Τετάρτη, 31 Δεκεμβρίου 2014

Τα καλύτερά μου από το 2014


Παρότι το συνηθίζω κάθε χρόνο, εφέτος είναι εξαιρετικά δύσκολο να σου σκαρώσω μια τέτοια λίστα. Διότι βλέπεις, αγαπημένε αναγνώστα, το 2014 ήταν -με διαφορά- η χειροτερότερη χρονιά της ζωής μου. Η απώλεια, η ψυχική και συναισθηματική οδύνη, η αίσθηση της πλήρους ορφάνιας στα τριαντατόσα μου, η δοκιμασία με την επτάμηνη παραμονή στα νοσοκομεία. Όλα όσα κλήθηκα να αντιμετωπίσω. Που θα μπορούσα να σου τα εξιστορώ για ώρες και να εκπλαγείς που στέκομαι ακόμα όρθιος. Τα όσα συνέβησαν έφεραν μεγάλες ανατροπές στην καθημερινότητά μου, στη ζωή μου, στον τρόπο που αντιμετωπίζω το παρόν μου και το μέλλον μου. Με ζύμωσαν. Και με πόνεσαν. Και μου επιβεβαίωσαν πως η σημασία κρύβεται στα μικρά πράγματα. Στο χάδι, στο χαμόγελο, στην καλημέρα, στον ήλιο που χρωματίζει με φως την ημέρα σου. Στην ευτυχία του να έχεις κοντά σου, ανθρώπους που σε αγαπάνε. Και που αγαπάς κι εσύ. Εύκολα κι απλά. Χωρίς φιοριτούρες και προϋποθέσεις.

Κι αυτός είναι ο μόνος λόγος που θα δοκιμάσω να σου σκαρώσω και φέτος μία λίστα. Με τα καλύτερά μου. Σε προειδοποιώ ότι θάναι λιγότερα από άλλες φορές. Αλλά δεν πειράζει.

Η τέχνη μου



Σε όλες τις μορφές της, καταφύγιο και παρηγοριά μου. Από τ'αξημέρωτα ως αργά το βράδυ, η μουσική επένδυσε και πάλι την καθημερινότητά μου. Με τα απαλά μου ακούσματα στις αγωνιώδεις και κουραστικές αναμονές μου, με τις αγαπημένες μου μελωδίες στις σπάνιες και ακριβές ώρες ξεκούρασής μου, με το τρίτο πρόγραμμα του BBC όταν ήμουν χωμένος στη δουλειά και προσπαθούσα να συγκεντρωθώ. Αλλά και με τις επισκέψεις σε εκθέσεις, σε μουσεία, σε γκαλερί. Σίγουρα λιγότερες από άλλες χρονιές, αλλά ό,τι μπόρεσα έκαμα. Και ό,τι πρόλαβα, είδα. Από την Art Athina ως τις εκθέσεις του μουσείου Μπενάκη και της Δημοτικής Πινακοθήκης της Αθήνας. Και παραστάσεις είδα. Το Rocky Horror στο Rex, την Ποντικοπαγίδα στην Αγγλία, το Χορό των Βρικολάκων στο Παρίσι (σε σκηνοθεσία Πολάνσκι περικαλώ!), τη Μελωδία της Ευτυχίας στο Τελ Αβίβ -έτσι τυχαία, μνημονεύω μερικά που μου άρεσαν πολύ. Και σε συναυλίες πήγα και σε όπερες. Κυρίως προς το τέλος της χρονιάς. Όπου προσπάθησα να γιομίσω με χρώματα, με μουσικές και με εντυπώσεις, τις αισθήσεις μου. Μου είναι απαραίτητη η τέχνη. Μου είναι ανάγκη.

