Τετάρτη, 28 Σεπτεμβρίου 2016

Η Παναγία στην Ασία



Πριν μερικές ημέρες, σε είχα φέρει στο Μουσείο Ασιατικών Πολιτισμών στη Σιγκαπούρη (για τα σχετικά, ανατρέχεις εδώ). Διότι ως γνωστόν, είμαι πτηνό μουσειακό και τελοσπάντων δώσε μου εμένα οριενταλισμό και πάρε μου το ράμφος. Κι αν σούρθε τότες η παραζάλη με τους λογής, λογής Βούδες και Κούδες που σου εσύστησα, η αλήθεια είναι πως η αρχική πρόθεσις δεν ήτο να σε ξεναγήσω στη μόνιμη συλλογή του μουσείου. Γι'άλλο λόγο είχα έρθει, αλλά με αποσυντόνισες και βρεθήκαμε να αναλύουμε την προβοσκίδα του Γκανέσα μη-χειρότερα.



Ο αρχικός σκοπός λοιπόν ήταν να σε φέρω σε μία έκθεση. Που φιλοξενεί εδώ και κάποιους μήνες ετούτο το μουσείο και την οποία εβρήκα ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα. Το θέμα της είναι "Ο Χριστιανισμός στην Ασία" και στ'ομολογώ πως αρχικώς ήμουν κι εγώ λιγουλάκι επιφυλακτικός. Διότι κάθε προϊόν και ο τόπος του. Θέλεις βρε παιδί μου να απολαύσεις Παναγίες βρεφοκρατούσες και μανουάλια; Κανονικά, πας κατά Ευρώπη μεριά, που τόχουμε το τόπικ σε μέγα εύρος, από βυζαντινές εικονογραφίσεις ως γοτθικά ξυλόγλυπτα και από μπαρόκ προσόψεις εκκλησιών ως μαρμάρινα τέμπλα και ροκοκό απεικονίσεις. Υπό αυτήν την έννοια, η Ασία είναι κόντρα περιβάλλον και απορείς γιατί κάμαμε ένα σκασμό χιλιόμετρα, αντίς να πάμε στο Βυζαντινό Μουσείο της Αθήνας ή στον λόκαλ ναό της ενορίας μας.



Αλλά ας τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Όταν σήμερις μιλάμε για εισβολή δυτικών προτύπων στην ασιατική ήπειρο, αναφερόμαστε συνήθως στα Mac Donalds που τρώνε οι Κινέζοι (ουρές για την πλάστικ πατάτα!), στα έπιπλα IKEA που αγοράζουν οι Ταϊλανδοί (ουρές για την πλάστικ καρέκλα!) και στους καφέδες Starbucks που ρουφούν οι Κορεάτες (ουρές για την πλάστικ ζαχαροκαφεδιά!). Αλλά μία πολύ παλαιότερη και μάλλον πιο επιθετική εισβολή έγινε από μία άλλη πανίσχυρη μουλτινάσιοναλ κορπορέισον: την εκκλησία ντε!



Πριν κάμποσους αιώνες, όταν ο Μάρκο Πόλο και oι πρώτοι εξερευνητές μάς υπέδειξαν τα καλούδια που υπήρχαν στο άλλο άκρο της οικουμένης -τύπου μεταξωτά υφάσματα και τσάγια και μπαχάρια- οι Δυτικοί κουβαληθήκαμε εκεί γεμάτοι χαρά για να επιδωθούμε σε αχαλίνωτο σόπινγκ. Και επειδής οι εποχές ήσαν τότες σκληρές και εμείς οι Δυτικοί βέρι αμείλικτοι, απεφασίσαμε να σιάξουμε αποικίες, να οικιοποιηθούμε τα καλούδια, να βάλουμε τον κόσμο να δουλεύει για μας και να αναπτύξουμε εμπόριο. Βέρι φαντάστικ ιδέα!



Αλλά επειδής ήμασταν και ανώτεροι άνθρωποι, θελήσαμε να βγάλουμε τους λόκαλ πληθυσμούς από την πνευματική τους άγνοια, όχι ιδρύοντας σχολεία μη-χειρότερα, αλλά στέλνοντας ιεροκήρυκες για να τους οδηγήσουν στο δρόμο του Θεού. Διότι είναι κρίμα να πάνε και τόσα εκατομμύρια ανθρώπων στην Κόλαση, απλά και μόνο γιατί δεν έχουν βαφτιστεί Χριστιανοί. Μην βραχυκυκλώνεις, είναι απλά τα πράγματα: το δικό μας αφήγημα είναι ως γνωστόν ανώτερο, ολόσωστο και εντελώς καλύτερο. Αν συνοδεύεται δε από κανονιοφόρους και αποικιοκρατική μπρουταλιτέ, το λες και ακαταμάχητο.


Εντούτοις και παρά τις προσπάθειες Νεστοριανών και Καθολικών να προσηλυτίσουν τους αχανείς πληθυσμούς της Ασίας, το αποτέλεσμα δεν ήταν ιδιαιτέρως σαξέσφουλ. Με την εξαίρεση των Φιλιππίνων και της Κορέας, το Τζίσους Κράιστ Σούπερστάρ δεν έκοψε πολλά εισιτήρια στην ήπειρο, καθώς οι ινδουιστικές μυθολογίες ήταν πιο ευφάνταστες σε αφηγήσεις και χαρακτήρες, ενώ οι βουδιστικές και κομφουκιανικές προσεγγίσεις είχαν μια-χαρά παρόμοια μηνύματα περί πνευματικότητας, αυτοσυνείδησης και αγαθότητος και δη με πιο απλή, εύστοχη και φρι-στάιλ διατύπωση, χωρίς τις κοινωνικές απαγορεύσεις τύπου σού απαγορεύουμε κάθε τρεις και λίγο το τσιτσί και το φίκι-φίκι. Λίγο πολύ το κόνσεπτ είναι "πρέπει να είσαι καλός με τους άλλους, συγχωρετικός και γενναιόδωρος για να επιτύχεις την αυτοβελτίωση και να βρεις την ολοκλήρωσή σου". Ο χριστιανισμός -που λέει εν πολλοίς το ίδιο πράμα- δεν είχε να προσθέσει κάτι καινούργιο. Και τα περί ανάστασης, στην Ασία τα είχαμε τερματίσει προ πολλού, με αλλεπάλληλες ζωές και μετεμψυχώσεις και ένα ζίλιον επίπεδα πέρσοναλ φουλφίλμεντ.


Όταν λοιπόν είδαν οι ιεραπόστολοι ότι πάσχει διαφημιστικώς το περιεχόμενο της καμπάνιας, απεφάσισαν να κάμουν προσαρμογές στο κοινό-στόχος. Τύπου να κάμουμε τους Αγίους πιο σχιστομάτιδες, να περάσουμε ένα αλαφρό κιτρινάκι τα Χερουβείμ, να μεταφράσουμε τα κείμενα στις γλώσσες των τοπικών πληθυσμών.
 

