφίες; Διότι δεν ήμουν καθόλου βέβαιος ότι θα φαίνονται καθαρά αυτά τα ανεβοκατεβάσματα στους τάφους!

      Πολλά φιλιά και καλημέρες!

      Διαγραφή
    4. Καλέ, τώρα τό πλυνα το ψυγείο, είναι καιροί να το θάβω; Α πα πα, με το φούρνο μικροκυμάτων θα σε θάψω Νάσια μου που έχει χαλάσει και έχω βαρεθεί να τον πετάξω (θα αφήσει ένα κενό - έχω τον τρόμο του κενού - ξέρεις)

      Πτηνό, για άλλη μια φορά εξειρετική ανάρτηση, εξαιρετικές φωτογραφίες και μια υπέροχη διδαζή, έκτακτον!

      Διαγραφή
    5. Κοίταξε να δεις, αν είναι ν'αρχίσουμε να παίρνουμε μαζί μας ψυγεία, φούρνους και πισί (διότι εγώ το μακ μου δεν τ'αφήνω, αγκαζέ θα πάμε εις τόπον χλοερόν), ούτε αυτό το χιουτζ της Αμφίπολης δεν μας χωράει. Α πα πα, καθόλου πρακτικό. Οριακά το κινητό μας μαζί. Άντε και κάνα τάμπλετ. Για να παίζουμε άνγκρι μπερντ να περνάει η αιωνιότητα. Διότι αλλιώς, εγώ θα είμαι σίγουρα άνγκρι μπερντ.

      (Ωραία είν'η Βούντενη! Και ενδιαφέρουσα από πολλές απόψεις! Οι φωτό βγήκαν όντως συμπαθητικές!)

      Διαγραφή
  2. Κι εγώ σου είμαι υπόχρεη κι ευγνωμονώ την τύχη μου να σε γνωρίσω διαδικτυακά και μαζί σου να γνωρίζω μέρη, τόσο κοντά μου κάποιες φορές, μα εντελώς άγνωστα!
    Να δω εδώ πότε θα έρθεις, να σε ξεναγήσουμε ( λέμε τώρα...πιο πολύ θα μας ξεναγήσεις εσύ) στα μέρη μας με την μαντάμ Νάσια που είναι και φιλόλογος! Εγώ απλή αρχαιολάτρης!
    Φιλιά πτηνούλι μου!

    (ΙΕίδαμε τη σκιά σου δηλαδής σήμερα;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τέτοια μου λες και άντε μετά να μην σου έχω αδυναμία! Πολύ σε ευχαριστώ!!!

      Όσο για τα μέρη σας, πέρασα προσφάτως αλλά πρόλαβα μονάχα να κάμω μία σύντομη βόλτα στο κέντρο και τίποτις άλλο. Σκόπευα να το κάμω και ανάρτηση, αλλά φοβάμαι την οργή της γλυκιάς φιλολόγου μας που θα με περάσει γενεές δεκατέσσερις που ήρθα στα μέρη σας και δεν είπα κουβέντα. Αλλά στ'ορκίζομαι, ήρθα για πολύ λίγη ώρα και εντελώς απρογραμμάτιστα.

      Και ναι, είδατε τη σκιά μου. Που δεν θέλω να το παινευτώ, αλλά έχω τρομερή σκιά γενικά. :)

      Πολλά, πολλά φιλιά και ζούπερ καλημέρες!

      Διαγραφή
  3. Καταπληκτικό!! Και πόσο προσεγμένο!
    Και συμφωνώ με την airis: ευτυχώς που σε γνωρίσαμε και μαθαίνουμε και πέντε πραγματάκια!!!
    Φιλιά πολλά και καλημέρα!

    (μήπως εκτός από τη σκιά σου να βάλεις και μια σέλφι την επόμενη φορά; )

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μα δεν σου αρκεί το σέλφι πούχω κοτσάρει στο προφίλ μου; Που δείχνει κι ωραίο το ράμφος μου; Ορίστε είδες και τη σκιά μου, μπορείς να βγάλεις πλέον ασφαλή συμπεράσματα.

      Και ναι, η Βούντενη είναι εντυπωσιακή. Και το αρχαιολογικό πάρκο, πολύ φροντισμένο. Το μόνο που του λείπει είναι επισκέπτες. Μεγάλη μου ελπίδα είναι ετούτη η ανάρτηση να βοηθήσει (έστω και λίγο / ελάχιστο) να μάθουνε πέντε άνθρωποι παραπάνω την ύπαρξή της. Γιατί νομίζω πως αξίζει τον κόπο.

      Πολλά φιλιά και να περνάς υπέροχα!

      Διαγραφή
    2. Καλά, η σέλφι στο προφίλ σου είναι τέλεια! Και ναι, τώρα που είδα και τη σκιά καταλήγω στο ασφαλέστατο συμπέρασμα ότι αυτή η φώτο σε αδικεί!!!

      'Οσο για την Βούντενη είναι πραγματικά κρίμα που οι περισσότεροι από μας δεν γνωρίζαμε την ύπαρξή της. Τώρα που τη μάθαμε όμως...

      Διαγραφή
    3. Η σέλφι στο προφίλ μου είναι χαντ-μέιντ. Την έσιαξα εγώ. Επομένως έχει και την καλλιτεχνική της αξία -και ελπίζω κάποτες να αναγνωριστεί ως αριστούργημα της ποπ αρτ.