Ο κόσμος μου


Σε κάμποσα μέρη, περιπλανήθηκα και εφέτος. Σε τόπους γνώριμους, αλλά και σε τόπους άγνωστους. Κι όλα τα βρήκα ενδιαφέροντα και συναρπαστικά. Από το παγκόσμιο ρολόι του Βερολίνου της παιδικής μου ηλικίας ως τις εξωτερικές Εβρίδες και το Στόρνογουέι -έναν τόπο καμωμένο από τα υλικά των ονείρων μου. Και από τη φουτουριστική Γκουανγκτσού με τους ουρανοξύστες, ως το παραμυθένιο κάστρο του Εδιμβούργου, το ήσυχο Sligo της Ιρλανδίας και την εξόχως συμβολική Βηθλεέμ στα Παλαιστινιακά εδάφη. Μαζί περπατήσαμε στους υγρούς δρόμους της Πόλης και στα τζαμιά του Εγιούπ, μαζί ψωνίσαμε τα μπαχαρικά μας από το Μισίρ Τσαρσί και τα ζαρζαβάτια μας στο Μαχάνε Γεχούντα, παρέα με τις Φιλιππινέζες οικιακές βοηθούς καθίσαμε στρωματσάδα στις κεντρικές πεζογέφυρες του Χονγκ Κονγκ, συντροφιά με τους Έλληνες της Αστόριας ανιχνεύσαμε μία διαφορετική εκδοχή της πατρίδας και μαζί αναπνεύσαμε το αιγαιοπελαγίτικο λευκό στον Πύργο Τήνου και στο Βωλάξ. Μαζί ανακαλύψαμε την αρχαία Σικυώνα, ακολουθήσαμε τους χίπιδες ιερείς της Δωδώνης, σκαρφαλώσαμε στο αρχαίο παλάτι του Ηρώδη στη Μασάντα, αναζητήσαμε τον Αριστοτέλη στο χώρο του Λυκείου του και την πολύτιμη Περσεφόνη στην Ελευσίνα, βουτήξαμε στα σκοτάδια των άγνωστων μυκηναϊκών τάφων της Βούντενης και περπατήσαμε ανάμεσα στις κολώνες και τα εντυπωσιακά ψηφιδωτά της Πέλλας. Και ναι, μάθαμε τί έχει επιτέλους στο Φανλίνγκ! Όλες αυτές οι διαδρομές δεν είναι απλώς φωτογραφικά ενσταντανέ και τουριστίκ μεμοραμπίλια. Γνώσεις είναι και εμπειρίες. Που με έκαμαν -νομίζω- λιγουλάκι σοφότερο. Και με πήγαν παρακάτω.

Οι άνθρωποί μου


Στην κορυφαία θέση της λίστας μου, ήταν, είναι και θα παραμείνουν οι άνθρωποί μου. Αυτοί που έχασα και αυτοί που κέρδισα. Αυτοί που είναι σταθερά κοντά μου και τους χρωστώ την κάθε ανάσα μου. Αλλά και οι καινούργιοι που προστέθηκαν -συχνά αναπάντεχα- και μου έτειναν το χέρι. Και ξεύρεις κάτι, αναγνώστα; Αν κέρδισα κάτι από αυτό το έτος, είναι η εμπέδωση της εμπιστοσύνης. Στον άλλον. Που ακόμα και στο χειρότερο αδιέξοδο, μπορεί να ξεδιπλώσει μία ανεμόσκαλα και να σε βοηθήσει να διαφύγεις. Για να βρεις τη λύση. Οι άνθρωποι λοιπόν. Που μου προσέφεραν την αγάπη τους, τη συμπαράστασή τους, την υποστήριξή τους, την παρουσία τους. Που διαβάζουν αυτό το κείμενο και ξεύρουν ότι μιλάω γι'αυτούς. Και στους οποίους περιλαμβάνονται εκείνοι που γνωρίζω, αλλά και εκείνοι που δεν γνωρίζω. Βλέπεις, έχω την ευτυχία να απολαμβάνω της παρέας και ανθρώπων που απλώς διαβάζουν το πτηνό. Και ουδέποτε με έχουν συναντήσει στην πραγματικότητα. Αλλά στέκονται δίπλα μου και με έναν τρόπο υπάρχουν στη ζωή μου. Τους ευχαριστώ όλους. Πολύ.