Βλέποντας τον Ιησού στα κινέζικα, σου γεννιούνται διάφορες σκέψεις. Πρώτον, συνειδητοποιείς πόσο κάλτσουραλ-σπεσίφικ είναι οι θρησκείες. Όπως πολλά άλλα στοιχεία της κοινωνικής ταυτότητας, έτσι και η θρησκεία απλώς δεν λειτουργεί εκτός πλαισίου. Δεύτερον, σκέφτεσαι ότι το αφήγημα που δέχονται κάποια εκατομμύρια άνθρωποι ως πνευματικό κανόνα, μέτρο της ηθικής τους συμπεριφοράς και απάντηση στα υπαρξιακά/μεταφυσικά τους ερωτήματα, δεν έχει την παραμικρή σημασία για πολλά εκατομμύρια άλλους ανθρώπους, ούτε φαίνεται να μπορεί να επικοινωνήσει μαζί τους. Και θα μου επιτρέψεις να πω ότι αυτή η αδυναμία αναιρεί σε σημαντικό βαθμό την συντεταγμένη προσπάθεια αιώνων πούχουν κάμει διάφορες θρησκείες (όπως λόγου χάρη ο χριστιανισμός ή ο μωαμεθανισμός) για οικοδόμηση ενός συμπαγούς σχήματος πνευματικής υπεροχής.


Δεν σ'έφερα τυχαία σ'αυτήν την έκθεση, αναγνώστα. Εδώ και κάποιες μέρες, έχει ανοίξει (ξανά) ένας διάλογος για τα θρησκευτικά στη χώρα μας. Δεν θα σου αξιολογήσω τους όρους και την αισθητική με την οποία διεξάγεται αυτός ο διάλογος (γιατί θα χαλάσουμε πάλι τις καρδιές μας!), αλλά θα μείνω στην ουσία του, που εν προκειμένω με ενδιαφέρει περισσότερο: στο σύγχρονο κόσμο της επιστημοσύνης και της τεχνολογίας, όταν μία κοινωνία που υποτίθεται πως είναι προοδευτική και αναπτυγμένη, αδυνατεί ακόμα να εμπεδώσει πως η κατήχηση δεν είναι δουλειά της πολιτείας, το λες και μέγα αναχρονισμό. Βεβαίως και θα δεχθώ πως ένα κοσμικό κράτος οφείλει να ενημερώνει για ζητήματα θρησκείας, στο πλαίσιο επιμόρφωσης του πολίτη και διαμόρφωσης του κριτηρίου του. Αλλά καθόλου δεν θα έπρεπε να του επιτρέπεται να μεροληπτεί υπέρ κάποιας θρησκείας ή ενός δόγματος, ούτε έχει καμιά δουλειά να υπεισέρχεται σε υπαρξιακά ζητήματα, μεταφυσικά ερωτήματα και θρησκευτικά πιστεύω, καθώς όλα αυτά αποτελούν προσωπική και εσωτερική διεργασία και όχι αντικείμενο σχολικής ύλης.


Κοινώς, αν θέλω εγώ να πιστεύω στον Ιησού, στον Αλλάχ, στον Βούδα, στον Κούδα ή στον Γκανέσα (καλή του ώρα, εκεί πούναι με την προβοσκίδα του!) είναι προσωπική μου υπόθεση. Αν θέλω να κατηχηθώ, να συμμετέχω σε εκδηλώσεις θρησκευτικού περιεχομένου (π.χ. μυστήρια), θα πρέπει να γίνεται κατόπιν προσωπικής μου επιλογής και (προσοχή) να καλύπτω εγώ το έξοδο και όχι το κράτος. Τέλος, η Εκκλησία -και ανεξαρτήτως του όποιου ρόλου που διαδραμάτισε στην Κατοχή, στον Εμφύλιο, στον Πόλεμο, στην Επανάσταση του Εικοσιένα ή στις Εικονομαχίες- θα πρέπει να είναι διακριτή από το κράτος και να φορολογείται κανονικά (έβηξε κανείς;). Δεν λέω καμία περισπούδαστη προοδευτικούρα, τα αυτονόητα επαναλαμβάνω. Που φτάσαμε αισίως στο δυοχιλιάδεςδεκατόσο (και με αριστερή κυβέρνηση) κι ακόμα δεν μπορούμε να τα βάλουμε κάτω και να τα συζητήσουμε ως πολιτισμένοι άνθρωποι και σοβαροί πολίτες. Σε ένα πλαίσιο συναινέσεων (όπου μπορούν να επιτευχθούν), αλλά και λίγο πιο θαρραλέων αποφάσεων. Όπου "θαρραλέες αποφάσεις" εννοώ αυτά που οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έχουν λύσει εδώ και δεκαετίες.


Ναι, μπορεί νάχουν περάσει κάμποσοι αιώνες από τότες που οι χριστιανοί ιεραπόστολοι έφθασαν στην Ασία για να διαδώσουν τη δική τους πίστη και να περάσουν τον λόκαλ πληθυσμό από ταχύρυθμα σεμινάρια κατήχησης, αλλά η θρησκευτικότητα συνεχίζει να επανέρχεται ως κρίσιμη παράμετρος διαμόρφωσης των ιστορικών εξελίξεων, των κοινωνικών δομών και του ατομικού αυτοπροσδιορισμού εκατομμυρίων ανθρώπων.

Αλλά σε μία εποχή παγκοσμιοποιημένη, ίσως και νάναι επιτέλους ώρα να ξαναδούμε τις κοινωνικές, ιστορικές, εθνικές και προσωπικές μας εμμονές. Να τοποθετήσουμε τα πράγματα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, να αναστοχαστούμε και να αναδιατυπώσουμε όπου χρειάζεται. Νομίζω ότι αυτή η άσκηση -παρότι φαίνεται δύσκολη για τα πιο συντηρητικά αντανακλαστικά κοινωνιών όπως η δική μας- μπορεί εντέλει να ωφελήσει στο τέλος της ημέρας και την προσωπική σχέση του καθενός με τα όποια θρησκευτικά του πιστεύω και τα μεταφυσικά του ερωτήματα. Επιτρέποντάς του να εστιάσει στην ουσία. Και όχι στις φιοριτούρες που κοσμούν το άμφιο ενός ιερέα.

25 σχόλια :

  1. Ο Θεός να σε συγχωρέσει με τέτοιο κείμενο!!!!!!Να δω επιστολή -διαμαρτυρία των αρχιεπισκόπων εδω μέσα ,να σου κατεβαζουν τα ρολά και τι θα διαβαζουμε πρωί πρωί!!!!
    Καλημέραααααααααααααα Πίγκου( ειμαι με πυρετο ,δεν γραφω άλλα ,παρά μόνο πως συμφωνω με όλα)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η επιστροφή της ασώτου! Αναμένω δικαιολόγηση των πολυήμερων απουσιών, χαρτί γιατρού για τον πυρετό και λυμένες όλες τις ασκήσεις των προηγούμενων εβδομάδων. :)

      (Περαστικά!!)

