Τρίτη, 9 Δεκεμβρίου 2014

Στη Σικυώνα



Αν ήσουν τύπος καλλιτεχνικός και έπιανε το χέρι σου, εδώ ερχόσουν να κάμεις τις αρτίστικ σπουδές σου, να στήσεις τη γκαλερί σου, να πουλήσεις το γλυπτό σου, τον πίνακα, το ινσταλέισον.



Διότι δεν υπήρχε πόλη στον ελλαδικό χώρο που να συναγωνιζόταν στη ζωγραφική, τη γλυπτική και τη μεταλλοτεχνία, τη Σικυώνα. Που μπορείς να την επείς και Μονμάρτη της αρχαιότητος, δεν θα σε παρεξηγήσουμε.



Η Σικυώνα έζησε την καλυτερότερη περίοδό της, επί βασιλείας του Κλεισθένη -που ήταν ο παππούς του γνωστού Κλεισθένη που εγκαθίδρυσε τη δημοκρατία στην Αθήνα. Όχι για να μην νομίζεις ότι ο νεποτισμός και τα πολιτικά τζάκια είναι ίδιον της σημερινής εποχής. Τέλοσπάντων, χαλάλι, διότι ο γερό-Κλεισθένης ήταν χαρισματικός ηγέτης και νεωτεριστής (τύπου σκουλαρίκι και τατού) και γενικά συνέβαλε στην αύξηση της ισχύος της Σικυώνας.



Η αρχαία πόλη ήταν χτισμένη απάνου στη θάλασσα, είκοσι περίπου χιλιόμετρα δυτικά της Κορίνθου. Σε προνομιακό σημείο, διότι έπαιρνες το καραβάκι, πέρναγες απέναντι στη Φωκίδα και έφτανες εύκολα στους Δελφούς, να κάμεις τα αφιερώματά σου και να σου πει η Πυθία τη μοίρα σου και το ριζικό σου.



Εντούτοις, επειδής ο θρησκευτικός τουρισμός κάμει μεγάλους τζίρους, η πόλη της Κρίσσας, που βρισκόταν αντικρυστά με τη Σικυώνα στον Κορινθιακό κόλπο, φορολογούσε και λήστευε τους προσκυνητές που ερχόντουσαν στο λιμάνι της για να προσκυνήσουν το μαντείο, γεγονός που πολύ εθύμωσε τον Κλεισθένη.



Ο οποίος και εκστράτευσε κατά της Κρίσσας, την έκαμε λαμπόγυαλο και έθεσε το Μαντείο των Δελφών υπό την προστασία της Αμφικτιονικής Συμμαχίας. Εν συνεχεία, αναδιοργάνωσε και τα Πύθια που ως τα τότες, ήταν μόνο μουσικός διαγωνισμός (γνωστός και ως Δελφι-βίζιον), διότι είχε παραγίνει το θέμα με τις συμμαχίες (η Δήλος έδινε στην Αθήνα, τουέλβ πόιντς, η Σπάρτη ελάμβανε το δωδεκάρι της από τη Μεσσήνη και πάει λέγοντας). Νέα αγωνίσματα, όπως η πάλη και το τρέξιμο, προστέθηκαν στο ιβέντ, για να καλύψουμε και το φίλαθλο κοινό.



Ο Κλεισθένης κυβέρνησε για τριάντα περίπου χρόνια και πρέπει να σου πω, ότι υπήρξε εξαιρετικά αγαπητός στους πολίτες της Σικυώνας, διότι ήρε τα προνόμια της αριστοκρατίας και έδωκε παροχές στο λαουτζίκο.



Όταν θέλησε να παντρέψει την κόρη του την Αγαρίστη, κάλεσε τους ευγενείς νέους από όλη την Επικράτεια να έλθουν να φιλοξενηθούν στη Σικυώνα για ένα χρόνο και να δοκιμαστούν, ώστε να επιλέξουμε τον καλύτερο. Οι κάντιντεϊτς περάσανε από πολλές δοκιμασίες σε όλα τα επίπεδα: δρόμο ταχύτητας και ημιαντοχής, ψυχολογικά τεστ, τεστ συναισθηματικής νοημοσύνης, τεστ της MENSA, καραόκε, σουντόκου, σκάκι, πινάκλ. Και εντέλει μετά από κάμποσους μήνες, φθάσαμε στους δύο φιναλίστ που ήσαν ο Ιπποκλείδης και ο Μεγακλής, αμφότεροι από την Αθήνα.



