Τρίτη, 3 Ιανουαρίου 2017

Τα καλύτερά μου από το 2016


Πάρε καφέ και έλα κάτσε να μου τα πεις. Τα πώς τα πέρασες και το τί έκαμες. Τσουπωτό σε βλέπω αναγνώστα, τα τάραξες πάλι τα μελομακάρονα! Και καλοπιωμένο, σε βλέπω. Ή που τα έτσουξες στο οικογενειακό τραπέζι ή που δεν ανοίγουν και στη δικιά σας την πολυκατοικία, τα καλοριφέρ και το έριξες στο αλκοόλ μπας και ζεσταθεί το κοκαλάκι σου. Που άλλες χρονιές τέτοιον καιρό, προγραμμάτιζες ταξιδάκι στο Ροβανιέμι και σήμερις, αντιστράφηκαν οι όροι κι έρχεται πλέον το Ροβανιέμι σε σένα. Κι είναι εφέτος τ΄άτιμο το κρύο, απαλεύτου. Που έφθασα να κυκλοφορώ από το υπνοδωμάτιο στην κουζίνα, κουκουλωμένος με σκούφο, κασκόλ, διπλό παλτό και πλήρη εξάρτηση, ωσάν τον Ρόαλντ Αμούνδσεν, έτοιμος για την κατάκτηση των πόλων. Έπιασε ο νεροχύτης πάγο, κρυσταλλιάσανε οι τοίχοι κι αλήθεια στο λέω, προχθές στο σαλόνι, θα ορκιζόμουν ότι είδα και δύο ταράνδους μη-χειρότερα, αλλά τους απέδωσα στον Άι Βασίλη.

Αλλά το είπε και ο πρωθυπουργός ότι πάμε καλά και έρχεται φοβερή ανάπτυξη στη χώρα, επομένως με βλέπεις να αισιοδοξώ. Είναι βέβαια που έχει μονιμοποιηθεί ένα παγωμένο χαμόγελο στο πρόσωπό μου και αδυνατώ λόγω κρύου να κάμω άλλες συσπάσεις των μυών στο μάγουλα. Δεν είμαι όμως μόνο εγώ έτσι, μα όλοι οι κάτοικοι στη γειτονιά μου. Σαν την Ντόρα Μπακογιάννη κυκλοφορούμε, καταγέλαστοι -που θα μας δει κανένας ανυποψίαστος και θα μας περάσει για τίποτις καθυστερημένους.

Να σου βάλω κι άλλο καφέ; Σούχω και ωραιότατα βουτήματα. Κάτσε σ'ετούτη την πολυθρόνα πούναι πιο κοντά στη σόμπα, έχουμε πολλά να πούμε. Για το δεκαέξι, ντε. Που το διπλοφιλήσαμε, το αποχαιρετίσαμε και το διαολοστείλαμε να πάει και να μην μας ξανάρθει τέτοιο έτος τζαναμπέτικο που ήταν. Ναι, για του λόγου του θα σου μιλήσω, τούχω ένα κάρο πράματα μαζεμένα. Βέβαια εσύ τώρα θ'αναρωτηθείς και με τα δίκια σου, ότι εμείς εδώ υποδεχτήκαμε κοτζαμάν νέα χρονιά και κάθομαι εγώ και σου συζητάω την παρελθούσα. Αλλά κατά την πάγια πρακτική μου, κάθε τέτοια εποχή, κάμω έναν πέρσοναλ απολογισμό. Βγάζω το τεφτέρι, υπολογίζω τα κερδισμένα και τα χαμένα και τα σουμάρω νάχω εικόνα. Για το αν μου μένουν χρωστούμενα για το παρακάτω ή αν έχω να μεταφέρω κέρδη εις νέον. Στην εφορία θα πάνε έτσι κι αλλιώς, επομένως χαρά δεν θα δω άιδερ-γουέι.

