Δευτέρα, 20 Ιουλίου 2015

Εγκαρδίως Καρδιανή


Την πρωταγάπησα για τ'όνομά της. Πριν καν με γνωρίσει και τη γνωρίσω. Μου άρεσε ο ήχος της, οι φθόγγοι από τους οποίους είναι καμωμένη.  Που σου γελάνε και σ'αγκαλιάζουνε και σε καλοκαιριάζουν, ανεξαρτήτως της διάθεσης και της εποχής πούχεις εσύ καρφιτσωμένη απάνου σου.


Καρδιανή; Ναι, Καρδιανή! Την εφωνάζεις και γιομίζει το στόμα σου! Την συναντάς και σου μεθάει τις αισθήσεις. Και αχ, πόση ανάγκη την έχω ετούτη δω τη μέθη!


Καρφιτσωμένη αψηλά, σε μια απότομη πλαγιά της νοτιοδυτικής πλευράς της Τήνου, η Καρδιανή διαθέτει κάμποσες χάρες. Και τα νερά της τα γάργαρα διαθέτει που αναβλύζουν από το βουνό που βρίσκεται ξωπίσω της. Και τις πρασινάδες της απλώνει στο λαγκάδι που τη χωρίζει στα δυο και καταλήγει χαμηλά στη θάλασσα. Και τις καλλιέργειές της κεντάει στις αναβαθμίδες πούχει σμιλέψει τ'ανθρώπινο χέρι, δίνοντας σχήμα και μορφή στις απότομες κατηφοριές της. Και τις μαγικές της παραλίες αραδιάζει καταμήκος μιας ακτογραμμής που κυνηγιέται ανάμεσα σ'όρμους μικρούς και μεγαλύτερους.


Και στο καλύτερο μπαλκόνι αυτού του θαυμαστού ανάγλυφου, στέκει ο οικισμός της -από τους ομορφότερους και πιο καλαίσθητους που μπορείς να συναντήσεις στην Ελλάδα. 


Με τα παραδοσιακά της σπίτια που αποθεώνουν το κυκλαδίτικο ιδίωμα. Με τις γλάστρες πούχουν γεράνια και γαρδένιες και βασιλικούς. 


Με τα πλίνθινα τοιχάκια και τα κάμποσα σκαλοπατάκια. Με το κόγχες και τις σχισμές και τις αψίδες.


Με τις διαδρομές που σε ανεβοκατεβάζουν και σε στριφογυρίζουν καθόπως επιλέγουν εκείνες. 


Με τα ξύλινα παραθυρόφυλλα που ακόμα κι όταν είναι μανταλωμένα, καλού-κακού πρέπει να τα σφαλίζεις και με πεντέξι βότσαλα. Απ'τα μεγάλα, τα χοντρά, τα στρόγγυλα. Διότι σαν πιάσει ο νοτιάς και αρχίσει να σφυράει, σείεται και το έξω σου και το μέσα σου.


Και βέβαια πώς θα μπορούσα να μην σου μνημονεύσω και τις γάτες; Που τα ζεστά μεσημέρια του Ιούλη, μοιάζουν και νάναι οι μοναδικές που κατοικούν τα ήσυχα σοκάκια του χωριού. Που τόχουν θαρρείς σε αποκλειστικότητα.


Και σε κοιτούν ουχί από φόβο ή από πονηράδα, αλλά μάλλον από κουτσομπολιό και περιέργεια. Ποιος είσαι ντε του λόγου σου και τί ροϊδογυρεύεις στον ιδικό μας τον παράδεισο; 


Στο κέντρο του χωριού, βρίσκεται ο καθολικός ναός "Γενέθλια της Θεοτόκου" πούναι γνωστός και ως "Κιουρά". 


Βλέπεις στην Τήνο, όπως και σ'άλλα κυκλαδονήσια, υπάρχουν ακόμη κάμποσοι καθολικοί. Κοινότητες πούχουν ξεμείνει από την ενετοκρατία και διατηρούν το δόγμα τους και την ποικιλία τους. Πράγμα κάπως περίεργο. Σε μία χώρα που όσο καμώνεται πως είναι μονόχρωμη, τόσο την διαψεύδουν τα επιμέρους χρώματά της που ξεπετιούνται εκεί που δεν το περιμένεις.


Συνήθως βέβαια, σε νησιά όπως η Τήνος τα πράματα είναι ξεκαθαρισμένα. Υπάρχουν χωριά καθολικών και χωριά ορθόδοξων. Για να μην πολυμπερδεύουμε τις ζωές μας και πονοκεφαλιάζουμε. Για νάχει ο καθένας ξεκάθαρες τις επιλογές του και τις οριοθετήσεις του.