Κι έτσι, φθάνουμε στο δεκαπέντε. Μία χρονιά που ακόμα δεν την υποδεχτήκαμε και μας δείχνει τα δόντια της. Με δυστυχήματα, με εκλογές, με διλήμματα, με κρύα, με μιζέριες. Κάτσε ντε να πούμε ένα "χάπι-νιου-γιαρ", ένα "χαρούμενη-χρυσή-πρωτοχρονιά", να κόψουμε μία βασιλόπιτα, να σπάσουμε ένα ρόδι, να ακούσουμε την εορταστική συναυλία της Βιέννης βρε αδελφέ, και μετά, ας βρέξει ο ουρανός προβλήματα. Συνηθισμένοι είμαστε, όλα θα τα αντιμετωπίσουμε.

Δώσε μου λοιπόν το χέρι σου, κλείσε τα μάτια και ας πέσουν τα πυροτεχνήματα. Για να φοβηθούν από τον κρότο, τα δαιμόνια. Και αυτά που μας περιβάλουν και εκείνα που κατοικούνε μέσα μας. Όλα όσα μας πλήγωσαν, να τα ξορκίσουμε. Και τελοσπάντων, ένα είναι σίγουρο: σαν μου χαμογελάς, όλα μοιάζουν δυνατά.

Καλή σου χρονιά, αναγνώστα! 

22 σχόλια :

  1. τι χαρούμενη ,αισιόδοξη ανάρτηση! Δεν περίμενα φυσικά κάτι διαφορετικό από εσένα πτηνό!
    Καλή χρονιά ,ό,τι επιθυμείς να το έχεις!
    Φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είπα, μέρες πούναι, να παραδοθώ στην αισιοδοξία! Διότι δεν βοηθάει και σε τίποτα η μεμψιμοιρία και το παράπονο.

      Καλή χρονιά νάχουμε, Νάσια μου. Πολλά, πολλά (μα πάρα πολλά) φιλιά!

      Διαγραφή
  2. Εγώ πάλι συγκινήθηκα! Κρατάω τη φράση σου "όλα όσα μας πλήγωσαν, να τα ξορκίσουμε" και εύχομαι το 2015 να είναι για όλους μια υπέροχη χρονιά!
    Καλή σου μέρα πιγκουινάκι! Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να τα ξορκίσουμε και να πάνε από κει πούρθαν, καλή μου Ραπουνζέλ!
      Μακάρι νάναι το Δεκαπέντε πιο φωτεινό και γελαστερό! Και να μας εκπλήξει ευχάριστα!

      Την καλημέρα μου, τα φιλιά μου και όλες μου τις ευχές!

      Διαγραφή
  3. Καλή χρονιά πτηνό! Να είμαστε γεροί, να έχουμε ανθρώπους που μας αγαπάνε και τους αγαπάμε κι ό,τι βρέξει ας κατεβάσει πια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ζούπερ καλή χρονιά νάχουμε! Την υγειά μας και τις αγάπες μας. Και για όλα τ'άλλα, θα βρούμε τρόπο. Τις ευχές μου και την καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  4. Εξαιρετική χρονιά είχες! Εξαιρετικά λόγια έγραψες! Πολύ τυχεροί όσοι είναι αγαπημένοι σου! Καλή χρονιά λοιπόν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α, εγώ είμαι ο τυχερός! Πούχω γύρω μου ανθρώπους εξαιρετικούς, υπέροχους και πολυ-λατρεμένους. Και που μπορώ να χαίρομαι την καλημέρα τους, την καλή τους την κουβέντα, την έγνοια και την αγάπη τους.

      Πολύ καλή χρονιά σου, Χριστίνα! Μόνο ευχάριστες εκπλήξεις να σε βρούνε!

      Διαγραφή
  5. Ναι, να πέσουν πολλά πυροτεχνήματα!!
    Να ξορκιστούν όλα!
    Καλή χρονιά Πιγκουίνε μου με υγεία και χαρά!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να πέσουν πυροτεχνήματα! Και να γιομίσει ο ουρανός μας με χρώματα και με χαρές και με γιορταστική διάθεση! Για να ξορκίσουμε όλα όσα μας πονέσανε και μας πονάνε.