Την ημέρα που θα ανακοινωνόταν ο μεγάλος νικητής (που θα έπαιρνε ως έπαθλο την κόρη, διακοπές στην Κάτω Ιταλία, ένα αγωνιστικό άρμα με κίνηση και στα τέσσερα άλογα και έναν υπολογιστή τύπου Αντικύθηρα 3.0), έγινε μεγάλο πάρτι με θυσία εκατών μοσχαριών, όπου όλοι πέρασαν τέλεια (εκτός από τα μοσχάρια, προφανώς). Κατά τη διάρκεια του πάρτι, ο ένας εκ των υποψηφίων, ο Ιπποκλείδης, έγινε ντίρλα και άρχισε να χορεύει κάτι σέικ και κάτι καρσιλαμάδες απάνου στα τραπέζια (προφανώς μπερδεύτηκε και νόμιζε πως ήταν στο Ντάνσινγκ γουιθ δε σταρς), με αποτέλεσμα να ενοχλήσει τον Κλεισθένη με τη συμπεριφορά του και εντέλει να χάσει τη νύφη μέσα από τα χέρια του.



Έτσι, επιλέξαμε τότες τον Μεγακλή που από το γάμο του με την Αγαρίστη, γεννήθηκε ο Κλεισθένης των Αθηνών, ενώ από τον άλλο τους γιο τον Αρίφρονα, έλκει την καταγωγή του ο Περικλής.



Αυτό είναι το θέατρο της αρχαίας Σικυώνας. Θα μου πεις, εντάξει, έχουμε δει και μεγαλύτερα: της Επιδαύρου, της Δωδώνης, το Δελφινάριο. Εντούτοις, αυτό το θέατρο είναι ιδιαιτέρως σημαντικό. Διότι στη Σικυώνα, μεταξύ άλλων, γεννήθηκε η τραγωδία.



Κι είναι μία σκέψη ιδιαιτέρως συγκινητική: γιατί νιώθεις τελοσπάντων ένα δέος, σαν συνειδητοποιείς ότι στα μέρη που περπατούμε, ο άνθρωπος για πρώτη φορά εμπνεύστηκε αυτή την κορυφαία μορφή δραματουργίας και κατέγραψε τα πάθη και τους καημούς του.



Το θέατρο βρίσκεται σε ένα κύλωμα του βράχου και αν σκαρφαλώσεις πάνω από τα διαζώματα, έχεις ωραιότατο πανοράμικ βιου και μπορείς με τη φαντασία σου, να σκεφθείς τους ηθοποιούς να ερμηνεύουν τους ρόλους τους.



Στις άνω άκρες του θεάτρου, υπάρχουν δύο πέτρινες στοές που χρησίμευαν ως πύλες εισόδου και εξόδου των θεατών. Όπου συνειδητοποιείς πόσο σημαντικό ήταν για τους αρχαίους Έλληνες το θέατρο, που κάθονταν και έσιαχναν τέτοιες κατασκευαστικές εξτραβεγκάντσες.



Εντάξει, πήραμε μία ιδέα του αρχαιολογικού χώρου, είδαμε τα ερείπια των ναών, επισκεφθήκαμε και το θέατρο, τελειώσαμε! Σωστά; Λάθος. Διότι το καλύτερο, σου το φυλάω για το τέλος.



Αυτή είναι η αυλόπορτα που οδηγεί στο μουσείο της αρχαίας Σικυώνας. Που -επέτρεψέ μου να πω- είναι ένα από τα πιο ιδιαίτερα μουσεία της Ελλάδας.


Το καταλαβαίνεις με το που αντικρίζεις το πλινθόκτιστο κτήριο, με το που αρχίζεις να παρατηρείς την αρχιτεκτονική του. Διότι ναι, το μπίλντινγκ καθαυτό είναι αρχαίο! Πρόκειται για ένα εξαιρετικά καλοδιατηρημένο (και μερικώς αναστηλωμένο) λουτρό που ανάγεται στην υστερορωμαϊκή περίοδο. 


Το οποίο λειτουργεί εδώ και πολλές δεκαετίες ως χώρος έκθεσης των ευρημάτων της περιοχής. Τα οποία είναι πολυάριθμα, διότι όπου σου είπα ήταν ιδιαιτέρως αρτιστίκ. Και εν πάσει περιπτώσει, πόσο συχνά έχεις τη δυνατότητα να εισέλθεις σε ένα αρχαίο κτίσμα;


Αγάλματα, προτομές, διακοσμητικά στοιχεία, ψηφιδωτά, μικροαντικείμενα, κοσμήματα, επιγραφές, ειδώλια. 


Ένα από τα πιο σημαντικά εκθέματα -και πέρσοναλ φέιβοριτ- είναι ετούτη η μαρμάρινη προτομή του Απόλλωνα. Που θυμίζει την τεχνική του Πραξιτέλη. Μα πρόσεξε τα μάτια του, τα χείλη, τα χαρακτηριστικά του προσώπου, τα κυμματιστά μαλλιά του. Δες τον ανφάς.