      Διαγραφή
    2. Αχ αγαπημένε, σε βλέπω στο πυρ το εξώτερον - Θε μου φύλαγε!

      Διαγραφή
  2. αχαχαχαχαχαχαχα!Έλιωσα με το σχόλιο της φιλενάδας!
    Νάσια περαστικά! Πίγκου καλημέρα!
    Δεν έχω να γράψω κάτι άλλο. Πώς γίνεται να τα πω καλύτερα, γίνεται;
    Με κάλυψες ΑΠΟΛΥΤΑ! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Airis, δυστυχώς και που τα λέμε και που τα ξαναλέμε, φαίνεται πως ούτε καν σε αυτά δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε σε επίπεδο κοινωνίας. Και οι αναδιπλώσεις (για να μην πω "κωλοτούμπες") αποδεικνύουν πως ούτε καν σε τέτοια θέματα που δεν άπτονται μνημονίων, ελλειμμάτων ή άλλων δαιμονίων, δεν υπάρχει πρόθεση θαρραλέων πολιτικών πρωτοβουλιών. Μήτε θέληση, μήτε τρόπος. Σε ζητήματα που άλλες ευρωπαϊκές χώρες, τα έχουν λύσει εδώ και πολλές, πολλές δεκαετίες...

      Την καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  3. Τα έχουμε ξαναπεί. Άλλο μαθαίνω κάποια πράγματα για την όποια θρησκεία και αποφασίζω εγώ σε τι θέλω να πιστεύω και άλλο προσηλυτισμός.
    Μην ξεχνάς, πέμπτο καζάνι δεξιά θα σε περιμένω! :)
    Πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το ραντεβού ισχύει. Μην αργήσεις! Θα σιγοβράζω και θα σε περιμένω.
      :)

      Τις καλημέρες μου, Ραπουνζέλ!

      Διαγραφή
  4. Καλε ...ποια επιστολη;Εκεινο το "Μουλτινασιοναλ κορπορεισον" για την εκκλησια,μεχρι και που θα ενωσει, ολους τους ρασοφορους,μαζι με τον κ.Φιλη,σε καθιστικη διαμαρτυρια διαρκειας!! Εγω να σας βοηθησω αγαπητον πτηνον, αλλα.....!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολυεθνικός οργανισμός δεν είναι; Τι να μου προσάψουν, του έρμου πτηνού; Δεν νομίζω ότι υπάρχει άνθρωπος (και ανεξαρτήτως της άποψής του επί του ως άνω θέματος) που δεν αναγνωρίζει ότι η Εκκλησία ανά τους αιώνες δεν έχει κάνει λάθη, δεν έχει υποπέσει σε ατασθαλίες, δεν έχει στους κόλπους της μέλη που να έχουν επιθυμήσει ματαιόδοξους στόχους ή υλικές απολαύσεις. Όσο για τον κ.Φίλη, προτιμώ να μην υπεισέλθω. Γιατί θα συγχυστώ και είμαι και σε επικίνδυνη ηλικία.

      Τις καλημέρες μου!

      Διαγραφή
  5. Αρθρο απογοήτευση. Ισως πιγκουίνε πρέπει να ψάξεις τι συμβαίνει με τους χριστιανούς στην ευρήτερη περιοχή της Ασίας και με τι συνθήκες ζουν εκεί επειδή είναι χριστιανοί. Ετσι πιθανώς να καταλάβεις γιατί δεν "έπιασε" ο χριστιανισμός σε αυτές τις περιοχές γιατί το άρθρο σου αυτό λέει, ότι το μάρκετιν δεν δούλεψε.
    Ζητάμε την κατάργηση της "κατήχησης" για τους ορθόδοξους κι αυτό θεωρείται προοδευτικό (ο κόσμος πάει μπροστά παγκοσμιοποίηση...) διότι η αθεΐα είναι πια της μόδας (καθώς όποιος πιστεύει στον Θεό κατατάσσεται πια στην κλάση "μεσαίωνας, αμόρφωτος, γκάου" κ.λπ). Αν όμως πει κάποιος άλλες θρησκείες να διακόψουν τα μαθήματα θρησκευτικών (π.χ. μουσουλμάνοι, εβραίοι) που έχουν υποχρεωτικά στα σχολεία που πάνε τα παιδιά τους τότε θα είναι αντισημίτης ή ισλαμοφοβικός και θα καταστρατηγεί τα δικαιώματα τους ως μειονότητες. Δύο μέτρα και δύο σταθμά λοιπόν παρόλο που οι άθεοι της παρέας θα δηλώσουν ότι δεν έχουν πρόβλημα. Εκείνοι ζητούν να αφήσουμε τα παιδιά να αποφασίσουν όταν ενηλικιωθούν δήθεν με δημοκρατικά αισθήματα. Οι ίδιοι όμως σίγουρα διδάσκουν στα παιδιά τους την αθεΐα (πίστη κι αυτή κι ας μην το παραδέχονται) από τα πρώτα τους βήματα με τα δικά τους επιχειρήματα (που συχνά ουδεμία σχέση έχουν με τη διδασκαλία οποιασδήποτε θρησκείας καθώς δεν την γνωρίζουν ουσιαστικά). Όσο για τον βήχα περι φορολόγησης της εκκλησίας αν πραγματικά θέλεις να είσαι αντικειμενικός συνάντησε έναν παπά και ρώτα τον σχετικά. Αν ο ίδιος πληρώνει τους φόρους του, αν η ενορία πληρώνει φόρους και γιατί και πόσα. Γιατί με τον όρο πασπαρτού "εκκλησία Α.Ε." ξεπερνάμε ευκόλως τα ουσιαστικά και μιλάμε για κάτι γενικό λες και η εκκλησία είναι μια άϋλη οντότητα κάπου εκεί που δεν την ακουμπά κανείς. Με ευκολία φυσικά θα αναπαράξουμε τα "κακώς κείμενα" ακόμα κι αν είναι πολλές φορές ψευδή ή εξαιρέσεις, και θα τα κάνουμε λάβαρα για να αποδείξουμε ότι τελικά το σύστημα είναι "σάπιο" και να δικαιολογήσουμε την αθεΐα μας.
    Ξέρω πως τώρα πολλοί θα μιλήσουν για ιερές εξετάσεις, Βυζάντιο, Βατοπέδια,μπίζνες, μισθοδοσία κληρικών, μερσεντές, μητροπολίτες μπλα μπλα μπλα. Αλλά αλήθεια βαθιά μέσα τους δεν είναι αυτοί οι λόγοι που δεν πιστεύουν (και να με συγχωρείτε είναι η δική μου εκτίμηση).

    Με συγχωρείτε επίσης αν το μήνυμα μοιάζει επιθετικό, δεν είναι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με συγχωρείτε που επεμβαίνω, αλλά νομίζω πως κάνετε ένα βασικό λάθος στον συλλογισμό σας: θεωρείτε την αθεΐα ως πίστη (ενώ είναι απουσία πίστης) και ως αντίθετο του Χριστιανισμού (ενώ είναι - από την φύση της - αντίθετη προς κάθε είδους θρησκεία). Κι αυτό σας το λέω χωρίς να αυτοπροσδιορίζομαι εγώ η ίδια ως άθεη.

