Πέμπτη, 3 Σεπτεμβρίου 2015

Μπαχάι



Επειδής βαρέθηκα να με κατηγορείς για άθρησκο και ως γνωστόν, κάτι τέτοια ζητήματα δεν τα αφήνω να πέσουν έτσι εύκολα κάτω, απεφάσισα να αναζητήσω μία θρησκεία να γραφτώ, για να σε αποστομώσω. Βεβαίως, τέτοιες αποφάσεις δεν μπορεί κανείς να τις παίρνει ελαφρά τη καρδία, εξού και έκατσα κάτου και το μελέτησα το θέμα. Και βρέθηκα εδώ.



Στη Χάιφα. Την τρίτη μεγαλύτερη πόλη του Ισραήλ. Πούναι ζούπερ σύγχρονη κι αναπτυγμένη και ψαρωτική. Διότι σε πληροφορώ ότι εδώ γίνονται απίθανες επενδύσεις, έχουν την έδρα τους μεγάλες και δυναμικές επιχειρήσεις και ο μέσος κάτοικος έχει τουλάχιστον δυοτρεις startups, έτσι για να παίζει. Βλέπεις, η φιλοσοφία εδώ δεν είναι να βρούμε μία θεσούλα να βολευτούμε, αλλά ο καθείς οφείλει να σιάξει τη θέση εργασίας του και καλώς εχόντων των πραγμάτων αύριο-μεθαύριο να προσλάβει και μερικούς ακόμα.



Αλλά δεν ήρθαμε για να συζητήσουμε την επιχειρηματική κουλτούρα του Ισραήλ, μήτε για να θαυμάσουμε τα αψηλά κτήρια, τα μονδέρνα κόμπλεξ πολυτελών διαμερισμάτων και τις εταιρίες υψηλής τεχνολογίας που ξεπετιούνται από παντού. Ήμουνα νομίζω σαφής: απεφάσισα να θρησκευτώ.



Και καταλαβαίνεις ότι δεν μπορώ να προσχωρήσω σε μία απλή, καθημερινή θρησκεία από τις γνωστές και πολυφορεμένες πούχει και περιφέρει όλος ο κόσμος. Διότι τελοσπάντων έχομεν και ένα ράμφος, ένα τουπέ, ένα όνομα, μία ξιπασιά να υπηρετήσουμε. Είναι καλύτερη η Μαντάνα με την Καμπάλα και ο Ρίτσαρντ ο Γκιρ με τον βουδισμό;


Αφού λοιπόν απέκλεισα τις γνωστές μονοθεϊστικές, τις πριμιτίφ πολυθεϊστικές, τον Ολυμπιακό, τη σαϊεντολογία (δεν χωράμε με τον Τομ Κρουζ στην ίδια λατρεία) και τη θρησκεία του ιπτάμενου spaghetti monster (εγώ pastafarian, ζαμέ! Είμαι μακαρονάς, τί να κάμουμε;), κατέληξα δια της ατόπου στην επιλογή μου.


Αγαπημένε αναγνώστα, ήρθε η ώρα να στο ανακοινώσω: σκέφτομαι σοβαρά να γίνω Μπαχάι!


Το μέρος μπορεί να σου φανεί αρκετά σούρεαλ, αλλά σε πληροφορώ ότι βρισκόμαστε στο Παγκόσμιο Κέντρο του Μπαχαϊσμού. Διότι τελοσπάντων σκέφτηκα ότι θα πρέπει να το διερευνήσω το θέμα εκ του σύνεγγυς.


Επειδή σε κόβω λίγο άσχετο, άσε με να σου εξηγήσω τα βασικά. Κεντρικά πρόσωπα στη θρησκεία αυτή είναι ο Μπαμπ και ο Μπαχαολλά, ενώ σύμφωνα με τις διδασκαλίες της, όλες οι μεγάλες θρησκείες του κόσμου αποτελούν κομμάτια μίας ευρύτερης ενότητας, καθώς υπάρχει πνευματική διασύνδεση όλων των ανθρώπων. Αναγνωρίζει μάλιστα ως αγγελιαφόρους του θείου μηνύματος, όλες τις μεγάλες μορφές των λοιπών θρησκειών, ήτοι τον Αβραάμ, τον Μωυσή, τον Ζωροάστρη, τον Βούδα, τον Κρίσνα, τον Ιησού και τον Μώαμεθ. Μαζί με τον Μπαμπ και τον Μπαχαολλά, βεβαίως.