Η καθημερινότητά μου



Το ξεύρω πως μέχει βαρεθεί η ψυχή σου να το λέω, αλλά κι ετούτο το έτος, το δούλεψα πολύ. Με μακρά διαστήματα νον-στοπ εργασίας, με ατελείωτα ωράρια εντός και εκτός σπιτιού, με υποχρεώσεις, με απαιτήσεις, με πηγαινέλα. Είναι βαρύ το τίμημα που πληρώνω στην καθημερινότητά μου, αλλά τόχω πάρει πια απόφαση αναγνώστα κι έχω συμφιλιωθεί με την ιδέα. Πρώτον, διότι έτσι έχω μάθει να πορεύομαι κι έτσι έχω οργανώσει τη ζωή μου. Και δεύτερον, διότι το αποτέλεσμα αυτού του κόπου, έχει νομίζω (και ελπίζω) μία αξία για αρκετούς άλλους ανθρώπους. Αποκτά λοιπόν κάποια σημασία και βαρύτητα και κάπως γλυκαίνεται η κούραση η δική μου. Το δεκάξι, μέσα σε αυτήν την πιεσμένη καθημερινότητα, προσπάθησα να στριμώξω και άλλα πράγματα. Και κάποιες εξόδους και φυσική άσκηση. Και τις προσωπικές μου ασχολίες. Πούχω ένα σκασμό και δεν θες ν'αρχίσω καν να στις καταμετρώ, γιατί θα σ'αγχώσω. Βρήκα τελοσπάντων λίγο χρόνο ν'αφιερώσω και σ'αυτές. Στις τέχνες μου, στα κόμικς μου, στα διαβάσματά μου, στις μουσικές, στις ταινίες και στα σήριαλς μου. Μεταξύ όλων των άλλων, πρόλαβα και σούγραψα και μερικές αναρτήσεις εντός του έτους. Λιγότερες από άλλες χρονιές, μα καμωμένες όλες τους με ειλικρινή σεβασμό προς εσένα. Αν ζήταγα κάτι από το νέο έτος, χρόνο θα ζήταγα. Περσσότερο χρόνο για όλα ετούτα. Και κυρίως για εκείνους π'αγαπώ. Άντε και για μένα.

Ο κόσμος μου



Θα με πεις προκλητικό, αλλά δεν μπορώ να μην στο παραδεχτώ: σε δέκα-δώδεκα χώρες βρέθηκα εντός του έτους, απ'άκρη σ'άκρη του πλανήτη -πιο πολύ ταξίδεψα από κάθε άλλη χρονιά! Και νομίζω πως κατάλαβα τον κόσμο με τρόπους καινούργιους και σημαντικούς και αναπάντεχους. Τρόπους που συνειδητοποιεί κανείς μονάχα σαν περιπλανηθεί ανάμεσα σ'ιστορίες και γεωγραφίες ανθρώπων ξένων. Από τις φτωχές λαϊκές αγορές της Κουάλα Λουμπούρ έως τα πανάκριβα μολς του Ντουμπάι, από τα υπερσύγχρονα υπέργεια τρένα της Μπανγκόνγκ ως τις πολιτικές ουτοπίες και τα κυνήγια μαγισσών της Αμερικής, από τις πανάρχαιες διαδρομές των καραβανιών της Ανατολίας ως τις ιδανικές πόλεις της αναγεννησιακής Ευρώπης. Κι από τα λαμπερά αρχοντικά που κάποτες έχτισαν Έλληνες μέσα στους ευωδιαστούς κάμπους της Μικρασίας ως τα λαγούμια πούσκαψαν για να φυλάξουν τις ζωές τους. Ναι, τυχερός στάθηκα κι εφέτος. Αμέτρητες νέες ψηφίδες προσέθεσα στην κατανόησή μου. Θα μου επιτρέψεις να πω, και στην επίγνωσή μου. Κι αν γίνομαι πολλές φορές πιο κριτικός, συνειδητά το κάμω και μετά λόγου γνώσης. Είναι πολύ διδακτικός ο κόσμος, αναγνώστα. Όσο τον επερπατώ, τόσο πιο ξεκάθαρα γίνονται τα πράγματα.

Δύο ομόκεντροι κύκλοι είναι η ζωή μου. Ο εσωτερικός κύκλος είναι οι συνήθειές μου, οι ρουτίνες μου, τ'άγχη κι οι βιοπορισμοί μου. Ο εξωτερικός είναι η υπέρβαση, η φιλόδοξη και κάπως τολμηρή ενατένιση στο παραπέρα. Δύο κύκλοι που χαράσσονται με τους ανθρώπους π'αγαπώ. Με εκκίνηση και με προορισμό αυτούς. Και κάπου ανάμεσα, να ξεύρεις, σε περιλαμβάνω και εσένα.

Καλή χρονιά μας, λοιπόν. Με πιο ελεύθερη σκέψη, θα ευχηθώ. Μακριά από τα κρατήματα πούχουμε όλοι στο μυαλό και στη σκέψη μας. Από τις στενές ιδεολογίες μας, από τις μονοσήμαντες ταυτότητές μας, από τα αλάθητα πιστεύω μας. Νάμαστε πιο ταπεινοί, αυτό θα ευχηθώ. Και πιο προσεκτικοί. Διότι ετούτη η εποχή είναι πολύ θορυβώδης και μπερδευτική. Και θα σταθούν θεοί καμπόσοι εναντίον μας. Κάμοντας το ταξίδι μας πιο δύσκολο.