      Επίσης, το να πληρώνει ο ιερέας - ως έμμισθος εργαζόμενος της Εκκλησίας - τους φόρους για το εισόδημά του είναι τελείως διαφορετικό από το να φορολογείται (που δεν φορολογείται) η Εκκλησία ως οργανισμός για τα εισοδήματά της. Σκεφτείτε το αναλογικά με την εταιρεία Starbucks π.χ. και τους εργαζόμενους εκεί.

      Με φιλικούς χαιρετισμούς κι αισθήματα συμπάθειας :-)

      Διαγραφή
    2. Ακριβώς αυτό το λάθος κάνουν όσοι λένε ότι είναι άθεοι. Νομίζουν ότι δεν πιστεύουν στον Θεό ενώ στην πραγματικότητα πιστεύουν στην ανυπαρξία του, πάλι με δικά τους κριτήρια, ενώ αυτών που πιστεύουν τα θεωρούν σαθρά. Διότι (και πιστεύω θα συμφωνήσετε μαζί μου) απτή απόδειξη ύπαρξης του Θεού ή μη ύπαρξης δεν υπάρχει. Και μη μου πείτε ότι δεν υπάρχει ο Θεός γιατί τα παιδάκια πεινάνε στην Αφρική και δεν κάνει τίποτα...

      Μιλάτε για την εκκλησία σαν οργανισμό και την παραλληλίζετε με τα Starbucks και για αυτό ανέφερα την "Εκκλησία ΑΕ" όπως συχνά την αναφέρουν όσοι δεν τα πάνε καλά μαζί της. Η εκκλησία όμως δεν είναι ένας οργανισμός με ένα ΑΦΜ όπως τα Starbucks. Είναι το σύνολο των ΝΠΔΔ που την απαρτίζουν (Μονές, Μητροπολεις, ιεροί ναοί. με ΑΦΜ φυσικά αλλά πολλά όχι ένα) που φορολογικά είναι ξεχωριστές οντότητες. Το γεγονός λοιπόν ότι στο σύνολό τους έχουν μεγάλη περιουσία δεν τις καθιστά έναν οργανισμό. Και η ακίνητη περιουσία φυσικά πολλές φορές υπάρχει χωρίς να εκμεταλλεύσιμη. Και κάνετε λάθος οτι δεν πληρώνουν φόρους, και ψάξτε το. Και για αυτο σας ανέφερα την ενορία. Αν η ενορία έχει ένα ακίνητο στην ιδιοκτησία της πληρώνει κανονικά ΕΝΦΙΑ (εξαιρούνται οι χώροι λατρείας όπως σε όλες τις θρησκείες). Κι αν έχει έσοδα (π.χ. πουλάει βιβλία) πληρώνει ΦΠΑ και φόρους κανονικά. Αν μιλάτε όμως για τα έσοδα από το παγκάρι αυτά είναι δωρεές όπως σε όλα τα δόγματα και θρησκεύματα και ουσιαστικά είναι αυτά που συντηρούν τον κάθε ιερό ναό για παράδειγμα (ω ναι, έχει έξοδα δεν πέφτουν εξ ουρανού λεφτά). Από το παγκάρι παίρνει ποσοστό και το κράτος από όσο γνωρίζω και ψαξτε το αν θέλετε, αν κάνω λάθος σε αυτό θα το παραδεχτώ.
      Την αναφορά για τον παπά την έκανα γιατί συχνά πυκνά θα δείτε και φωτογραφίες στο FB π.χ. να δείχνουν έναν μητροπολίτη ή έναν παπα και δίπλα το λογότυπο από το χαμόγελο του παιδιου και να λένε ότι εκείνος δεν πληρώνει ΕΝΦΙΑ ενώ το χαμόγελο πληρώνει. ΨΕΥΔΟΣ.
      Αν λοιπόν θέλουμε φορολόγηση της εκκλησίας επι κάποιας άλλης βάσης αυτό θα γίνει σε όλες τις θρησκείες που υπάρχουν στην Ελλάδα και σε όλα τα δόγματα. Ο καθένας όμως στο ποσοστό που του αναλογεί σαν φορολογική οντότητα.
      Το να πετάμε ένα "φορολογήστε την εκκλησία" χωρίς καν να ξέρουμε με ποιον τρόπο και τι να φορολογήσουμε ή τι φορολογούμε τώρα, είναι καραμέλα εύκολη. Το ίδιο και το κοινό πια "χωρισμός κράτους εκκλησίας" που έχουν έτοιμο όσοι δεν πιστεύουν και μεταφράζεται σε αφανισμό οποιασδήποτε παρουσίας της πίστης στην καθημερινότητά μας παρολο που η μεγάλη πλειοψηφία των ανθρώπων της χώρας ΔΕΝ είναι άθεοι. Αν λοιπόν θέλουμε τέτοιο χωρισμό θα πρέπει και οι μουσουλμάνοι της Θράκης για παράδειγμα, να μην διδάσκονται στο σχολείο το κοράνι με ό,τι συνέπειες μπορεί να έχει αυτό.

      Επειδή ξέρω που θα πάει αυτή η συζήτηση, δεν αρνούμαι ότι υπάρχουν και κακοί ιερείς ή μητροπολίτες και περιπτώσεις που έχουν κλέψει ή έχουν κάνει κομπίνες. Υπάρχουν και ευθύνες τόσο ηθικές όσο και ουσιαστικές στην οντότητα που λέγεται εκκλησία, που είναι όμως σύνολο ανθρώπων. Αυτό όμως δεν αλλάζει ουτε την διδασκαλία του Χριστιανισμού ούτε κάνει την εκκλησία ως σύνολο ανθρώπων και πίστης "κακή". Διότι προφανώς και άθεους μπορώ να σας φέρω ως παραδείγματα κλέφτες π.χ. αλλά αυτό δεν σπιλώνει την ιδεολογία της αθεΐας.

      Και για να καταλήξω γιατί κοντεύω να γράψω πιο πολλές λέξεις από το αρχικό άρθρο, στην Ασία οι χριστιανοί έχουν περάσει τα πάνδεινα, και επαναλαμβάνω ψάξτε το, σε "καθεστώτα" που εφάρμοσαν έμπρακτα την αθεΐα (και κάποια συνεχίζουν). Αν λοιπόν υπήρχε εκεί ο υποτιθέμενος χωρισμός κράτους Αθεΐας κατ' αντιστοιχία ίσως οι χριστιανοί να μην ήταν τόσοι λίγοι. Το θέμα δεν είναι να κομπάσω για την υποτιθέμενη φανταστική επιτυχία του Χριστιανισμού, αλλά να βλέπουμε τα πράγματα λίγο πιο σφαιρικά.