Για να σου δώκω να καταλάβεις, ο άνθρωπος σύμφωνα με την Μπαχάι πίστη, διανύει στο ρου των αιώνων, μία εξελικτική πορεία με τελικό στόχο την εγκαθίδρυση της παγκόσμιας ειρήνης, της δικαιοσύνης, της ομόνοιας και της συμφιλίωσης. Καλό; Αν το προχωρήσω και παραπάνω, να δεις που θα βρεθείς να συμφωνείς και στις λεπτομέρειες. Η διδασκαλία των μεγάλων δασκάλων της Μπαχάι πίστης, καλεί τους πιστούς να αναζητούν την αλήθεια, μακριά από δεισιδαιμονίες και προκαταλήψεις, να δέχονται την επιστήμη και τις κατακτήσεις της, να αναγνωρίζουν την ισότητα ανάμεσα σε όλους τους ανθρώπους ανεξαρτήτως φύλου, τάξης, φυλής ή θρησκείας και να υπηρετούν τη δικαιοσύνη.


Επτά εκατομμύρια, περικαλώ! Τόσοι είναι οι πιστοί του Μπαχαϊσμού διεθνώς -όχι για να μην νομίζεις ότι σου μιλώ για τίποτις αμελητέο. Και το πιο εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι πρόκειται για μία από τις δυοτρεις θρησκείες με τους ταχύτερους ρυθμούς επέκτασης σε αριθμό πιστών παγκοσμίως!



Ο χώρος που βλέπεις, το Παγκόσμιο Κέντρο Μπαχάι βρίσκεται σε προνομιούχο σημείο της Χάιφα, σκαρφαλωμένο στο Όρος Καρμέλ. Στην είσοδο, σε καλωσορίζουν με ένα πλατύ -σχεδόν ανατριχιαστικά ένθερμο- χαμόγελο, δυοτρεις νταβραντισμένοι τύποι και μία κοπέλα, πούναι όλοι κοστουμαρισμένοι και σινιέ και ζούπερ καλωδιωμένοι με ενδοσυνεννόηση και αισθητική πράκτορα της CIA. Αφού σου δίνουν ένα ενημερωτικό φυλλαδιάκι και σε προειδοποιούν ότι δεν επιτρέπονται τα ποτά, τα φαγητά και οι άσεμνες χειρονομίες, σου επιτρέπουν να μπεις, να ανέβεις τις μνημειώδεις σκάλες και να θαυμάσεις το σιντριβάνι, τις βεράντες και τους κήπους του Κέντρου. Αλλά ως εκεί! Διότι στα παρεκκλήσια του Μπαμπ και του Μπαχαολλά, δεν επιτρέπεται η είσοδος! Κοινώς, μην περιμένεις τίποτις περισσότερο από πεντέξι πόζες με θέα. Αλλά αυτά έχουν οι θρησκείες -ακόμα και οι πιο αβαντ γκαρντ εξ αυτών!


Πώς σου φαίνεται το όλο κόνσεπτ; Σε κόβω λιγουλάκι διστακτικό και καχύποπτο! Θέλεις και τα ψιλά γράμματα; Α είσαι πολύ σχολαστικός και του λόγου σου! Εντάξει, αν γίνεις Μπαχαϊστής θα πρέπει να απαγγέλλεις καθημερινά την υποχρεωτική προσευχή σου. Επίσης, 2 με 20 Μαρτίου θα ακολουθείς αυστηρή νηστεία από την ανατολή ως τη δύση του ηλίου, το αλκοόλ να το ξεχάσεις (ναι και τις μπύρες! ναι και το κρασάκι μαζί με τον μεζέ!), τον τζόγο δεν τον συζητώ (περιλαμβανομένου του Τζόκερ και του Κίνο! Για την Τόμπολα δεν ξεύρω, θα πρέπει να ρωτήξω!) και οι προγαμιαίες ή ομοφυλοφιλικές σχέσεις δεν επιτρέπονται, τελεία και παύλα. Που δεν σου προκαλεί και μεγάλη εντύπωση, καθώς δύσκολα βρίσκεις θρησκεία που να σε αφήνει να κάμεις φίκι-φίκι, αστεφάνωτος.