      Πολύ καλή σου χρονιά, Μαρία μου! Νάσαι γερή κι ευτυχισμένη! Τις θερμοτερότερες ευχές μου!

      Διαγραφή
  6. Έφη Μεσιτίδου31 Δεκ 2014, 11:12:00 π.μ.

    Γεια σου βρε πτηνό, συγκινητικό!
    Καλή χρονιά να έχουμε με χαμόγελο, με δύναμη, με ανθρώπους που μας αγαπάνε και στέκονται δίπλα μας βράχοι στα δύσκολα. Το 14 ήταν και για μένα σοκαριστικά άσχημη χρονιά, τόσο που φερόμουν σαν μεθυσμένη που δεν ξέρει τί της γίνεται. Ευτυχώς όμως είχα γύρω μου πολλούς ανθρώπους που με ξέρουν καλά και μ'αγαπάνε.
    Κι εμένα με άγγιξε η φράση σου 'όλα όσα μας πλήγωσαν να τα ξορκίσουμε'.
    Ας είναι για όλους μας το 2015 γεμάτο χαρά, υγεία, ευτυχία, αγάπη και θα 'μαι εδώ να μοιράζεσαι και μαζί μου αυτά που σε αγγίζουν.

    Φιλιά με αγάπη <3 <3 <3

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α πα πα, να φύγει και να μην ξανάρθει το Δεκατέσσερα! Τουλάχιστον σε ό,τι αφορά και εμένα!
      Όσο συνεχίζεται όμως η ζωή, οφείλουμε να ελπίζουμε και να προσπαθούμε. Και είμαι βέβαιος ότι θα συμφωνήσεις, Έφη μου. Νάμαστε γεροί, να βελτιωνόμαστε και να καλυτερεύουμε. Και σου εύχομαι, όλα να σιάξουν και να γίνουν όπως τα θες.

      Καλή σου χρονιά!

      Διαγραφή
  7. Είχες δεν είχες Πιγκουίνε πάλι με συγκίνησες... Καλή χρονιά θα ευχηθώ καθώς θα κοιτάζω τα πυροτεχνήματα πιασμένη από τα πούπουλα σου! Χρόνια πολλά, με υγεία, πολλά χαμόγελα, ακόμα περισσότερα ταξίδια και λιγότερες δυσκολίες και μιζέριες!
    Να είσαι καλά να μας συγκινείς, να μας ταξιδεύεις και να μας προβληματίζεις με τις εθιστικές αναρτήσεις σου!
    Πολλά πολλά φιλάκιαααα! ♥♥♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χρόνια Πολλά, Καλή Χρονιά, μάι ντίαρ Rylie! Σου εύχομαι τα καλυτερότερα για το Δεκαπέντε.
      Υγεία, αγάπες, χαμόγελα, ενδιαφέρουσες συναντήσεις και ευκαιρίες! Και εδώ θα είμαστε να τα λέμε. Και να σουρτουκεύουμε παρέα!

      Τις πιο θερμές ευχές μου! Να είσαι καλά!

      Διαγραφή
  8. Αγαπημένο πτηνό σου γράφω από τα παγωμένα Λονδινα, έξω ου και θα μαι σύντομος!

    Καταλαβαίνω τη δυσκολία της χρονιάς που πέρασες , την καταλαβαίνω και ξέρω ότι η επόμενη θα ναι λυτρωτική! Ας ευχηθούμε όλοι οι φίλοι εδώ να έχουν την υγεία τους, την αγάπη τους και την ευτυχία τους όσο περισσότερο και πιο όμορφα μπορούν. Ας παλέψουμε για το χαμόγελο που αξίζουμε!

    Καλή χρόνια πτηνό μου, καλή χρόνια σε όλους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολυαγαπημένε Τρέμενς, σου εύχομαι το Δεκαπέντε νάναι πλούσιο σε αισθήματα, ευκαιρίες και χαρουμενιές. Νάχουμε την υγεία μας και να χρωματίζουμε την καθημερινότητά μας με εντυπώσεις. Και νάχουμε ανθρώπους αγαπημένους για να τις μοιραζόμαστε μαζί τους.