      Τα αισθήματα συμπάθειας είναι αμφίδρομα τόσο για εσάς όσο και για τον πιγκουίνο.

      Διαγραφή
    3. Κατ'αρχάς να σημειώσω ότι χαίρομαι ειλικρινά. Που παρότι διαφωνούμε, μπορούμε και συζητάμε τέτοια θέματα με εκτίμηση στην άποψη του άλλου, με κατανόηση κάποιων από τα επιχειρήματά του και πάντα με συμπάθεια (και όχι με εμπάθεια, όπως συνηθίζεται στα ελληνικά σόσιαλ μίντια).

      Επί της ουσίας τώρα, έχω να πω τα εξής: προφανώς cghera, αναφέρεσαι στην έλλειψη ανοχής από πλευράς πολλών μουσουλμανικών κοινωνιών (διότι οι βουδιστικές, οι κουμφουκιανικές και σε μεγάλο βαθμό οι ινδουιστικές κοινωνίες δεν έχουν επιχειρήσει διώξεις, ούτε έχουν εμφανιστεί ιδιαιτέρως επιθετικές έναντι "αλλόθρησκων" -ο περιορισμός των θρησκευτικών ελευθεριών στην Κίνα, οφείλεται κυρίως σε πολιτικούς/ιδεολογικούς παράγοντες και δεν στρέφεται κατά του χριστιανισμού). Πράγματι σε πολλές μουσουλμανικές χώρες, υπάρχει έντονη καταπίεση των χριστιανικών κοινοτήτων και σε κάποιες περιπτώσεις ακραία απαγόρευση τής όποιας εκδήλωσης αλλόθρησκης πίστης. Προφανώς αυτό οφείλεται σε μία έντονη ιστορική αντιπαλότητα των δύο μονοθεϊστικών θρησκειών και βεβαίως στις σημαντικές κοινωνικές και πολιτικές καθηλώσεις αυτών των χωρών, καθώς πολλές εξ αυτών συνεχίζουν να έχουν θεοκρατικά καθεστώτα. Ο ισλαμισμός διαφέρει σημαντικά από τις λοιπές θρησκείες, καθώς δεν περιορίζεται σε θέματα πίστης, αλλά θέτει ένα κανονιστικό πλαίσιο που προσδιορίζει την κοινωνική, πολιτική και οικονομική οργάνωση των μουσουλμανικών κοινωνιών, γεγονός που τις καθιστά πολύ λιγότερο δεκτικές σε αυτό που εννοούμε στη Δύση προοδευτικό κράτος δικαίου, με κοσμική οργάνωση, λειτουργία πολιτικών θεσμών και κοινωνία των πολιτών. Εντούτοις, αυτό σημαίνει τι; Το ότι υπάρχουν κοινωνίες με σημαντικό (ως και ακραίο) βαθμό καθήλωσης, συνεπάγεται πως και η δική μας κοινωνία θα πρέπει να αποστερηθεί την εξέλιξή της σε ένα σύγχρονο, νεωτερικό κράτος; Το ότι η τάδε ή η δείνα χώρα της Μέσης Ανατολής επιμένει να βρίσκεται (για διάφορους λόγους) πολύ πίσω σε θέματα όπως οι θρησκευτικές ελευθερίες, δεν σημαίνει ότι θα πρέπει κι εμείς να απαρνηθούμε την εξέλιξη της δικής μας κοινωνίας προς τον προοδευτισμό. Όπου προοδευτισμός είναι το δικαίωμα του καθενός να πιστεύει σε όποια θρησκεία επιθυμεί (ή και σε καμία θρησκεία), η προστασία του καθενός να ασκεί την όποια θρησκευτική του λατρεία, πάντα στο πλαίσιο της νομιμότητας και με προσωπικό του κόστος. Το ότι κάποιος που είναι π.χ. άθεος ή μουσουλμάνος θα πρέπει να κάνει μάθημα σε σχολική αίθουσα με τον Ιησού πάνω από τον πίνακα, με το Πάτερ Ημών στο πρωινό προσκλητήριο, με αγιασμούς στην αρχή της σχολικής χρονιάς και βιβλία που επαναλαμβάνουν την υπεροχή της χριστιανικής πίστης, δεν συνάδει προς αυτή την κατεύθυνση.

      Τώρα αναφορικά με τη φορολόγηση της Εκκλησίας, το ότι φορολογούνται οι ιερείς δεν λέει απολύτως τίποτα -αυτό έλειψε να υπάρχουν πολίτες και δη δημόσιοι υπάλληλοι που να μην φορολογούνται. Εντούτοις η Εκκλησία (όπως και κάθε άλλος θρησκευτικός οργανισμός ή φορέας στην Ελλάδα) θα έπρεπε επίσης να φορολογείται κανονικά για κάθε περιουσιακό της στοιχείο (που δεν φορολογείται) και επίσης να ελέγχεται από αρμόδιες ανεξάρτητες αρχές του κράτους (που δεν ελέγχεται).

      Εγώ δεν είμαι από εκείνους που εξιδανικεύουν την πολυπολιτισμικότητα και κατανοώ πολύ καλά τα όρια της και ξέρω πως κάθε κοινωνία διαθέτει κάποια όρια αντοχής. Εντούτοις, παραμένω ένας πολίτης με δικαιώματα. Αν δεν θέλω να ανήκω για τους δικούς μου προσωπικούς, συνειδησιακούς ή άλλους λόγους σε μία θρησκεία, το κράτος οφείλει να μου εξασφαλίζει το δικαίωμα να μην ανήκω και να μην την πληρώνω.

      Έχω την πεποίθηση ότι αν κάτσουμε όλοι σε έναν πολιτισμένο διάλογο και χωρίς ακρότητες (ένθεν κακείθεν), μπορούμε να βγάλουμε ένα καλύτερο αποτέλεσμα και επ'αυτού του θέματος.

      Την εκτίμησή μου σε όλους σας!

      Διαγραφή
    4. Όχι δεν αναφέρομαι μονο στις μουσουλμανικές περιπτώσεις στην Ασία (που προφανώς υφίστανται). Και η έλλειψη ανοχής δεν είναι για πολιτικούς λόγους αλλά για αθεϊστικούς. Οι οποιοι βέβαια "κρύβονται" εύκολα πίσω από την πολιτική γιατί η αθεΐα δεν θεωρείται πίστη αλλά απιστία.
      Καθεστώτα όμως που επέβαλαν την αθεΐα τα ονομάζουμε πολιτικά. Ενώ αντίθετα όσα επέβαλαν τον χριστιανισμό ή τον μουσουλμανισμό τα ονομάζουμε ολοκληρωτικά και θεοκρατικά. Για την φορολόγηση της εκκλησίας σας ξαναλέω να το ψάξετε. Γιατί επιμένετε ότι δεν φορολογείται ενώ αυτό δεν ισχύει. Την αναφορά στον παπά σας ειπα γιατί την έκανα. Δεν πρότεινα οι ιερείς να μην φορολογούνται αλλά να μην δίνουμε την ψευδή εντύπωση ότι συμβαίνει αυτό.
      Δείτε εδώ τη διευκρίνηση ανακοίνωση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το Μάρτιο του 2015 για την φορολόγηση της εκκλησίας.
      http://www.newsbeast.gr/greece/arthro/795300/upohreosi-tis-politeias-i-misthodosia-ton-klirikon
      Αυτά για την φορολόγηση. Αν έχετε αντιρρηση ή πιστεύετε ότι πρέπει να φορολογηθεί με άλλον τρόπο η εκκλησία (αλλά και ΟΛΕΣ οι θρησκείες) να το συζητήσουμε.