Καλύφθηκες ή έχεις κι άλλες απορίες; Κουνάς σκεφτικός το κεφάλι και με προβληματίζεις.


Ε λοιπόν, να σου πω τη μαύρη αλήθεια μου; Εντέλει το ξανασκέφτηκα και δεν θέλω να θρησκευτώ. Δεν φταίει το Μπαχάι. Είναι το όλο ζητηματάκι με τις προσευχές και τις νηστείες και τα μη και τα πρέπει και τις διδαχές και τις αλήθειες και τα δόγματα και τα τελεολογικά οράματα και τους αποκλεισμούς.



Είναι που εγώ είμαι πτηνός και δεν μπορώ, καταπιέζομαι μέσα σε πνευματικές κατασκευές. Είτε είναι θρησκείες, είτε είναι ιδεολογίες. Είναι που όσο μεγαλώνω (ένα πράγμα περίεργο!), τόσο λιγότερο αισθάνομαι την ανάγκη τους. Ανεξαρτήτως του τί πρεσβεύουν ή αν συμφωνώ μερικώς με κάποια από τα όσα λένε. Είναι που όσο μεγαλώνω, τόσο περισσότερο εκτιμώ τη δυνατότητά μου να τις αντιμετωπίζω όλες κριτικά. Γιατί κάπως έτσι, ορίζω εγώ την έννοια της ελευθερίας. 

12 σχόλια :

  1. είδες τι έκανε ο Ισραηλινός στρατιώτης στο παιδάκι με το γύψο στο χέρι!!!!!!
    Να τη χαίρονται τη θρησκεία τους ,όπως και όλοι εμείς οι υπόλοιποι ,οι ''θρησκευόμενοι'' ,που το διατυμπανίζουμε μπροστα σε όλους και από πίσω ,ας μην πω πρωινιάτικα.....
    η τοποθεσια - κτιριο πολύ ωραία πάντως , μου κάνει κάτι για θρησκεια πλουσίων ........
    ας πάω εγω να αγορασω το γαύρο μου και να πω ''δόξα σοι ο Κύριος που θα φάνε και σημερα τα παιδάκια μου''
    Καλημέρααααααααααααααααααααααααααα Πίγκου! Έλα να σου κάνω το τραπέζι ,θα πάρω ό,τι ψαράκι θέλεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα σε εκπλήξω, αλλά παρότι πτηνός δεν τα τρώγω τα ψάρια (εκτός από το ψαρονέφρι! χαχαχα!), επομένως θα πρέπει να μούχεις κάτι στο πιο μπιφτέκι, στο πιο μπριζόλα και στο πιο τας και μπαπ! Όσο για τις θρησκείες, ουδέποτες ένιωσα την ανάγκη τους (μήτε στις αρρώστιες, μήτε στις απώλειες, μήτε στα δύσκολα και στα τραγικά μου), οπότε δεν προβλέπεται να θρησκευτώ μάλλον ποτές. Και νιώθω ειλικρινώς ελεύθερος. Να σκέφτομαι, να προβληματίζομαι και να στοχάζομαι μακριά από δόγματα. Και να επιλέγω μόνον εκείνα με τα οποία συμφωνεί η συνείδησή μου και η λογική μου.

      Τα φιλιά μου και τις καλημέρες μου, μάι ντίαρ Νάσια!

      Διαγραφή
    2. Ακριβώς αυτό, αγάπη στον εαυτό πρωτίστως και στον πλησίον και από θρησκεία η μπριζόλα η χοιρινή, δεν μπορώ βρε πτηνό μου κι εγώ, δεν δύναμαι (θα πρέπαι να κόψω και τις προγαμιαίες σχέσεις, αντιλαμβάνεσαι)

      Διαγραφή
    3. Αγάπη, σεβασμός, ευγένεια, αξιοπρέπεια και δικαιοσύνη. Όλα τα υπόλοιπα, τα μεταφυσικά, τα πνευματιστικά, τα εξωκοσμικά, θεωρώ ότι σε εμένα τουλάχιστον δεν χρειάζονται καθόλου. Και βεβαίως δεν προτίθεμαι να κόψω μήτε τη μπριζόλα τη χοιρινή, μήτε το φίκι-φίκι, για κανέναν απολύτως θεό (που και να υπήρχε, είμαι σχεδόν βέβαιος ότι θα επέτρεπε με μεγάλη χαρά και τα δύο!). Επομένως, μη φοβού και συνέχα ακάθεκτος! :)

      Διαγραφή
  2. πολλη νηστεια ρε πιγκουινακιμ! μακρια απο μας! την καλημερα μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α πα πα, άσωτε! Με την καμία! Μα με σκέφτεσαι εμένα που δεν έχω κάμει ποτές στη ζωή μου νηστεία, να περάσω ολάκερο το Μάρτη χωρίς τσιτσί; Ζαμέ!