      Να περάσεις ζούπερ καταπληκτικά στα Λονδίνα! Πολλά, πολλά φιλιά!

      Διαγραφή
  9. Να τα ξορκίσουμε πτηνούλι μου, ναι! Γιατί και για μένα ήταν η χειρότερη χρονιά ever!
    Δεν βίωσα την απώλεια σε ανθρώπινη μορφή, βίωσα όμως την απώλεια της ασφάλειας, άνεργη πια στα 44 και κάτι ..Πολλά τα δύσκολα μπροστά μου! Όμως δεν τον τελειώνω σκυθρωπή τον χρόνο τούτο! Ξέρεις πόσα κέρδισα;
    Διαβάζοντας σε μπήκα εγώ σε διαδικασία απολογισμού! :))
    Αχ πτηνό μου !Πόσο με εκφράζουν τούτα ακριβώς τα λόγια σου:
    "Στην κορυφαία θέση της λίστας μου, ήταν, είναι και θα παραμείνουν οι άνθρωποί μου. Αυτοί που έχασα και αυτοί που κέρδισα. Αυτοί που είναι σταθερά κοντά μου και τους χρωστώ την κάθε ανάσα μου."
    Ένας από αυτούς που απέκτησα στη χρονιά που πέρασε είναι και η μικρή μας Νάσια :)
    Μα πες μου ; Και μόνο για αυτό δεν ήταν πολύτιμο το 14; ☺

    Πάμε για άλλα!
    Καλή χρονιά πίγκου μου, χωρίς άλλες απώλειες!
    Σε φιλώ γλυκά ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εύχομαι ειλικρινά να έρθει το Δεκαπέντε, γιομάτο δώρα και ευχάριστες εκπλήξεις για σένα, καλή μου Airis! Και δουλειά να βρεθεί και όλα τα καλά να σε έβρουνε -διότι τ'αξίζεις και με το παραπάνω.
      Όσο για τη Νάσια, είναι ακριβό και πολύτιμο κέρδος. Και ελπίζω να ξεύρει πόσο πολύ εκτιμώ την κάθε πρωινή της καλημέρα και πόσο πολύ την εκτιμώ.

      Τα φιλιά μου, την αγάπη μου και όλες μου τις ευχές! Να είσαι καλά!

      Διαγραφή
  10. Γιάννα Στεφανίδου31 Δεκ 2014, 5:19:00 μ.μ.

    Κάθε φορά που διαβάζω τις αναρτήσεις σου αντλώ απίστευτη αισιοδοξία και θετική ενέργεια.
    Είμαι πολύ χαρούμενη που <>.Ενα μεγάλο ευχαριστώ!!!!
    Καλή χρονιά!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν μπορούν πράγματι ετούτες δω οι αναρτήσεις να προσφέρουν καναδυο χαμόγελα και λίγη θετική ενέργεια, τότες είμαι βέρι-βέρι χαρούμενος! Διότι αυτός είναι και ο σκοπός που γράφω το μπλογκ, αυτή είναι και η βασική μου πρόθεση.

      Σε ευχαριστώ λοιπόν εξαιρετικά πολύ που με διαβάζεις και σου εύχομαι, Γιάννα μου, νάναι το Δεκαπέντε, μία υπέροχη και ανεβαστική και γενναιόδωρη χρονιά! Χρόνια Πολλά!!!

      Διαγραφή
  11. Καλή χρονιά Πτηνό μου. Τα καλύτερα για το νέο έτος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή χρονιά, Μάλερ μου! Νάμαστε καλά, να μπορούμε να απολαμβάνουμε τις χαρές και να διαχειριζόμαστε τα προβλήματα. Τα φιλιά και τις θερμοτερότερες ευχές μου!

      Διαγραφή

Κάνε μου λιγάκι τσίου.