      Γίνεται και αναφορά στην είδηση στη μισθοδοσία των κληρικών. Επειδή πάλι ξέρω ότι κάποιοι θα φέρετε ενστάσεις για το πως απέκτησε και αν έπρεπε να έχει περιουσία η εκκλησία, ή διαφωνείτε για το γεγονός πως πληρώνει τους κληρικούς ως δημοσίους υπαλλλήλους να σας προτείνω πάλι να το ψάξετε διότι αυτό το αποφάσισε το ελληνικό κράτος κι όχι η εκκλησία. Κι όχι επειδή δεν είχαμε "διαχωρισμό" τότε. Διότι το ζήτημα είναι ιδιάιτερα σύνθετο. Μπορεί με δυο κουβέντες να μην συμφωνείτε με αλλά στην ουσία δεν είναι καθόλου απλό, και δεν γίνεται με "ένα νόμο" να αλλάξει.

      Ο προοδευτισμός που επιθυμούμε από ο,τι βλέπω όμως (και από εκεί προκύπτει η "απαίτηση" του χωρισμού κράτους εκκλησίας) έχει σαν σκοπό όχι την ελευθερία στη πίστη αλλά να την πρόοδο προς την "αθεΐα". Ο άθεος αν και ο Χριστός δεν του λέει τίποτα ενοχλείται απο την εικόνα του βέβαια και ζητά την αφαίρεσή του (λες και έχει καμία διαφορά για αυτόν αν είναι εκεί ο Χριστός ή ο Justin Tinberlake). Δεν λέμε για παράδειγμα όποιος θέλει να συμμετέχει σε πρωινή προσευχή αλλά να καταργηθεί γενικώς. Και επαναλάμβάνω το ερώτημα. Θα καταργηθούν ΟΛΑ τα θρησκευτικά σύμβολα από ΟΛΑ τα σχολεία; Θα καταργηθούν ΟΛΕΣ οι προσευχές από ΟΛΑ τα σχολεία; Φυσικά θα απαντήσετε ότι στα μη ορθόδοξα σχολεία πάνε μόνο παιδιά του κάθε μη ορθόδοξου δόγματος ή πίστης. Αλλά κι εγώ θα ρωτήσω. Τελικά δηλαδή επειδή οι ορθόδοξοι είναι πλειοψηφία θα κάνουν παραχώρηση για όλους όσους ανήκουν στην μειοψηφία; Να έχουμε και σχολεία για όσα παιδιά είναι οι γονείς τους άθεοι αν επιθυμούν (γιατί τα παιδιά μην μου πείτε ότι γεννιούνται με πίστη ή με αθεΐα).

      Για τα βιβλία επίσης αρχικα θα ήθελα να μου πεις που βρήκες αναφορά στην υπεροχή της χριστιανικής θρησκείας, αλλά και ποιο παιδί υποχρεώνουμε να διδαχθεί αυτά τα βιβλία, και μήπως κάποιο παιδί άλλης θρησκείας διαβάζει στα δικά του βιβλία για την δική της υποτιθέμενη υπεροχή, του οποιου το βιβλίο σίγουρα δεν θα καταργήσουμε, ούτε θα αλλάξουμε για να μην είναι "ομολογιακό".


      Διαγραφή
    5. Το ότι η πλειοψηφία του πληθυσμού της χώρας είναι λευκοί, δεν σημαίνει ότι θα αποστερήσουμε π.χ. από τους έγχρωμους τα πολιτικά τους δικαιώματα. Το ότι η πλειοψηφία του πληθυσμού της χώρας είναι ετεροφυλόφιλοι, δεν σημαίνει ότι θα αποστερήσουμε π.χ. από τους ομοφυλόφιλους το δικαίωμα να συμβιώνουν με τα αντίστοιχα πολιτικά δικαιώματα (π.χ. να κληροδοτούν ο ένας την περιουσία του στον άλλον ή να δικαιούται ο ένας τη σύνταξη χηρείας όταν πεθάνει ο άλλος, δεδομένου ότι φορολογούνται πλήρως και θα έπρεπε να είναι ισότιμοι πολίτες). Το ότι η πλειοψηφία του πληθυσμού της χώρας είναι χριστιανοί ορθόδοξοι, δεν σημαίνει ότι θα αποστερήσουμε από τους υπόλοιπους (όσοι κι αν είναι αυτοί) το αντίστοιχο δικαίωμά τους να μην συμμετέχουν στις εκδηλώσεις της χριστιανορθόδοξης πίστης (και να μην επιβαρύνονται οικονομικά από αυτές). Το επιχείρημα ότι ένα παιδάκι μπορεί και να μην κάνει την προσευχή του στο πρωινό προσκλητήριο ή να ζητήσει εξαίρεση από το μάθημα των θρησκευτικών δεν είναι ικανό. Διότι ο κανόνας παραμένει η υπεροχή της μίας θρησκείας (ως προς αυτού, δεν έχω ένα, αλλά άπειρα παραδείγματα όπου τα σχολικά βιβλία των θρησκευτικών ομιλούν περί της αληθούς πίστεως που φέρνει ελπίδα στον άνθρωπο και επαναλαμβάνουν χριστιανικές παραδοχές, με -τουλάχιστον πλημμελή- παρουσίαση άλλων θρησκειών και σίγουρα καταδίκαση της αθεϊας).

      Και επαναλαμβάνω: το ότι σε άλλες χώρες (π.χ. της Μέσης Ανατολής) υπάρχουν πρακτικές θεοκρατίας, δεν παρέχει δικαιολόγηση για τη δική μας καθήλωση ως προς αυτό. Ο προοδευτισμός δεν είναι αντικείμενο δούναι και λαβείν (τύπου "κατήργησε εσύ τα βιβλία των θρησκευτικών σου για να τα καταργήσω κι εγώ"), ούτε μπορεί μία σύγχρονη κοινωνία να προχωράει πάντα με τη λογική του ελάχιστου κοινού παρονομαστή (όπου εν προκειμένω είναι κάποιες μουσουλμανικές χώρες).