      Διαγραφή
  4. Ομολογώ ότι ούτε καν είχα ακούσει ότι υπάρχει αρχαιολογικός χώρος με αυτό το όνομα. Έμεινα άφωνη κοιτάζοντας τις φωτογραφίες.
    Οι Μυκήνες ωχριούν μπροστά του.
    Μπαίνει στη wish list, αμέσως μετά από τη Μεσσήνη, στην οποία φιλοδοξώ να πάω μέσα στο φθινόπωρο.
    Σου είμαι ευγνώμων, πτηνό μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στη Μεσσήνη να πας ανυπερθέτως! Είναι από τους πιο σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα. Αν αναζητήσεις παλιές μου αναρτήσεις, θα ιδείς ότι έχω αφιερώσει δύο αρκετά μακροσκελή ποστς στη Μεσσήνη. Διότι την αγαπώ εξαιρετικά πολύ.

      Εντούτοις και η Βούντενη έχει το ενδιαφέρον της. Εντάξει, δεν έχει κολώνες και ναούς και περιστύλια, αλλά είναι τόσο συναρπαστική αυτή η κατάβαση στα ταφικά δωμάτια που νομίζω αξίζει κανείς να την επισκεφθεί. Άλλωστε, πρόκειται για έναν πανάρχαιο οικισμό, πολύ προγενέστερο της κλασικής Ελλάδας.

      Τα φιλιά μου και τις καλημέρες μου, μάι ντίαρ Rosa Mund!

      Διαγραφή
  5. Καλαμιά στον Κάμπο21 Αυγ 2014, 4:22:00 μ.μ.

    Κι εγώ, όπως και οι υπόλοιποι, έμεινα άφωνη. Νομίζω ότι είναι ο πιο απροσδόκητα εντυπωσιακός αρχαιολογικός χώρος που μας έχεις δείξει μέχρι τώρα. Δεν ξέρω πώς, γιατί ο χρόνος μου όταν πηγαίνω στην Πελοπόννησο είναι περιορισμένος, αλλά πρέπει να τον δω από κοντά. Θα προσπαθήσω.

    Κι όσο για το πόσο λίγο γνωστός είναι αυτός ο χώρος, αν τα δελτία ειδήσεων έκαναν ένα -έστω μισού λεπτού- ρεπορτάζ για κάτι τέτοια σημαντικά μέρη, θα λυνόταν κάπως το πρόβλημα της επισκεψιμότητας. Αλλά, δυστυχώς είναι πιο σημαντικό να πληροφορούμαστε, σε καθημερινή βάση και για πολλή ώρα, τα νέα της Μυκόνου και της Σαντορίνης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλαμιά μου, χαίρομαι πολύ που βλέπω τόσο ενδιαφέρον για τη Βούντενη (στη σελίδα μου στο φέιζμπουκ, τα σχόλια ήταν πολλά και η περιέργεια των περισσοτέρων, μεγάλη). Ήθελα εδώ και καιρό να γράψω γι'αυτό το μέρος και σκέφτηκα ότι τώρα με την Αμφίπολη, είναι κατάλληλη εποχή. Διότι καλός και άγιος ο ενθουσιασμός μας μπροστά στις καινούργιες αρχαιολογικές ανακαλύψεις, αλλά υπάρχουν τόσα και τόσα τριγύρω μας που αγνοούμε και καθόλου δεν αναζητούμε.

      Και θα συμφωνήσω βεβαίως απόλυτα μαζί σου. Εάν ένα δελτίο ειδήσεων έκαμε ένα τοσοδούλι ρεπορτάζ, είμαι σίγουρος ότι πολλοί θα ήθελαν να επισκεφθούν το χώρο και να τον ανακαλύψουν. Εντούτοις, τα αφιερώματα σε Μύκονο και Σαντορίνη και σε ημίγυμνες υπάρξεις απάνου στα μπαρ και στα τραπέζια, όντως δεν αφήνουν περιθώρια για άλλου είδους θεματολογία. Θλίψη.

      Την καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  6. Απαντήσεις
    1. Α ευχαριστώ πολύ, Σπύρο μου. Αλλά εγώ δεν έκαμα τίποτα. Μία βόλτα και πεντέξι φωτογραφίες. Η ευγνωμοσύνη μας ανήκει στους αρχαιολόγους που το ανέσκαψαν και στο Υπουργείο που έκαμε πραγματικά εντυπωσιακή δουλειά στη διαμόρφωση του χώρου. Αν το διαφήμιζε κιόλας λιγουλάκι παραπάνω, θα ήμουν εξαιρετικά ευτυχής.

      Διαγραφή
  7. Βούντενη? Διαβάζω τον τίτλο, βλέπω και τ' αμπελάκια πρώτη φωτογραφία, εντάξει, λέω, το βρήκα! Σε χωριό της Αλσατίας θα μας ταξιδέψει ο Πιγκουίνος σήμερα! Αλλά τελικά το ταξίδι αυτό στο χώρο και στο χρόνο ήταν πολύ, πολύ καλύτερο! Ιδέα δεν είχα και τώρα έχω εξαιτίας σου.... Ευγνωμοσύνη νιώθω. Αυτό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι ανέλπτιστο αυτό το μέρος. Κι εμένα με εντυπωσίασε και με ενθουσίασε και με συγκίνησε. Ελπίζω να φαίνεται από την ανάρτηση. Σε κάθε περίπτωση, νομίζω πως αξίζει στη Βούντενη μεγαλύτερη δημοσιότητα και υψηλότερη επισκεψιμότητα.

      Τα φιλιά μου και τις καλημέρες μου, Αφροδίτη!

      Διαγραφή
  8. https://www.youtube.com/watch?v=ZuZwhT5MwdY&index=181&list=PLe8RbT07qMjj3VdL8SItyfiQyYQb0LyYX

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Κάνε μου λιγάκι τσίου.

Πιγκουίνος

Ιστολόγια υπάρχουν πολλά. Πτηνολόγιο όμως, ένα!

Life-Style

Popular Posts