      Διαγραφή
  3. Ενδιαφέρουσα η θέση της Μπαχάι πίστης. Και πάνω που ήμουν έτοιμη να τρέξω να την ασπαστώ, σκεπτόμενη ότι το γλίτωσα εκείνο το πέμπτο καζάνι δεξιά που λέγαμε κάποια άλλη στιγμή, μου ξεφούρνισες τα περί νηστείας και τα διάφορα πρέπει και μη και άλλαξα γνώμη στο λεπτό! Αν είναι δυνατόν! Χωρίς κρέας έναν ολόκληρο μήνα; Εμείς που το τρώμε 15 μέρες τη βδομάδα; Ναι, στο θέμα το κρέατος έχουμε επιμημύνει ελαφρώς τις μέρες της βδομάδας!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ραπουνζέλ μου, γι'αυτό και για δεκάδες άλλους λόγους, πτηνό δηλώνει εντελώς άθρησκο και απεχθάνεται τα δόγματα και τα πιστεύω. Και ναι, θα το ιδείς να τρώγει μπιφτεκάκι και μπριζολίτσες ΚΑΙ τον προσεχή Μάρτιο! :)

      Πολλά, πολλά φιλιά!

      Διαγραφή
  4. Καλαμιά στον Κάμπο3 Σεπ 2015, 2:35:00 μ.μ.

    Πάνω που πήγαινα να σου πω "τράβα εσύ πρώτος εκεί, κι αν σ΄αρέσει, έρχομαι κι εγώ", μόλις διάβασα τους περιορισμούς και τις υποχρεώσεις, είπα,άσε δεν θα πάρω. Γιατί αν είναι να πάω σε θρησκεία πιο αυστηρή από την δική μας, δεν λέει. Γιατί κακά τα ψέμματα η χριστιανική θρησκεία έχει κι αυτή απαγορεύσεις και νηστείες αλλά αν δεν τις ακολουθήσεις δεν σου παίρνει και το κεφάλι όπως κάποιες άλλες. Κι αν αμαρτήσεις με μερικές μετάνοιες και προσευχές, την γλυτώνεις εύκολα.
    Αλλά αυτές οι σκάλες με τις πρασινάδες, τα κυπαρίσσια και τα νερά, μου πήραν τα μυαλά, όχι όμως τόσο για να γίνω πιστή του Μπαμπ (χαχαχα, πού το βρήκαν) και να μη ξαναπιώ μπύρες, που είναι και το μόνο αλκοόλ που μπορώ να καταπιώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν είναι εντελώς ζούπερ οι κήποι και τα σιντριβάνια του κέντρου Μπαχάι; Επειδής μάλιστα "χύνονται" στην πλαγιά του λόφου πάνου από τη Χάιφα, το θέαμα είναι άκρως εντυπωσιακό! Κάτι σαν τους κρεμαστούς κήπους της Βαβυλώνας!

      Αλλά όχι, με απαγορεύσεις και με τέτοιου είδους πρέπει, εγώ βαριέμαι πάρα πολύ να ασχοληθώ. Και δεν θυσιάζω τη ζωή μου σε δόγματα και σε μεταφυσικές εξηγήσεις. Για καμία θρησκεία και για καμία ιδεολογία (διότι θεωρώ ότι και οι ιδεολογίες έχουν συναφή χαρακτηριστικά μαντρώματος και τείνουν να φυλακίζουν τη σκέψη).

      Τα φιλιά μου και τις καλησπέρες μου, Καλαμιά!

      Διαγραφή
  5. μεγαλη κουβεντα οι δυο τελευταιες φρασεις...
    μια καινουρια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μεγάλη κουβέντα, πράγματι.
      Και δύσκολη, καθώς είναι πολύς -πάρα πολύς- ο κόσμος που νιώθει την ανάγκη της θρησκευτικής πίστης.

      Διαγραφή

Κάνε μου λιγάκι τσίου.