      Ο προοδευτισμός που επιθυμούμε δεν έχει ως σκοπό του την αθεϊα. Έχει όμως ως σκοπό του τη διαφύλαξη ΚΑΙ της αθεϊας ως αναφαίρετου δικαιώματος κάθε ανθρώπου να απαντά με τον δικό του τρόπο στα υπαρξιακά και μεταφυσικά του ερωτήματα. Η Πολιτεία δεν έχει κανέναν απολύτως λόγο να ανακατεύεται και να υποδεικνύει έναν τρόπο. Διότι αφενός, υπάρχουν πολλοί και αφετέρου, σε ένα θέμα που άπτεται προσωπικής και εσωτερικής διεργασίας, η εμπλοκή της μόνο προβληματική (και ανελεύθερη) μπορεί να είναι. Διαφύλαξη των δικαιωμάτων όλων, στο βαθμό που δεν προσβάλουν τα δικαιώματα των άλλων. Τόσο απλά. :)

      (Το ξέρω ότι δεν θα συμφωνήσουμε, αλλά δεν πειράζει. Την καλημέρα μου, σε κάθε περίπτωση!)

      Διαγραφή
    6. Επειδή λοιπόν ένα παιδάκι στο σχολείο δεν θέλει να κάνει προσευχή, θα την διακόψουμε και για όλα τα παιδάκια που θέλουν να κάνουν προσευχή. Η πολιτεία δεν ανακατεύεται αλλά οφείλει να φροντίζει σύμφωνα με το σύνταγμα για τους χριστιανούς ορθόδοξους, για την εκπαίδευση και στο θρησκευτικό κομμάτι, οπως φροντίζει και για άλλες θρησκείες. Γιατί δεν είναι δικαίωμα η διδασκαλία της πίστης των χριστιανών (της πλειοψηφίας) ενώ των μη χριστιανών είναι;
      Η ερώτηση λοιπόν που έκανα δεν απαντάται. Καταργούμε στο σχολείο τα θρησκευτικά (των χριστιανών) ή τα θρησκευτικά στο σύνολο των θρησκειών; Γιατί οι υπέρμαχοι της κατάργησης θέλουν να μην υπάρχουν γενικά θρησκευτικά από ό,τι καταλαβαίνω. Και πάντα όλη η συζήτηση αφορά τα σχολεία που φοιτουν οι ορθόδοξοι. Διότι το επιχείρημα είναι πως δεν είναι κατηχητικό το σχολείο, αλλά αυτό από ό,τι φαίνεται ισχύει μόνο για τους ορθόδοξους. Οταν κατηχούν οι αλλόδοξοι ή οι ετερόδοξοι στο σχολείο έχουν κάθε δικαίωμα.
      Οι διδασκαλίες όπως τις αναφέρεις με... άπειρα παραδείγματα απευθύνονται έτσι κι αλλιώς σε άτομα που είναι χριστιανοί. Καμία από αυτές δεν υποχρεώθηκε κάποιο παιδί να την διδαχθεί αν δεν το θέλουν οι γονείς του. Ούτε απαγορεύτηκε σε κανέναν να είναι άθεος.
      Η αναφορά στις τακτικές που εφαρμόζουν άλλες χώρες δεν έγινε για να δικαιολογήσω την διδασκαλία την θρησκευτικών στην Ελλάδα αλλά ως επιχείρημα για την ιδέα πως ο χριστιανισμός εκεί δεν ευδοκίμησε λόγω όσων επέβαλαν εκεί ΚΑΙ οι άθεοι.

      Δικαίωμα λοιπόν στον Άθεο να μην κάνει θρησκευτικά, δικαίωμα στον χριστιανο να κάνει τα δικά του θρησκευτικά, δικαίωμα στον μουσουλμάνο, στον εβραίο, στον ινδουιστή.

      Το θέμα για μένα δεν είναι να συμφωνήσουμε αλλά να μιλάμε στην ουσία. Μιλάς για διαφύλαξη δικαιωμάτων όλων αλλά δεν καταλαβαίνω γιατί η διδασκαλία των θρησκευτικών στα παιδιά που είναι χριστιανοί ορθόδοξοι ή η πρωινή προσευχή καταστρατηγεί το δικαίωμα άλλων παιδιών.

      Διαγραφή
    7. Ο μουσουλμάνος μαθητής έχει το δικαίωμα να κάνει μάθημα με το Κοράνι στο ελληνικό σχολείο και να κάμει τις επικύψεις προς τη Μέκκα κατά τη διάρκεια της σχολικής ώρας; Ο άθεος μαθητής έχει το δικαίωμα να κάνει αντίστοιχο μάθημα αθεϊας με τα δικά του βιβλία που να ομιλούν π.χ. για τη μη ύπαρξη του θεού; Επειδή το ξέρεις καλά πως δεν έχει αυτό το δικαίωμα και επειδή επιμένω ότι όλα αυτά δεν είναι δουλειά του σχολείου, κανένας δεν εμποδίζει τους γονείς να στείλουν το παιδάκι τους στο κατηχητικό, να το πάνε για εκκλησίασμα όσες φορές θέλουν και να του διαβάζουν όσα θρησκευτικά βιβλία επιθυμούν. Θα συνεχίσω να το επαναλαμβάνω: όπως δεν πρέπει να χρωματίζεται το σχολείο ιδεολογικά (π.χ. μεροληπτώντας υπέρ μίας πολιτικής ιδέας ή άποψης), δεν πρέπει να μεροληπτεί και σε θέματα τόσο υποκειμενικά όσο τα θρησκευτικά πιστεύω.

      Επίσης δεν κατανοώ τη φράση σου "Και πάντα όλη η συζήτηση αφορά τα σχολεία που φοιτουν οι ορθόδοξοι. Διότι το επιχείρημα είναι πως δεν είναι κατηχητικό το σχολείο, αλλά αυτό από ό,τι φαίνεται ισχύει μόνο για τους ορθόδοξους. Οταν κατηχούν οι αλλόδοξοι ή οι ετερόδοξοι στο σχολείο έχουν κάθε δικαίωμα.". Πού γίνεται στην Ελλάδα κατήχηση σε σχολική αίθουσα από άλλη θρησκεία ή δόγμα; Εάν γίνεται κάπου (που δεν γίνεται!), προφανώς και ισχύει το ίδιο: δεν είναι δουλειά του σχολείου ή της Πολιτείας η θρησκευτική κατήχηση.

      Διαγραφή
    8. Δεν γίνεται; Αλήθεια; Στη Θράκη γίνεται σίγουρα, αλλά ναι ξέχασα, εκεί είναι μειονότητα και έχει κάθε δικαίωμα να διδάσκει το κοράνι στα σχολεία. Και σε όλα τα καθολικά σχολεία γίνεται θέλω να πιστεύω. Δεν θα είχα καμία αντίρρηση να έχουμε και σχολικά βιβλία αθεΐας αν υπήρχαν γονείς που επιθυμούσαν αυτό να διδάξουν στα παιδιά τους. Αρκεί να μπορουν όλοι οι υπόλοιποι να διδάξουν αυτό που πιστεύουν. Δεν υπάρχει μεροληψία όταν τόσο μεγάλο ποσοστό παιδιών είναι χριστιανοί, πόσο μάλλον αφου κανείς δεν υποχρεώνεται. Και στην Ευρώπη διδάσκονται Χριστιανισμό τα παιδιά που δεν υπάρχει τόση συνοχή στα δόγματα.
      Σταματάω εδώ. Θα μπορούσα να παραθέσω και λινκς αλλά φοβάμαι ότι θα χαρακτηριστώ τρολ πια.