Δες τον και προφίλ. Είναι κλασικός και ταυτόχρονα με έναν τρόπο, εξαιρετικά μονδέρνος. Τέλειος σε όλα του.


Αν κάποιος μελετήσει την ιστορία της αρχαίας Σικυώνας στις λεπτομέρειές της, θα ανακαλύψει μία συναρπαστική πορεία ανά τους αιώνες με ενδιαφέρουσες ανατροπές. Το 303 π.Χ., ο Δημήτριος ο Πολιορκητής κατέλαβε την πόλη και τη μετέφερε μακριά από τη θάλασσα, για να την καταστήσει πιο ασφαλή. Αργότερα, ο Άρατος, σε μία κινηματογραφική νυχτερινή επιχείρηση που θυμίζει κομάντο αυτοκτονίας, εισήλθε στην πόλη και την κατέλαβε. Εντέλει το 146 π.Χ., η Σικυώνα καταστράφηκε από τους Ρωμαίους και ό,τι απέμεινε από εκείνη, λεηλατήθηκε από τον αμείλικτο Σύλλα τον καταστροφέα, το 87 π.Χ. Που ανάθεμα την ώρα που πάτησε επί ελλαδικού εδάφους!


Αυτός ο τόπος όμως δεν γέννησε μονάχα ιστορία. Αλλά κυρίως, τέχνη υψηλή και καλαισθησία. Οι γλύπτες Λύσιππος, Λυσίστρατος και Κλέωνας, οι ζωγράφοι Απελλής, Νεοκλής και Αιγηνήτης, η ποιήτρια Πράξα, ο συγγραφέας Διογένης και τόσοι άλλοι που διέπρεψαν στην εποχή τους και συνδιαμόρφωσαν το αρχαιοελληνικό θαύμα, γεννήθηκαν και μεγαλούργησαν εδώ.


Στη Σικυώνα. Που τώρα στέκει σχεδόν ξεχασμένη, ως φάντασμα του σημαντικού της παρελθόντος. Που εντυπωσίασε με τα μνημεία και τα έργα τέχνης του τον Παυσανία. Που συνεχίζει να εντυπωσιάζει με την ευρύτητα της καλλιτεχνικής της παραγωγής. Και που σήμερα, μόνον οι κάπως υποψιασμένοι και φιλοπερίεργοι, επισκέπτονται και θαυμάζουν. Δυστυχώς. Πέντε λεπτά από το Κιάτο. Μία ώρα και κάτι από την Αθήνα.

15 σχόλια :

  1. εξαιρετική ανάρτηση ,πτηνό !
    Πανέμορφο και αυτό το μέρος και μιας και τα ειπες πάλι όλα ,εγω σκεφτόμουν πόσο ικανός ηγετης πρέπει να ήσουν για να κυβερνάς 30 χρόνια ,να προστατεύεις την πόλη και να έχεις το άγχος να καλοπαντρέψεις και την κόρη σου!!
    Τα αγάλματα πάντα τα χαζευω και σκέφτομαι πως αν και εχουν περασει χιλιαδες χρονια ,οι σημερινοί γλύπτες(στην πλειοψηφία τους) ούτε καν πλησιάζουν τους αρχαίους!Λες και τα σκαλίζω εγώ φτιάχνουν κάτι προτομές....
    Καλημέρααααααααα Πίγκου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν είναι εντυπωσιακό το μέρος; Κάθε φορά που κοιτάζω κι εγώ τα αγάλματα, σκέφτομαι ότι στον τομέα τουλάχιστον της γλυπτικής, οι αρχαίοι επέτυχαν το υψηλότερο επίπεδο τελειότητας έβερ. Το τερμάτισαν.

      Όσο για τον Κλεισθένη, πέραν που ήταν εξαιρετικός πολιτικός, νεωτεριστής, λαοφιλής και φιλότεχνος, τον λες και φάδερ οφ δε γίαρ! Διότι εντέλει την καλοπάντρεψε την κόρη και απέκτησε εξαιρετικούς εγγονούς και δισέγγονους.

      Την καλημέρα μου και τα φιλιά μου, Νάσια!

      Διαγραφή
  2. Πτηνό εντάξει μας πήγες πάλι σε φανταστικά μέρη.
    Δεν έχω πάει ποτέ ούτε το έχω ξανακούσει.
    Εντυπωσιάστηκα από το γεγονός ότι υπάρχει αρχαίο κτίριο στο οποίο μπορείς να μπεις και να δεις τα εκθέματα.
    Απίστευτο.
    Θα το επισκεφτώ οπωσδήποτε!
    Σε ευχαριστούμε πολύ.
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό είναι μάλλον το πιο εντυπωσιακό στην περίπτωση της Σικυώνας. Ότι το κτήριο του μουσείο είναι αξιοθέατο από μόνο του, καθότι αρχαίο! Πόσο γουάου;
      Να το επισκεφθείς με την πρώτη ευκαιρία, Έλενα. Νομίζω ότι θα το βρεις πολύ ενδιαφέρον.
      Πολλά, πολλά φιλιά!