Εσείς ναι, εμείς όχι. Εσείς αυτό, εμείς το άλλο. Εσείς εκεί, εμείς εδώ. Και πάει λέγοντας η δουλειά, εδώ κι αιώνες. Βολικά και νοικοκυρεμένα, βρε αδελφέ! Σωστά; 


Περίπου. Γιατί βλέπεις εγώ ετούτο το χωριό, έχω κι έναν λόγο παραπάνω να το αγαπώ και να το συμπαθάω. Να τόχω αψηλά στην εκτίμησή μου.


Γιατί είναι μικτό. Και ορθόδοξο και καθολικό. Και ναι και όχι. Και αυτό και το άλλο. Και εμείς και εσείς. Όλοι μαζί, εγκαρδίως Καρδιανή. 


Έτσι, με το π'αφήνεις πίσω σου την καθολική Κιουρά και ανηφορίζεις προς το άνω άκρο του χωριού, συναντάς τον ορθόδοξο ναό. Της Αγίας Τριάδας. Πούναι περίφημος για το μαρμάρινο κωδωνοστάσιό του, για τον διάκοσμό του, για την μαρμάρινη αυλή του.


Πούναι κι αυτό κτήριο θαυμάσιο κι εντυπωσιακό κι αστραφτερό.


Και κομψευάμενο με τον πιο αριστοτεχνικό και συνεπή τρόπο. Με τη συμμετρία μιας ελληνικής γεωμετρίας. Που ακόμα κι όταν συζητάει το υπερβατικό, παραμένει στις αναφορές της βαθιά ορθολογική και νεωτερική. Κι ουσιαστικά προοδευτική. Μέσα από τη σύνθεση και τη μίξη των χρωμάτων της.  


Αυτή η ελληνική γεωμετρία είναι που μούχει λείψει. Αυτήν την ελληνική γεωμετρία ήρθα κι αναζητώ εδώ στην Καρδιανή.


Γι'αυτήν την ελληνική γεωμετρία, ξετυλίγω βήμα προς βήμα τα σοκάκια της, μετράω τις μαρμάρινες βρύσες, τις πολύχρωμες πόρτες, τα υπέρθυρα και τους φεγγίτες. Γι'αυτήν, σκαρφαλώνω πάνου από τις στέγες και κρεμιέμαι από τις ταράτσες.


Για να την αναζητήσω στ' αυθεντικό και το απέραντό της. Που ξανοίγεται μπροστά στο βλέμμα μου και διευρύνει τα όριά του. 


Γιατί είναι αυτό τ'απέραντο πιο σημαντικό. Από το χρόνο μου, από τα θέλω μου, από τα πρέπει μου, από τα όσα φοβάμαι και από τα όσα ελπίζω. Είναι τ'απέραντο μίας πατρίδας εγκαρδίως Καρδιανής. Πούναι βίωμα, που μπορεί νάναι εμπειρία, που θάπρεπε νάναι και σκοπός.

9 σχόλια :

  1. κι εμείς είχαμε ανάγκη τούτη τη μέθη και τούτη την ανάρτηση!!!!
    Καλημέρααααααααααα Πίγκου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τί ωραία που ηχεί αυτή η καλημέρα σου, Νάσια μου!
      Πάρα, πάρα πολύ ωραία.

      Τα φιλιά μου.

      Διαγραφή
  2. Δεν έχω λόγια.....
    Καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είπα να αναπνεύσουμε λίγο Αιγαίο, Ραπουνζέλ μου.
      Την καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  3. Πραγματικά την είχα ανάγκη την Καρδιανή σου λατρεμένο μου πτηνό! Την καλημέρα μου κι ας είναι απόγιομα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι πράγματι βάλσαμο η Καρδιανή, αγαπημένε Τρεμενς!
      Κι αυτή η λαμπερή ησυχία του Αιγαίου, που υπερκαλύπτει όλα τα νταβαντούρια μας.

      Τα φιλιά μου και τις καλημέρες μου!

      Διαγραφή
  4. egw pantws tin agapw pio polu tin kardiani giati mas harise enapolu kalo kalo paidi tis,ton theio mou ton gianni ton maravelia k einai san na agapw ton idio,an k ton zilepse o theos k ton pire konta tou egw tin agapw giati mou harise enan polu kalo theio AXIO K LAVENTI K KALO MASTORA....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δέσποινα, είμαι βέβαιος ότι και η Καρδιανή, σε αγαπάει πάρα πολύ για να σου χαρίζει τους ανθρώπους της.

      Την καλημέρα μου!

      Διαγραφή
  5. Δεν έχω λόγια αγαπημένε μου Πιγκουίνε! Από τις πιο ωραίες αναρτήσεις...ίσως γιατί μιλάει στη ...καρδιά μας!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Κάνε μου λιγάκι τσίου.

Πιγκουίνος

Ιστολόγια υπάρχουν πολλά. Πτηνολόγιο όμως, ένα!

Life-Style

Popular Posts