      Διαγραφή
    9. Τυγχάνει να είμαι και Θρακιώτης, επομένως το ζήτημα των μειονοτικών σχολείων το κατέχω! :) Κατόπιν πολλών συζητήσεων και διαξιφισμών και επειδή εθεωρείτο απαράδεκτο από τις μουσουλμανικές κοινότητες να διδάσκονται τα παιδιά τους το συγκεκριμένο μάθημα των Θρησκευτικών, προβλέφθηκε η δυνατότητα εξαίρεσης και παρασχέθηκε τα τελευταία χρόνια η επιλογή διδασκαλίας του Κορανίου εκτός Ωρολόγιου Προγράμματος Σπουδών. Η θέση μου παραμένει ίδια: ούτε εκεί δεν έχει καμία δουλειά η Πολιτεία να αναλαμβάνει και να χρηματοδοτεί την κατήχηση (τώρα προσλαμβάνει ειδικούς ιεροδιδάσκαλους από την κάθε Μουφτεία). Εάν και εφόσον το επιθυμεί, η τοπική κοινότητα ας αναλάβει μόνη της την οργάνωση και χρηματοδότηση αντίστοιχων κατηχητικών. Εκτός σχολικών αιθουσών και εκτός σχολικού προγράμματος.

      Και επειδή το έχω παρακολουθήσει πολλά χρόνια το συγκεκριμένο θέμα, η Πολιτεία αναγκάστηκε να προβεί σε αυτές τις πρόνοιες για τα μειονοτικά σχολεία για έναν και μόνο λόγο: επειδή ακριβώς υπάρχει το μάθημα των Θρησκευτικών στα ελληνικά σχολεία και έχει το περιεχόμενο που έχει.

      Όσο για τη λοιπή Ευρώπη, πράγματι υπάρχουν χώρες όπου διδάσκεται ομολογιακό μάθημα θρησκευτικών, αλλά η τάση της σύγχρονης παιδαγωγικής είναι στροφή προς την ουδετεροθρησκεία του κράτους, γνωριμία με όλα τα δόγματα και τις θρησκείες (θρησκειολογική και όχι κατηχητική προσέγγιση) και κατανόηση του "άλλου".

      Σταματάω κι εγώ εδώ. Ευχαριστώ για τη συζήτηση και ουδείς δεν σε χαρακτηρίζει τρολ μη-χειρότερα! :) Την καλησπέρα μου.

      Διαγραφή
  6. Ν'αγιάσει το ράμφος σου με όσα έγραψες, Πίγκου μου !!!! "Είναι πολλά τα λεφτά, Άρη" όμως εξ ου κι οι διαμάχες. Χέστηκαν (με το μπαρδόν) για την πνευματικότητα ή τον προδευτισμό αμφότερες οι πλευρές.

    Αλλά - για να το πάω ένα βήμα παραπέρα το θέμα και να καπαρώσω πρώτο καζάνι πίστα ;-) - παράλληλα με τον διαχωρισμό Κράτους κι Εκκλησίας καλό είναι να γίνει στο κεφάλι μας κι ο διαχωρισμός Εκκλησίας και Θρησκείας, καθότι - ως γνωστόν - άλλα είπε ο Τζίσους (αν υπήρξε κι αν τα είπε) κι άλλα λέει η Εκκλησία.

    Πολλά φιλιά και καλησπέρες !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δυστυχώς, Αγγελική μου, οι ιδεοληψίες ένθεν κακείθεν, καθιστούν συνήθως τη σχετική συζήτηση, πεδίο στείρας αντιπαλότητας με ακραίες θέσεις (μήπως να κάναμε και ένα δημοψήφισμα επ'αυτού να βριζόμαστε πάλι όλοι ολημερίς;), στο πλαίσιο της γνωστής μας πρακτικής του αν δεν είσαι δικός μας, είσαι ο κατάπτυστος εχθρός. Το δικαίωμα του κάθε πολίτη να ασκεί τη θρησκευτική του πίστη οφείλει να προστατευθεί, αλλά εντός ενός πλαισίου νομιμότητας και χωρίς την εμπλοκή του κράτους υπέρ κάποιας θρησκείας ή κάποιου δόγματος.

      Και σε αυτό το ζήτημα, όπως και σε πολλά άλλα, αντί να πετάμε πυροτεχνήματα (και ομιλώ για τους γνωστούς φωστήρες) θα έπρεπε να το δούμε συνολικά, με νηφαλιότητα, σύνεση, διάλογο και αναφορά σε καλές πρακτικές άλλων χωρών. Αντ'αυτού, εδώ η συνήθης προχειρότητα, η ατολμία και τα γνωστά πισωγυρίσματα (είπα εγώ τη λέξη "κωλοτούμπα"; όχι, την είπα;) καταλήγουν στο πατροπαράδοτο νάχαμε-ναλέγαμε. Δεν γίνονται έτσι οι μεταρρυθμίσεις. Χρειάζεται σχέδιο, όραμα και επιδίωξη κοινωνικών συναινέσεων.

      Πολλά, πολλά φιλιά και καλημέρες! (σε παραπέμπω και στα σχόλια που έκανα από πάνω...)

      Διαγραφή
  7. Ποσο συμφωνω μαζι σου Πιγκουινε!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ χαίρομαι, Μαρία μου!
      Την καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  8. Δε φοράω και καπέλο να στο βγάλω!!
    Εύγε για την ανάρτηση!
    Αν περίμενα κάτι από την -λέμε τώρα- αριστερή κυβέρνηση ήταν ο πλήρης διαχωρισμός εκκλησίας κράτους και επιτέλους να πληρώνονται οι υπάλληλοί της από την ίδια την εκκλησία που πραγματικά έχει αμύθητους θησαυρούς... και όλα αυτά ΔΕ φορολογούνται όπως θα έπρεπε να φορολογηθούν!

    Η Αγγελική επίσης με κάλυψε! Παρόλα αυτά έχω την εντύπωση πως τα καζάνια τα έχουν ρεζερβέ άλλοι και όχι εμείς..χαχα!

    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η διάκριση Κράτους και Εκκλησίας (κάτι που αποτελεί πραγματικότητα για τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες) φαίνεται πως θα αργήσει για πολλά ακόμα χρόνια στην Ελλάδα. Όσο οι ιερείς είναι δημόσιοι υπάλληλοι και η Εκκλησία δεν αυτοχρηματοδοτεί τη λειτουργία της, δεν μπορούμε να μιλάμε για ισότιμη μεταχείριση των πολιτών ως προς τα θρησκευτικά τους πιστεύω.

      Τα φιλιά μου και τις καλημέρες μου!

      Διαγραφή

Κάνε μου λιγάκι τσίου.