      Διαγραφή
  3. Τόσο κοντά και όμως τόσο άγνωστη. Μου έβαλες ιδέα για εκδρομούλα πάντως ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συνδυάζεται με Κιάτο ή Ξυλόκαστρο (για καλοκαίρι) και με ορεινή Κορινθία (για χειμώνα).
      Δεν έχεις παράπονο, σου σιάχνω και ολοκληρωμένα πακέτα διακοπών.
      :)

      Διαγραφή
  4. Τι υπέροχη βόλτα η σημερινή! Μια αχτίδα φωτός στις συννεφιές των τελευταίων ημερών!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι πολύ που σου άρεσε ετούτο το (κάπως άγνωστο) μέρος. Διότι παρότι δεν την επισκέπτονται πολλοί, η Σικυώνα παραμένει ένας από τους πιο αγαπημένους μου αρχαιολογικούς προορισμούς. Άσε που είναι εξαιρετικά κοντά στην Αθήνα και καλύπτεται και με μονοήμερη εκδρομή.

      Τα φιλιά μου και τις καλημέρες μου, καλή μου Ραπουνζέλ!

      Διαγραφή
  5. Καλαμιά στον Κάμπο9 Δεκ 2014, 1:58:00 μ.μ.

    Ο Απολλωνάκος κούκλος!! Το παιδί από κάτω δεν κατάλαβα ποιο ήταν.
    Αλλά εμένα με εντυπωσίασε (εκτός από τα συνήθη μεταξύ των οποίων η ικανότητά σου στην αφήγηση και στη συγκέντρωση πληροφοριών) το ότι οι αρχαιολόγοι είχαν την έμπνευση να στεγάσουν το μουσείο στο αρχαίο αυτό κτίριο. Γιατί και αλλού και άλλα κτίρια μπορεί να διατηρούνται σε καλή κατάσταση αλλά στέκουν απλώς άδεια. Πολύ ευφυής ιδέα. Μπράβο!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι εξαιρετική η ιδέα να στεγαστούν τα φορητά εκθέματα στο ρωμαϊκό λουτρό. Εντούτοις (α) το μέρος δεν διαφημίζεται πουθενά και για να το βρει ο τουρίστας πρέπει να μυρίσει τα νύχια του, (β) η σήμανση για να εντοπίσεις τον δρόμο είναι τουλάχιστον ελλιπής, και (γ) το μουσείο ήταν κλειστό για χρόνια, λόγω οικονομικών προβλημάτων και ξανα-άνοιξε μόλις πριν μερικά χρόνια.

      Ελπίζω κάποια μέρα, όλοι αυτοί οι διάσπαρτοι θησαυροί, να αξιοποιηθούν και να προβληθούν, όπως τους πρέπει. Και να καταλάβει επιτέλους αυτή η χώρα, ότι δεν είναι πολυτέλεια ο πολιτισμός, αλλά ανάγκη και υποχρέωση. Έτσι δεν είναι;

      Τα φιλιά μου, Καλαμιά!

      Διαγραφή
  6. Πάρα πολύ όμορφη και ενδιαφέρουσα ανάρτηση. Σε ευχαριστούμε, πιγκουίνε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που σου άρεσε, Pippi! Έχει μεγάλο ενδιαφέρον το μέρος.
      Πολλά φιλιά και καλησπέρες!

      Διαγραφή
  7. Διάβασα την ανάρτηση σου και έμεινα να αναρωτιέμαι πόσα ακόμα τέτοια μέρη δε γνωρίζω καν πως υπάρχουν... Γιατί πραγματικά δεν είχα την παραμικρή ιδέα και το μέρος εκεί φαίνεται απίστευτο!
    Το προσθέτω στη λίστα με τα μέρη που θέλω να επισκεφθώ!
    Ευχαριστώ για την βόλτα Πιγκουίνε! ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καλέ, έκτακτη η Σικυώνα, έκτακτη, εύγε πτηνό που μας ξεστραβώνεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Άγνωστη δεν μου ήταν. Δεν την έχω επισκεφτεί ποτέ όμως ,,,
    Λες να βοηθούσε στην καλλιτεχνική μου έκφραση ε;
    Εξαιρετική ανάρτηση... με καθήλωσες σε σημείο που περίμενα ..γιουροβίζιον να ξεπροβάλλει πτηνό μου ☺
    Φιλί στο ράμφος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Κάνε μου λιγάκι τσίου.

Πιγκουίνος

Ιστολόγια υπάρχουν πολλά. Πτηνολόγιο όμως, ένα!

Life-Style

Popular Posts