Αλλά υπάρχουν καταιγίδες που μπορούμε ν'αποφύγουμε. Υπάρχουν τέρατα που μπορούμε ν'αντιμετωπίσουμε. Υπάρχουν σειρήνες που μπορούμε να μην τους αφεθούμε. Υπάρχουν λωτοί που μπορούμε να μην καταναλώσουμε. Κι υπάρχουν τέλος, άνθρωποι π' αξίζει να διαβούμε θάλασσες απέραντες, για να τους φθάσουμε. Σ'αυτό το δικό μας ταξίδι. Ας τα καταφέρουμε για μια χρονιά ακόμη, να μην πνιγούμε -είναι στόχος φιλόδοξος αυτός και μην το γελάς.

Καλή χρονιά, αναγνώστα! Σε εσένα και σε όσους αγαπάς.

6 σχόλια :

  1. Καλή χρονιά Πίγκου!!!!!!
    Κάπως έτσι τα σκεφτηκα κι εγω και στη μέση της χρονιάς αποφασισα να διαβώ θάλασσες -όχι μακρινές και διαφορετικές σαν τις δικές σου ,αλλά κάτι θα διδαχτώ κι εγω.
    Ό,τι επιθυμείς να το αποκτησεις και αυτη την χρονια ,να πηγαινεις παντού και μαζί σου κι εμείς!
    Καλημέραααααααααααααααα Πίγκου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή χρονιά, Νάσια μου! Φχαριστώ για τις ευχές και για το ποδαρικό! Νάσαι γερή, χαμογελαστή και καλότυχη! Και νάναι ούριες οι θάλασσες που διασχίζεις για νάναι καλοτάξιδη η ζωή και η καθημερινότητά σου!

      Την καλημέρα μου και όλες μου τις ευχές!

      Διαγραφή
  2. Είναι όντως στόχος φιλόδοξος το να μην πνιγείς, όταν οι συνθήκες είναι τέτοιες που είναι σήμερα. Αλλά, όπως ένα καλό βιβλίο δεν το κάνουν μόνο οι ωραίες προσθήκες, μα και οι σωστές απαλοιφές, έτσι και στα ανθρώπινα, μια καλή χρονιά, μια καλή ζωή, ορίζεται και από τη σοφία να ξέρεις τι να αρνιέσαι. Να έχουμε την καθαρή ματιά να παίρνουμε αυτές τις αποφάσεις, θα ευχηθώ κι εγώ. Και σε σένα σένα, προσωπικά, εύχομαι όρεξη πολλή για καινούργια ταξίδια, με αυτή την μεστωμένη οπτική του τωρινού εαυτού σου. Καλή Χρονιά, Πιγκουίνε. :-)

    (Αλήθεια, για τα διαβάσματά σου θα κάνεις καμία ανάρτηση; Θα με ενδιέφερε πολύ.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή μου Διονυσία, σου εύχομαι ολόψυχα καλή και δημιουργική χρονιά! Με αγαπημένους ανθρώπους και ενδιαφέρουσες ασχολίες! Και με σκέψεις όμορφες και ουσιαστικές, όπως αυτές που συνηθίζεις να μοιράζεσαι μαζί μας.

      (Τώρα που το λες και το προτείνεις, ίσως κάμω και καμία ανάρτηση με διαβάσματα. Θα τη βάλω μπροστά με την πρώτη ευκαιρία!)

      Την καλημέρα μου και όλες μου τις ευχές!

      Διαγραφή
  3. Καλή Χρονιά πιγκουινάκι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή χρονιά νάχουμε, Ραπουνζέλ! Πολλά-πολλά προβλήματα να μην μας βρουν! Και νάχουμε δύναμη κι υπομονή ν'αντιμετωπίζουμε τα όσα μας προκύπτουν. Κι αγάπη, εύχομαι. Και σύνεση. Και κατανόηση καμπόση.

      Την καλημέρα μου και τις ευχές μου!

      Διαγραφή

Κάνε μου λιγάκι τσίου.

Πιγκουίνος

Ιστολόγια υπάρχουν πολλά. Πτηνολόγιο όμως, ένα!

Life-Style

Popular Posts